کد خبر: ۶۰۴۷۴
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
بجنورد- فاز دوم پتروشیمی خراسان که در سال ۹۴ توسط رئیس جمهور کلنگ زنی شد سال هاست حتی یک گام پیش نرفته است و برخی مسئولان برای توجیه وعده فراموش شده، اجرای آن را به صرفه نمی‌دانند.

به گزارش آرانیوز:گروه استان‌ها: در سال ۹۴ و همزمان با سفر رئیس جمهور به خراسان شمالی، فاز دوم پتروشیمی بجنورد موسوم به جی تی پی پی کلنگ زنی شد. در پروژه gtpp پتروشیمی خراسان، هدف، تولید پلی پروپیلن از گاز طبیعی بود؛ اما فرآیند تولید به نحوی است که در میانه کار ابتدا متانول تولید می‌شود، سپس متانول به پرو پیلن تبدیل شده و در نهایت پلی پروپیلن از آن تولید خواهد شد. با توجه به ارزیابی اقتصادی، تولید متانول سودآورتر از ادامه فرآیند و تولید پلی پروپیلن است.

از سویی دیگر کشور به پلی پروپیلن نیاز دارد و از این رو دولت مجوز طرح GTPP را با تأمین گاز طبیعی با ۳۰٪ تخفیف اعطا می‌کند. این موضوع باعث می‌شود عده‌ای معتقد باشند در صورت عدم نظارت، پتروشیمی‌ها به جای تولید پلی پروپیلن، کار را در قسمت تولید اتانول متوقف کنند و به جای تولید ماده مورد نیاز کشور، به سود اندوزی رو آورند.

مصطفی سعیدی، دانشجوی بجنوردی دکتری مهندسی شیمی دانشگاه علم و صنعت در این خصوص به خبرنگار ما گفت: این پروژه برای استان تهدید نیست و کاملاً سود دارد. شرق کشور فقط ۲ پتروشیمی دارد که یکی در بجنورد و دیگری در چابهار تأسیس شده. در این مورد رانتی هم اتفاق نمی‌افتد. در تمام کشور قیمت گاز برای داخلی‌ها همین اندازه است. نیروگاه سیکل ترکیبی فقط در کشور ما صرفه اقتصادی دارد و آن هم به خاطر قیمت پایین گاز است.

یک کلنگ بی حاصل دیگر از سوی دولت!

اینک نزدیک به ۶ سال از این کلنگ زنی می‌گذرد اما آب از آب تکان نخورده است. با سفر دوم حسن روحانی به استان در سال ۹۶، امیدها بار دیگر در این زمینه زنده شد، اما باز هم خبری از آغاز ساخت فاز دوم نبود.

در این بین عده‌ای از مسئولان استانی، مشکل را از رأس کشور می‌دانستند و برخی موانع زیست محیطی را عامل عدم اجرای فاز دوم عنوان می‌کردند. از سوی دیگر روز به روز عمر تجهیزات و دستگاه‌های فعال فعلی نیز بیشتر می‌شد که نیاز به اصلاحات اساسی را افزایش می‌داد.

از تأمین ۷۰۰ میلیون دلار اعتبار تا خروج طرح از دستور کار

در این بین مسئولان استانی مانند استاندار خراسان شمالی هم سال گذشته وعده پیگیری اجرای فاز دوم پتروشیمی خراسان را داده بودند، اما از این وعده‌ها نیز آبی گرم نشد. با تغییر مدیرعامل پتروشیمی خراسان، باری دیگر موضوع فاز دوم به سر بحث افتاد. علیرضا بابازاده در این خصوص گفت: با جدیت، پیگیر فاز دو اوره و gtpp خواهیم بود.

این وعده دوباره در حالی است که اصغر ابراهیمی اصل، معاون پیشین وزارت نفت پیش تر در این خصوص بیان کرد: سال‌ها قبل در راستای انجام طرح توسعه برای این مجتمع، اجرای طرح جی تی پی پی برای این مجتمع تعریف و کلنگ آن با حضور رئیس جمهور بر زمین زده شد، با این وجود، پس از مدتی به علت پر آب طلب بودن این طرح و هزینه تولید بالای آن، اجرای طرح از دستور کار خارج شد.

از سوی دیگر در اسفند ماه ۹۷ در دیداری که استاندار خراسان شمالی و مجمع نمایندگان استان با رئیس صندوق توسعه ملی داشته‌اند، اعلام شد با طی شدن روند اجرای طرح جی تی تی پی در پتروشیمی خراسان شمالی، ۷۰۰ میلیون دلار به این موضوع اختصاص می‌یابد. در حالی که اکنون نه خبری از اجرای طرح است و نه تخصیص منابع.

جهانگیری: برای اجرای طرح تلاش می‌کنیم

این موضوع طی چند ماه گذشته در دیدار استاندار خراسان شمالی و نمایندگان استان با معاون اول رئیس جمهور نیز مورد بحث قرار گرفت که اسحاق جهانگیری در این باره با بیان سخنان دوپهلو گفت: تکمیل پتروشیمی حق مردم خراسان شمالی است و دولت با کمک نمایندگان مردم، تمام تلاش خود را برای اجرای طرح‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی به‌کار خواهد بست.

سعید شیرکوند، معاون اقتصادی معاون اول رئیس جمهور نیز در آذر ماه بیان کرد: اجرای مرحله ۲ پتروشیمی خراسان (مستقر در بجنورد) از توجیه فنی و اقتصادی لازم برخوردار است.

از قصور مدیر پیشین تا انتقاد به شستا / پولمان را می‌برند

سید محمد پاکمهر، رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی در گفتگو با مهر اظهار کرد: عدم اجرای فاز دوم و سوم پتروشیمی خراسان از جمله فرصت‌های از دست رفته است که باید به صورت جدی پیگیری شود و به عنوان نماینده مردم این کار را با تمام توان انجام خواهیم داد.

پاکمهر ادامه داد: زمانی که پتروشیمی استان را با صنایع همسان آن در دیگر استان‌ها مقایسه کنیم، درمی‌یابیم که کمتر استانی است که در آن مراحل تکمیلی پتروشیمی اجرا نشده باشد. باید سوال کرد چرا با وجودی که توسعه پتروشیمی بجنورد در طرح اولیه آن دیده شده، اجرایی نشده است.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی تصریح کرد: کوتاهی‌ها و قصور در دوران مدیریت قبلی پتروشیمی مشهود است؛ در حالی که پیشرفت صنایع پایین دستی و فازهای جانبی علاوه بر رشد تولید، اشتغال‌زایی پایداری ایجاد خواهد کرد.

وی اشتغال‌زایی پتروشیمی برای جوانان مستعد خراسان شمالی را یکی از اهداف مهم این مجتمع صنعتی و اقتصادی برشمرد و افزود: کلنگ‌زنی احداث مجموعه GTPP در سفر اول رئیس‌جمهور بارقه امید در دل مردم ایجاد کرد، اما در سفر دوم که هیچ اقدامی انجام نشد مردم سرخورده شدند.

پاکمهر در انتها با بیان اینکه شرکت هلدینگ سرمایه گذاری سازمان تأمین اجتماعی (شستا) در این استان کمتر سرمایه گذاری می‌کند، اظهار داشت: این در حالی است که بیشترین سهام پتروشیمی استان از آن شستا است، متأسفانه شستا حتی درآمد این استان را در سایر استان‌ها سرمایه گذاری می‌کند.

به این ترتیب استان و پتروشیمی اش در بین هزار وعده مسئولان مانده‌اند. یک روز گفته می‌شود طرح توجیه اقصادی ندارد و مدتی بعد دیگر مسئول آن را رد می‌کند. روزی خبر از تخصیص بودجه می‌دهند و دیگر روز هزینه بالای تولید را بهانه می‌کنند. در هر صورت اکنون خبری از اجرای فاز دوم پتروشیمی خراسان نیست.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار