کد خبر: ۶۰۷۲۸
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
نمایندگان در نشست صحن یکم بهمن ماه بررسی لایحه شوراهای حل اختلاف را به پایان رساندند و بخشی از طرح تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریس و آموزش‌یاران نهضت سوادآموزی را بررسی و تصمیم گیری نهایی را به ۲ ماه بعد موکول کردند.

به گزارش آرانیوز، نشست علنی امروز (چهارشنبه یکم بهمن‌ماه) مجلس شورای اسلامی ساعت 8 و 35 دقیقه و با حضور بیش از دو سوم از نمایندگان آغاز شد.

دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با به صدا درآوردن زنگ آغاز، جلسه را رسمی اعلام کرد.

 

 
محمدباقر قالیباف صحن

توضیحات رئیس مجلس درباره جلسه غیرعلنی مجلس پیرامون لایحه بودجه 1400

محمدباقر قالیباف پیش از آغاز به کار امروز مجلس، توضیحاتی پیرامون نشست غیرعلنی صبح صحن داد و گفت: جلسه امروز صحن از ساعت7 و 45 دقیقه صبح به صورت غیرعلنی آغاز شد و ریاست کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1400 گزارشی از بخش‌های تخصصی بودجه سال آینده به اطلاع نمایندگان رساند.

 

دستور رسیدگی جلسه یکم بهمن ماه

در ادامه احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیأت رئیسه مجلس، دستور کار صحن علنی امروز را قرائت کرد.

دستور کار امروز را اینجا بخوانید.

حاشیه: سیدمحسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس پیش از رسیدگی به طرح و لوایح در دستور، گفت که «هیچ نماینده‌ای امروز تاخیر در ورود به جلسه نداشته است».

 
صحن علنی یکم بهمن ماه مجلس شورای اسلامی


اتمام رسیدگی به جزئیات لایحه شوراهای حل اختلاف

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیات رئیسه مجلس ادامه رسیدگی به لایحه دو فوریتی شوراهای حل اختلاف را به عنوان نخستین دستور کار جلسه صحن علنی قرائت کرد. در جریان بررسی جزئیات نمایندگان با مواد 34 تا 47 لایحه در ارتباط با ترکیب هیأت تجدیدنظر رسیدگی‌کننده به تخلفات شوراها، مجازات عضوی از شورا که وجهی در مقابل خدمات دریافت کند، صدور رأی پرونده‌ها در شوراها، بکارگیری افتخاری بازنشستگان دستگاه‌ها در شوراها، شرایط اعضای شورا که در آزمون وکالت پذیرفته شوند، واریز درآمد حاصل از هزینه دادرسی به خزانه، بودجه شوراهای حل اختلاف، آیین نامه اجرای این قانون و نسخ قانون قبل شوراهای حل اختلاف موافقت کردند.

نمایندگان در جریان بررسی جزئیات این لایحه همچنین با الحاق یک عبارت به بندی از ماده 34 لایحه، در خصوص افشای اطلاعات خصوصی و محرمانه طرفین پرونده نیز موافقت کردند.

          - ترکیب هیات تجدیدنظر رسیدگی کننده به تخلفات شوراهای حل اختلاف تعیین شد

          - افشای اطلاعات خصوصی و محرمانه پرونده‌های شورای حل اختلاف تخلف محسوب می‌شود

          - بکارگیری افتخاری بازنشستگان دستگاه ها در شوراها مانعی ندارد

 

* محمدباقر قالیباف بعد از بررسی و به تصویب رسیدن لایحه دوفوریتی شوراهای حل اختلاف، ضمن تشکر از قوه قضائیه و کمیسیون حقوقی و قضایی در تدوین و بررسی این لایحه، گفت: ساختار مهمی مثل شوراهای حل اختلاف که بیش از دو دهه خدمات صادقانه داشته‌اند، نیازمند قانونمند شدن بود و امروز قانون دائمی خوبی برای شوراهای حل اختلاف تدوین شد.

          - قالیباف: با هماهنگی قوه قضائیه و دولت و تصویب مجلس، قانون دائمی خوبی تدوین شد

 

* نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از یک هفته بررسی لایحه دوفوریتی و 47 ماده‌ای شوراهای حل اختلاف، امروز روند بررسی و تصویب مواد این لایحه را به سرانجام رساندند.

          -گام بلند مجلس برای اصلاح ساختار شورا

 

 
صحن علنی یکم بهمن ماه مجلس شورای اسلامی

بررسی طرح اصلاح قانون استخدام معلمین حق التدریس/ تصمیم گیری به دو ماه آینده موکول شد

عضو هیات رئیسه مجلس در ادامه نشست علنی امروز مجلس گزارش شور دوم کمیسیون آموزش در مورد اصلاح ماده الحاقی به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریس و آموزش‌یاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش را جهت بررسی قرائت کرد و نمایندگان پیشنهادات خود را درخصوص برگزاری آزمون مجدد برای افرادی که در آزمون داخلی وزارت آموزش و پرورش شرکت نکرده و یا قبول نشده اند مطرح کردند.

حاشیه: علی علیزاده نماینده مردم مراغه در جریان بررسی این طرح، پیشنهاد بازگشت به اصل ماده را مطرح کرد و گفت: این قانون در زمان تصویب قرار بود شامل 4 گروه معلمان حق التدریس، آموزشیاران نهضت سوادآموزی، مربیان پیش دبستانی و نیروهای خدماتی شود، اما با این طرح تبعیض ناروا و بی عدالتی ایجاد می‌شود که تنها آموزشیاران نهضت سوادآموزی شامل آن می‌شوند. در همین حین تعدادی از نماینده‌ها دور این نماینده جمع شدند و مانع از ادامه صحبت وی شدند. البته تعدادی دیگر از نمایندگان هنگام موافقت مسلم صالحی با این پیشنهاد، گرد وی جمع شدند و بر ایراد نظر وی تاکید می‌کردند.

دولت و کمیسیون نیز با این پیشنهاد مخالفت کرده و در نهایت این پیشنهاد با مخالفت 120 نماینده حاضر در جلسه، تصویب نشد.

          - چراغ سبز مجلس برای برگزاری آزمون مجدد جاماندگان نیروهای نهضتی

 

سیدامیرحسین قاضی زاده‌هاشمی که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، در جریان بررسی طرح مذکور، متذکر شد: اگر نمایندگان به پیشنهادات خود برای اصلاح این ماده اصرار داشته باشند، به دلیل قرار گرفتن لایحه بودجه 1400 در دستور کار مجلس، بررسی این طرح به دو ماه آینده موکول می شود. لذا با اصرار نمایندگان و ارائه پیشنهادات، بررسی طرح مذکور به دو ماه آینده موکول شد.

اعلام تنفس نیم ساعته مجلس برای رعایت پروتکل های بهداشتی

پس از گذشت حدود دو ساعت و نیم از جلسه علنی امروز مجلس، امیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیم ساعت تنفس اعلام کرد و پس از گذشت نیم ساعت، نشست علنی مجلس رأس ساعت 11 و 5 دقیقه به ریاست قاضی زاده‌هاشمی با حضور 149 نماینده آغاز شد.

 

ناطقان میان دستور جلسه 30 دی ماه مجلس شورای اسلامی

بر اساس این گزارش، در ادامه جلسه علنی امروز پنج نفر از نمایندگان به ایراد نطق 7 و 5 دقیقه‌ای پرداختند. بر این اساس ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد، تیران و کرون، آرش زره‌تن لهونی نماینده مردم اورامانات، عفت شریعتی کوهبنانی نماینده مردم زرند و کوهبنان، سیداحمد رسولی‌نژاد نماینده مردم دماوند و فیروزکوه و احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر ناطقان جلسه علنی امروز بودند.

 
ابوالفضل ابوترابی در نطق میان دستور

متن کامل نطق میان دستور ابوالفضل ابوترابی را اینجا بخوانید.

 

 
آرش زره تن لهونی در نطق میان دستور

متن کامل نطق میان دستور آرش زره‌تن لهونی را اینجا بخوانید.

 

 
عفت شریعتی کوهبنانی در نطق میان دستور

متن کامل نطق میان دستور عفت شریعتی کوهبنانی را اینجا بخوانید.

 

 
سیداحمد رسولی نژاد در نطق میان دستور

متن کامل نطق میان دستور سیداحمد رسولی‌نژاد را اینجا بخوانید.

 

 
حمد علیرضابیگی در نطق میان دستور

متن کامل نطق میان دستور احمد علیرضابیگی را اینجا بخوانید.

 

اعلام وصول 2 طرح، 2 لایحه و 2 سوال از وزرای ارتباطات و نیرو

بر اساس این گزارش، سیدناصر موسوی لارگانی عضو هیات رئیسه مجلس در ادامه جلسه 2 طرح، 2 لایحه، 2 سوال نمایندگان از وزرای ارتباطات و نیرو و گزارش عملکرد سالانه وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و تعاون، کار و رفاه اجتماعی را اعلام وصول کرد.

متن کامل موارد اعلام وصولی را اینجا بخوانید.

 

تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی

در ادامه جلسه امروز، تذکرات کتبی نمایندگان خطاب به مسئولان اجرایی کشور توسط احمد امیرآبادی فراهانی قرائت شد.

متن کامل تذکرات کتبی نمایندگان را اینجا بخوانید.

 

 
تذکرات شفاهی یکم بهمن ماه

ایراد تذکرات شفاهی؛ وضعیت بورس و اهانت روحانی به مجلس محور تذکرات

نمایندگان مردم در خانه‌ملت در دقایق پایانی نشست علنی امروز به طرح تذکرات شفاهی خود پرداختند.

شهریار حیدری نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب در مجلس در تذکر شفاهی خود ضمن انتقاد از ضعف کارکردی وزیر اقتصاد به ویژه در حوزه گمرک، گفت: ظاهراً هنوز توجهی نشده و اقدامی صورت نگرفته است. همه با هم باید دعا کنیم تا وزیر اقتصاد از خواب غفلت بیدار شود.

          -حیدری: دعا کنیم وزیر اقتصاد از خواب غفلت بیدار شود/ ضعف عملکردی وزارتخانه در حوزه گمرک

سید سلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس طی تذکر شفاهی خطاب به کارگزاران بورس گفت: مردم اصل مال خود را می‌خواهند و حتی درخواست سود آن را نیز ندارند؛ اگر رانتی در این حوزه وجود دارد باید از سوی مسئولان نظارت شود تا مردم بتوانند به اموال خود برسند و هشدار جدی برای سایرین باشد.

          - ذاکر: مردم به دنبال اصل دارایی خود از بورس هستند

محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد، اشکذر،بخش ندوشن و دهستان سورک در مجلس طی تذکر شفاهی به مشکلات حوزه انتخابیه خود اشاره کرد و ضمن انتقاد از قطع برق سامانه انتقال آب به استان متبوعش در شرق اصفهان، از وزارت کشور خواست تا امنیت خط لوله انتقال آب به یزد را تامین کند.

          -جوکار: وزارت کشور امنیت لوله‌های انتقال آب به یزد را تامین کند

علی اصغر عنابستانی نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس در تذکر شفاهی خود خطاب به وزیر اقتصاد و رئیس جمهور در مورد وضعیت بورس، گفت: تا سرمایه مردم که به دعوت شما به بورس رسید، به طور کامل آب نرفته فکری عاجل کنید. در این رابطه ضرورت دارد با متخصصان بورس و کسانی که با دخالت‌های نابجا بورس را دچار مشکل کردند، برخورد شود.

          -عنابستانی: دولت تا سرمایه مردم به طور کامل در بورس آب نرفته فکر عاجلی کند

عبدالله ایزدپناه نماینده مردم ایذه در مجلس با اشاره به سیاست‌های تبعیض گونه طی چند دهه اخیر در بحث تخصیص اعتبارات برخی استان ها، گفت: در سایه این تبعیض، بیکاری در برخی حوزه های انتخابیه کمر مردم را شکسته است، بنابراین از همه مسئولان به ویژه سازمان برنامه و بودجه و کمیسیون تلفیق بودجه 1400 می‌خواهیم که این موضوع را در نظر داشته باشند.

          - ایزدپناه: لزوم رفع تبعیض در تخصیص اعتبارات استانی / دولت و مجلس به این موضوع توجه کنند

رجب رحمانی نماینده مردم تاکستان در ادامه طی تذکر شفاهی، گفت: رئیس قوه قضائیه هیأتی را به منظور رسیدگی به خرید تضمینی ۱۷ هزار تن کشمش که خساراتی را به تعاونی روستایی، صادرکنندگان و خریداران وارد شده است، بفرستد.

          -رحمانی: قوه قضائیه به موضوع خرید ۱۷ هزار تن کشمش تاکستان رسیدگی کند

رضا آریان‌پور نماینده مردم مینودشت، کلاله، مراوه تپه و گالیکش در مجلس در تذکر شفاهی، مشکلات حوزه انتخابیه خود را یادآور شد و گفت: وجود مدیران ناکارآمد، حاشیه ساز و تحمیلی فاقد برنامه در بخش صنعت و معدن و شهرک های صنعتی استان از معضلات این استان است لذا گلستان برای رفع بیکاری جوانان نیازمند توسعه واحدهای صنعتی است.

          -آریان پور: استان گلستان نیازمند توسعه واحدهای صنعتی برای رفع بیکاری است

وحید جلال‌زاده نماینده مردم ارومیه مجلس نیز در تذکری با استناد به بند 11 ماده 22 آیین‌نامه داخلی مجلس که بر حفظ شأن، منزلت و اقتدار مجلس و دفاع از جایگاه قانونی نمایندگان تأکید دارد، گفت: رئیس جمهور برای بار چندم به نمایندگان مجلس و کمیسیون تلفیق اهانت کرده و گفته است که « آنها کسانی هستند که 4 عمل اصلی را بلد نیستند و هر کس دو کلاس سواد داشته باشد متوجه می‌شود کمیسیون تلفیق به جای ادبیات اقتصادی، ادبیات سیاسی به کار می‌برد».

وی در پاسخ به اهانت رئیس جمهور، گفت: شما که می‌گویید 27 سال تجربه بودجه نویسی دارید، اکنون چه بر سر مملکت آورده‌اید؛ اگر مجلس کلیات بودجه 1400 که بودجه فروپاشی بود، رد می‌کرد ایشان جرأت اهانت به مجلس را نداشت. نیکزاد در پاسخ این تذکر، افزود: کسانی که ادعا می‌کنند خیلی بلدند و باسوادند، این وضع را برای مردم بزرگ ایران به وجود آورده‌اند لذا رئیس جمهور حق نداشت در جلسه امروز هیأت دولت به مجلس اهانت کند.

          -جلال‌زاده: وضعیت کنونی کشور ماحصل ۷ سال بودجه‌نویسی رئیس جمهور است

          - نیکزاد: رئیس جمهور حق اهانت به مجلس را ندارد

روح الله نجابت نماینده مردم شیراز و رزقان در مجلس در تذکر شفاهی خطاب به رئیس جمهور گفت: ایشان امروز در جلسه هیات دولت بیان کردند که "من هم بلدم شعار بدهم، اما مردم از من تامین معیشت می خواهند!". آقای رئیس جمهور؛ اگر تامین معیشت مردم برای شما اهمیت داشت! وضعیت کشور، بورس و بودجه ای که با کسری تراز عملیاتی فاجعه به مجلس دادید، این نبود.

          -نجابت: مجلس با اصلاح دقیق ساختار بودجه پاسخ شعارهای رئیس جمهور را می‌دهد

 

پایان نشست علنی یکم بهمن ماه مجلس شورای اسلامی

علی نیکزاد ثمرین زنگ پایان نشست علنی امروز (چهارشنبه، یکم بهمن‌‌ماه) مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت 12 و 18 دقیقه به صدا درآورد.

*نیکزاد که ریاست جلسه را به عهده داشت در پایان یادآور شد: هفته آینده مجلس شورای اسلامی جلسه ندارد و نمایندگان برای سرکشی به حوزه انتخابیه می‌روند و جلسه بعدی (یکشنبه، 12 بهمن ماه) با ادامه دستور کار هفتگی برگزار خواهد شد./

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار