کد خبر: ۶۰۳۰
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۹
دولت استرالیا در مورد اخراج و بازگرداندن هزاران پناهجوی ایرانی به ایران، با مقام‌های تهران که در قالب هیأتی بلندپایه در این هفته به استرالیا سفر کرده‌اند، مذاکراتی داشته و به مرحله اجرای چنین طرحی نزدیک شده است؛ طرحی که این روزنامه از آن به ‌تحولی در سیاست های دولت محافظه‌کار استرالیا یاد می‌کند.

بازگشت مهاجران غیرقانونی به ازای ویزای گردشگری و بورس علمی

به گزارش خبرنگار آرانیوز، روزنامه «وست اوستريلين» استراليا در گزارشي، نتيجه مذاکرات يک هيات عالي‌رتبه ايراني با مسئولان کشورشان را «توافق تاريخي» ناميد که بر سر بازگرداندن هزاران پناهجوي ايراني در استراليا صورت گرفته و مقامات کانبرا را موظف به اعطاي امتيازاتي در ازاي آن به تهران مي‌کند.

چندي پيش زماني که اعلام شد دولت استراليا قصد دارد گروهي از مهاجران غيرقانوني را به مراکز ساخته شده براي اقامت ايشان، در کامبوج منتقل کند، اعتراضات فراواني شکل گرفت؛ اعتراضاتي که به سبب وجود برخي از هموطنانمان در جمع اين مهاجران غيرقانوني، نگراني هايي ايجاد کرده و بازتاب هاي فراواني در کشورمان داشت. اين روزنامه مدعي شد: دولت استراليا در مورد اخراج و بازگرداندن هزاران پناهجوي ايراني به ايران، با مقام‌هاي تهران که در قالب هياتي بلندپايه در اين هفته به استراليا سفر کرده‌اند، مذاکراتي داشته و به مرحله اجراي چنين طرحي نزديک شده است؛ برخي از اين پناهجويان سال‌هاست که در اردوگاه‌ها به سر مي‌برند.

بر اساس اين گزارش، استراليا در مقابل اين اقدام به دانشجويان ايراني بورس تحصيلي و ويزاي کار و گردشگري خواهد داد و همچنين ايران مجاز خواهد بود که در سيدني و ملبورن، دو شهر بزرگ و پرجمعيت اين کشور دفتر نمايندگي (کنسولگري) باز کند.

وست اوستريلين در ادامه مدعي شده که بر اساس اين توافق تاريخي، دولت استراليا در مورد کاهش «هشدار بسيار شديد» به اتباع خود براي سفر نکردن به ايران نيز اقدام خواهد کرد و تهران متعهد خواهد شد پنهجويانش را مجازات نکند. موضوعي که اين روزنامه از آن با عنوان يک تغيير رويکرد اساسي در سياست هاي دولت محافظه کار استراليا ياد مي‌کند.

اين گزارش در حالي منتشر شده است که مقابله با قاچاقچيان انسان و پديده مهاجرت غيرقانوني همواره يکي از بزرگترين مشکلات اين کشور چند مليتي بوده و دولت استراليا موکدا اعلام کرده است که حاضر به پذيرش هيچ يک از کساني که خود را با قايق به صورت غيرقانوني به خاک آن کشور مي‌رسانند، نيست. علاوه بر آن، نحوه برخورد و سياست‌هاي دولت استراليا با پناهجويان با انتقاد سازمان‌هاي بين‌المللي روبه‌رو است.

اين در حالي است که از ديگر سو، مقامات کشورمان نيز همواره مخالفت خود با بازگرداندن اجباري مهاجران غيرقانوني را ابراز کرده اند. مخالفتي که در صورت اجراي توافقي که اين روزنامه استراليايي مدعي اش شده، رنگ خواهد باخت تا ثابت شود که سفر چندي پيش جولي بيشاپ، وزير خارجه استراليا به کشورمان در آب کردن يخ روابط دو کشور مفيد فايده بوده است.

در انتهاي گزارش، درباره جمعيت مهاجران غيرقانوني ايران در استراليا آمده: نزديک به ۳۰۰ نفر در جزيره مانوس و ۱۶۶ نفر در نائورو نگهداري مي‌شوند. ۴۴۰ نفر ديگر در اردوگاه‌هايي داخل خاک استراليا هستند و علاوه بر آنها به ۸ هزار نفر نيز ويزاي موقت موسوم به «بريجينگ ويزا» داده شده است.

گفتني است رياست هيات ايراني را علي چگني، مدير کل امور کنسولگري هاي وزارت امور خارجه ايران به عهده دارد که دو روز پيش با جولي بيشاپ، وزير امور خارجه و پيتر داتون، وزير امور مهاجرت استراليا در اين کشور ديدار کرده است؛ ديداري که هنوز جزئيات آن توسط طرف ايراني اعلام نشده است. 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار