کد خبر: ۶۰۷۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴
مشهد - قطعی‌های برق به خوبی نشان داد بسیاری از مسئولان نه تنها برای روزهای بحرانی آماده نیستند بلکه برخی با فرافکنی به دنبال مقصرانی هستند تا بار تمام مشکلات را بر روی دوش آنها قرار دهند.

به گزارش آرانیوز:گروه استان‌ها - علی اکبر ملکی*: در حالی که اگر قطعی‌های بدون برنامه‌ریزی شده برق در کشور را از زاویه بحران‌ها و حوادث غیر قابل پیش بینی در کشور نگاه کنیم به خوبی این قطعی‌ها، ضعف بسیاری از مراکز دولتی و غیر دولتی را نشان داد.

ماندن مردم در آسانسورها، باز ماندن دهان مردم زیر تجهیزات دندانپزشکی در زمان پر کردن دندان و به زیر صفر رفتن دمای گلخانه‌ها و مرغداری‌ها و خسارت‌های سنگین به بخش تولید و برخی از کارخانجات و از همه مهم‌تر قطع شدن همزمان تلفن و اینترنت با قطعی برق نمونه‌هایی هستند که به خوبی نوعی از بحران را در کشور به تصویر کشید.

برخی از این نوع فعالیت‌ها برای جلوگیری از وقوع بحران و حوادث احتمالی کاملاً قابل پیش بینی هستند. مانند تأمین سوخت و وسایل گرمایشی برای گلخانه‌ها و مرغداری‌ها و قطع نشدن خدمات رسانی مخابرات و تجهیزات مرتبط با آنها که با قرار دادن چند عدد باتری از قطعی تجهیزات مخابراتی در زمان قطعی برق جلوگیری می‌کند ولی متأسفانه عدم توجه لازم به این بخش و عدم استفاده از تجهیزات مناسب باعث قطعی همزمان آنها در زمان قطعی برق شد.

در روزهای گذشته اتفاقی نادری در سبزوار رخ داد. ابتدا خطوط برخی از نقاط شهری به علت کمبود برق قطع شد، پشت سر آن خطوط تلفن شهری برخی از نقاط سبزوار به علت قطعی برق قطع شد و اینترنت به کما رفت و بعد از آن در منطقه شهرستان‌های نیشابور، خوشاب و سبزوار ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه تا ۱۵ و ۴۶ دقیقه ۴ بار زمین لرزه رخ داد که حداکثر آن حدود ۴ ریشتر بود و باعث ترک خوردن برخی از خانه‌های مردم در شهرستان خوشاب شد.

بعد از وقوع زمین لرزه هلال احمر سبزوار و خوشاب در اطلاعیه‌ای از طریق فضای مجازی اعلام کردند نیروهایشان به حال آماده باش در آمدند.

اگر تاریخ زمین لرزه‌ها را در کشور مرور کنیم معمولاً ابتدا زمین لرزه رخ می‌دهد و بعد از آن برق و تجهیزات مخابراتی گاهاً قطع می‌شوند.

قطعی برق به خوبی در آزمونی کوچک نشان داد بسیاری از مردم و مسئولان برای زمان بحران‌ها مانند سیل و زمین لرزه و نظایر آن آماده نیستند و بسیاری بر این باور هستند با برقی کردن تمام تجهیزات زندگی خودشان همیشه در امان هستند و دولت مکلف است به صورت ۲۴ ساعته حتی در بحران‌ها باید تمام وقت به آنان خدمات دهی کند در حالی که امکان خدمات دهی عادی در بحران وجود ندارد و باید مسئولان هلال احمر، آتش نشانی و اماکنی نظیر بیمارستان‌ها و مخابرات که در بحران‌ها نقش مؤثری در امداد رسانی در زمان بحران‌ها دارند باید به وظایف خودشان به خوبی عمل کنند و شرایط روزهای بحرانی را از قبل پیش بینی کرده و دستگاه‌های مورد نیاز مردم را به حال آماده باش نگه دارند نه اینکه قبل از وقوع بحران مسئولان مربوطه خودشان با تمام زیر مجموعه‌هایشان بحرانی شوند و از گردونه خدمت رسانی به مردم خارج شوند و بر مشکلات موجود مشکلی را اضافه کنند.

مردم نیز وظیفه دارند برای اینکه پشت درب‌های برقی و در آسانسورها نمانند، در تاریکی شب فرو نروند پیش بینی لازم را داشته باشند و برای زمان بحران‌ها امکانات لازم را از قبل مهیا کرده باشند نه اینکه در زمان بحران به دنبال گلایه و پیدا کردن مقصر باشند. وقوع حوادثی نظیر سیل و زلزله و قطعی‌های احتمالی برق به علت حوادث از قبل خبر نمی‌کنند و باید همیشه آماده بود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار