کد خبر: ۶۰۱۸
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰
پارلمان و دولت دانمارک سقوط کرد
ائتلاف دو حزب پوپولیستی مردم و لیبرال‌های محافظه‌کار توانست در انتخابات پارلمانی دانمارک حزب سوسیال دموکرات را شکست دهد. ائتلاف راست میانه بیش از هرچیز به سیاست‌های ضدپناهندگی مشهور است. در پی این چرخش، «هله تورنینگ-اشمیت» نخست وزیر دانمارک استعفا داد.

چرخش کپنهاگ از چپ به راست

به گزرش خبرنگار آرانیوز به نقل از دویچه وله،حزب سوسیال دموکرات این کشور در انتخاباتی که روز پنج‌شنبه ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد) برگزار شد از ائتلاف راست‌میانه شکست خورد. بدین ترتیبت هله تورنینگ اشمیت، نخست‌وزیر کنونی دانمارک دیگر نمی‌تواند ریاست دولت را بر عهده داشته باشد.

سوسیال دموکرات‌ها هرچند همچنان قدرتمندترین حزب دانمارک هستند و بیشترین رای را به تنهایی کسب کردند اما از ائتلاف راست شکست خوردند. تورنینگ اشمیت خطاب به هوادرانش گفت: «دوستان من، کار گروهی ما متاسفانه آنگونه که امیدوار بودیم دیگر نمی‌تواند ادامه پیدا کند. سوسیال دموکرات‌ها در نبرد انتخاباتی پیروز شدند اما پیروز انتخابات نشدند».

برنده اصلی این انتخابات حزب راست پوپولیست "مردم" است. این حزب توانست دوبرابر انتخابات چهار سال پیش رای کسب کرده و با بیش از ۲۱ درصد آرا دومین حزب در قدرت دانمارک شود.

رهبر این حزب کریستیان تولسن دال گفته است: «ما دانمارکی را آرزو می‌کنیم که در آن پیشرفت اقتصادی در تمام کشور وجود داشته باشد، کشوری که کار کردن در آن ارزش واقعی‌اش را داشته باشد. ما دانمارکی را آرزو می‌کنیم که پناهجویان محدودی بپذیرد که توانایی هم‌پیوندی با جامعه ما را داشته باشند».البته حزب مردم پیشتر در مبارزات انتخاباتی‌اش نه از پذیرش محدود پناهجویان بلکه از توقف کامل پذیرش پناهجو صحبت کرده بود.

روز جمعه،نخست وزیر دانمارک از مقام خود استعفا داد. کارشناسان سیاسی در این باره اعلام کردند هدف تورنینگ اشمیت از کناره گیری، فراهم آوردن شرایط مناسب برای رهبر حزب لیبرال جهت تشکیل کابینه است.رسانه های دانمارک در این باره اعلام کردند نخست وزیر این کشور روز جمعه درخواست کناره گیری خود را به ملکه «مارگرت» تقدیم کرد.تورنینگ-اشمیت پیشتر در حضور هواداران خود اعلام کرده بود قصد دارد از ریاست حزب سوسیال دموکرات که از ده سال پیش تاکنون رهبری آن را به عهده داشته است، استعفا کند.

حزب حاکم دانمارک در حالی در این انتخابات شکست خورد که از نظر اقتصادی عملکرد خیلی خوبی برای این کشور داشته است و همین امر هم باعث شده بود تا در نظرسنجی ها، محبوبیت وی تا حدودی افزایش یابد. حتی تا روزهای آخر دو حزب شانه به شانه هم از نظر به دست آوردن آراء حرکت می کردند. اما حزب مردم دانمارک به رهبری کریستیان تولسن داهل، در این انتخابات به پیروزی چشمگیری دست یافت و حتی از این نظر بالاتر از حزب اشمیت قرار گرفت.

«لارس لوئکه راسموسن» رهبر حزب لیبرال دانمارک که سابقه نخست وزیری این کشور را نیز در کارنامه خود دارد در انتخابات روز پنجشنبه توانست 90 کرسی لازم برای تشکیل اکثریت پارلمانی را کسب کند. وی برای تشکیل دولت ائتلافی، نیازمند جلب حمایت حزب «مردم دانمارک» است. حزب «مردم دانمارک» نیز که خواستار محدود کردن نفوذ اتحادیه اروپا بر این کشور است، در انتخابات روز پنجشنبه پیروزی چشمگیری را از آن خود کرد.

در انتخابات چهار سال پیش، دولت محافظه‌کار راسموسن پس از ۱۰ سال، قدرت را به جبهه نیروهای چپ واگذار کرد. راسموسن، نخست وزیر وقت کشور، در سال ۲۰۱۱ شکست خود را پذیرفت و از مقام خود استعفا داد و قدرت را به هله تورنینگ اشمیت از حزب سوسیال دموکرات واگذار کرد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار