کد خبر: ۵۹۷۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۴
سیریک - استاندار هرمزگان گفت: روند احداث نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک قابل قبول نیست و باید مشکلات این پروژه رفع شود.

به گزارش آرانیوز:فریدون همتی جمعه شب در پایان سفر دو روزه به شهرستان سیریک در جمع خبرنگاران با اشاره به بازدیدها، بررسی ها و تصمیمات اتخاذ شده در این سفر، عنوان کرد: بازدیدهایی از شهرها و روستاهای مختلف شهرستان سیریک داشتیم که از جمله مزیت‌های خوب آنها وجود جاذبه‌های متنوع گردشگری و سواحل زیبا و کم نظیر است. اقدامات خوبی در راستای احداث پارک های ساحلی و مجموعه های تفریحی برای جذب گردشگران در این منطقه صورت گرفته که باید هر چه بیشتر تقویت و توسعه یابد.

همتی از بررسی و پیگیری رفع مشکل آب شرب در این شهرستان خبر داد و تصریح کرد: بازدیدی از روند اجرای آب‌شیرین‌کن روستای زیارت داشتیم که با تکمیل آن شاهد تامین مناسب آب شرب برای روستاهای شهرستان سیریک خواهیم بود.

لزوم احداث یک سد در شهرستان سیریک

استاندار هرمزگان با اشاره به وجود دو هزار هکتار زمین مستعد ایجاد گلخانه کشاورزی در شهرستان سیریک، خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و با احداث یک سد می‌توانیم آب مورد نیاز برای رونق بخشیدن به فعالیت های کشاورزی و ایجاد اشتغال و تولید هرچه بیشتر محصولات با راه‌اندازی گلخانه ها در این شهرستان را تامین کنیم.

همتی از پیگیری تکمیل بندر چند منظوره سیریک خبر داد و بیان داشت: تلاش می کنیم این بندر که نقش مهمی در تجارت کالا خواهد داشت به سرعت به بهره‌برداری برسد. اجرای این طرح های مهم و بزرگ شهرستان سیریک را متحول می‌کند و به منطقه‌ای پیشرفته و توسعه یافته با اشتغال و درآمدزایی خوب تبدیل خواهد کرد.

ظرفیت های تجارت و بازرگانی در سیریک فعال می شود

استاندار هرمزگان اظهار داشت: در زمینه تجارت خارجی و صادرات کالا نیز شهرستان سیریک ظرفیت بسیار خوبی دارد که بخشی از آنها فعال شده و شاهد شکوفایی فعالیت‌های تجاری و اقتصادی در این شهرستان هستیم.

همتی یادآور شد: در بودجه سال آینده منابع اعتباری بسیار خوبی برای توسعه سواحل مکران در نظر گرفته شده و با توجه به پیش بینی های خوبی که در استان داشته‌ایم، شاهد شتاب بخشی به روند اجرای پروژه ها و تحول در شرق هرمزگان از جمله شهرستان سیریک خواهیم بود.

استاندار هرمزگان در نخستین روز از سفر به شهرستان سیریک، در بازدید از دهکده ساحلی شهرستان سیریک، عنوان کرد: شهرستان سیریک ظرفیت‌های بی‌بدیل گردشگری دارد که باید زیر ساخت های لازم برای این منبع مهم درآمدی و اقتصادی برای دوران پس از کرونا آماده شود.

وی افزود: دهکده گردشگری ساحلی سیریک در وسعتی حدود سه هکتار احداث شده و یکی از زیباترین اماکن گردشگری این شهرستان به شما می رود که قابلیت توسعه گردشگری دارد.

استاندار هرمزگان در این بازدید دستورات لازم را جهت توسعه این مرکز ساحلی گردشگری و تفریحی صادر کرد.

همچنین استاندار هرمزگان در مورد پارک ساحلی دو روستای بنداران و کناردان در شهرستان سیریک، عنوان کرد: دستورات لازم برای تامین برق مورد نیاز این دو پارک ساحلی صادر شد. این دو پارک ساحلی هر کدام سه هکتار مساحت دارند.

همتی همچنین در خصوص بازدید از روند اجرای پروژه ایستگاه توپکرانی نفت در شهرستان سیریک، خاطرنشان کرد: این طرح با حمایت دولت و راهبری شرکت ملی نفت ایران و با هدف ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز، ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه دید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌سازی آن و توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در سواحل مکران اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: از اهم پروژه‌های این طرح ملی می‌توان به تأمین و احداث هزار کیلومتر خط لوله ۴۲ اینچ سازگار با نفت ترش، احداث پنج تلمبه‌خانه و سه ایستگاه بین‌راهی، خط لوله و برق‌رسانی به آنها، احداث ایستگاه‌های دریافت و ارسال توپک و ترمینال پایانی، اشاره کرد.

به گفته استاندار هرمزگان، احداث مخازن ذخیره‌سازی به ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه در منطقه جاسک و احداث تأسیسات دریایی شامل سه گوی شناور، حوضچه آرامش و تأسیسات جانبی آن در سواحل مکران از دیگر پروژه های در دست اجرا در این زمینه است.

دکتر فریدون همتی در دومین روز سفر خود به شهرستان سیریک در بازدید از روند اجرای پروژه بندر چند منظوره شهرستان سیریک نیز، عنوان کرد: این بندر با کاربری تجاری، صیادی و گردشگری خدمات ارائه می‌کند. مساحت حوضچه این بندر ۳۵ هکتار و اراضی پسکرانه آن ۵۱ هکتار است.

صادرات و واردات کالا از بندر سیریک به کشور عمان باید رونق بگیرد

استاندار هرمزگان تصریح کرد: بندر سیریک نزدیکترین بندر ایران به بندر خصب کشور عمان با فاصله ۵۲ مایل دریایی است که پروژه ساخت اسکله ۱۰۴ متری این بندر شامل شمع و عرشه، با اعتبار اولیه ۲۷.۵ میلیارد تومان در حال اجراست.

وی خاطرنشان کرد: مدت زمان اجرای این پروژه ۱۲ ماه است که در موعد مقرر و تا اوایل سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می‌رسد.

همچنین دبیرستان پسرانه جلال آل احمد در شهرستان سیریک با حضور دکتر فریدون همتی استاندار هرمزگان به بهره‌برداری رسید. این دبیرستان دارای هزار و ۱۰۰ متر مربع زیربناست که با ۷۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی احداث شده است. دبیرستان جلال آل احمد دارای ۹ کلاس درس و کتابخانه، کارگاه، اتاق سمعی بصری و چهار اتاق اداری است.

همتی در تشریح آغاز عملیات اجرایی فاز نخست گلخانه ۵۰ هکتاری هیدروپونیک در روستای مهمانی منطقه پشتکوه شهرستان سیریک، اظهار داشت: این گلخانه در فاز اول با وسعت ۱۰ هکتار و سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد تومانی توسط بخش خصوصی احداث خواهد شد. با بهره‌برداری از فاز نخست این گلخانه ۵۰ هکتاری، برای ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد خواهد شد.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه ۷۲۱ هکتار گلخانه کشاورزی در سطح استان هرمزگان فعال است، از شناسایی و آماده سازی ظرفیت های جدید گلخانه ای در دشت بارق بشاگرد و شهرستان حاجی آباد خبر داد و افزود: با بهره‌برداری از این ظرفیت های جدید گلخانه ای، ظرفیت تولید محصولات کشاورزی در استان، ۱.۵ میلیون تن افزایش پیدا می کند.

همتی ضمن توصیه به کشاورزان برای توسعه کشت گلخانه ای، خاطرنشان کرد: محصولات تولیدی گلخانه‌ای دارای کیفیت بیشتر و تفاوت قیمت سه تا چهار برابری با محصولات تولیدی در فضای باز هستند.

استاندار هرمزگان در خصوص بازدید از منطقه پشتکوه در شهرستان سیریک با تاکید بر لزوم احداث راه ارتباطی منطقه پشتکوه به عنوان قطب تولید محصولات کشاورزی شهرستان به مرکز شهر سیریک، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان را موظف کرد تا پایان سال جاده دسترسی ۱۲ کیلومتری پشتکوه به مرکز شهر سیریک را احداث کند.

وی ادامه داد: با احداث این محور ارتباطی، مسیر دسترسی کشاورزان و مردم منطقه پشتکوه به مرکز شهرستان، ۴۰ کیلومتر کوتاه تر می شود.

استاندار هرمزگان همچنین دستورات لازم را به منظور تامین منابع آبی برای توسعه بخش کشاورزی در منطقه پشتکوه صادر و اداره آب منطقه ای هرمزگان را موظف کرد با انجام کامل طرح مطالعاتی احداث سد بر روی رودخانه مرک، عملیات اجرایی آن را در سال ۱۴۰۰ و از محل اعتبارات طرح توسعه سواحل مکران آغاز کند.

همتی تصریح کرد: طرح مطالعاتی احداث سد بر روی رودخانه مرک در شهرستان سیریک با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است و با احداث این سد با ۱۶۰ میلیون متر مکعب ظرفیت ذخیره سازی آب، امکان توسعه کشاورزی در سطح دو هزار هکتار از اراضی شهرستان سیریک فراهم می‌شود.

دکتر فریدون همتی همچنین در بازدید از سایت آب شیرین کن روستای زیارت شهرستان سیریک، اظهار داشت: این آب شیرین کن با ظرفیت سه هزار متر مکعب در روز، ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. ابنیه این سایت به طور کامل اجرا شده، عملیات مکانیکال پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد دارد و تجهیزات الکتریکی خریداری شده در مرحله نصب قرار دارد.

استاندار هرمزگان تصریح کرد: پس از وصل برق، تست تجهیزات و راه اندازی اولیه، این سایت طی ۴۵ روز آینده وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.

همتی، تقویت ارسال آب به نقاط مختلف شهرستان سیریک از جمله روستاهای منطقه بیابان را از جمله اهداف اجرای این سایت آب شیرین کن عنوان کرد و گفت: تامین آب این مناطق اگرچه رشد قابل قبولی طی سه سال اخیر نسبت به قبل داشته است، اما دارای وضعیت مطلوبی نیست که با بهره‌برداری از این سایت آب شیرین کن، گام بزرگی در راستای تامین منابع آبی پایدار این منطقه برداشته خواهد شد.

استاندار هرمزگان با اشاره به راه اندازی نیروگاه سیریک، خواستار توسعه فضاهای هتلینگ روستایی برای اسکان کارکنان این نیروگاه و افزایش مهارت های نیروهای بومی این منطقه برای اشتغال در این نیروگاه شد.

همتی همچنین در بازدید از پروژه نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی شهرستان سیریک، ضمن گلایه از روند کند اجرایی این طرح، اظهار داشت: با به کارگیری تمام توان و از طریق تقویت ابزار لازم باید روند اجرایی این پروژه شتاب بیشتری بگیرد.

وی ادامه داد: پیگیری لازم در راستای رفع موانع پیش روی تسریع در مرحله اجرای این پروژه مهم، در سطح استانی و ملی انجام خواهد شد. در این بازدید نیز بر رفع موانع این پروژه و شتاب بخشیدن به آن تاکید شد و امیدواری خوبی در این زمینه وجود دارد.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه هر یک از واحدهای این نیروگاه دارای ظرفیت تولید ۳۵۰ مگاوات خواهد بود، اعتبار این پروژه را ۱.۴ میلیارد یورو اعلام کرد و گفت: از این میزان ۸۵ درصد یعنی ۱.۲ میلیارد یورو توسط سرمایه‌گذار روسی و مابقی از منابع داخلی دولت تامین خواهد شد. ۷۰ درصد این قرارداد سهم طرف غیرایرانی و ۳۰ درصد سهم شرکت‌های ایرانی است که از توانمندی شرکت‌های داخلی استفاده می‌شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار