کد خبر: ۵۹۷۴
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۱
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان گفت:بیش از یک تن انواع مواد مخدر امسال در خوزستان کشف و ضبط شده که 500 کیلوگرم آن در هفته مبارزه با مواد مخدر (پنجم تیر) به صورت نمادین در شهرستان اندیمشک به عنوان مبادی خوزستان امحا می شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان:کاهش سن اعتیاد به صورت نگران کننده در حال کاهش است

به گزارش خبرنگار آرانیوز( حوزه تهران )

سردار محمدرضا اسحاقی چهارشنبه در نشست خبری هفته مبارزه با مواد مخدر، در ساختمان شورای اسلامی خوزستان اظهار کرد: مواد مخدر کشف شده امسال در خوزستان،شامل 51 کیلوگرم شیشه، 734 کیلوگرم حشیش و 487 کیلوگرم تریاک و دیگر مواد صنعتی بود.

وی با بیان اینکه اعتیاد پس از فقر، محیط زیست و انرژی هسته ای چهارمین بحران اصلی جهان است، گفت: حدود 250 میلیون نفر در دنیا به این پدیده شوم مبتلا و همه کشورها به نوعی با آن درگیر هستند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان با اشاره به اینکه طبق آخرین پایش آمار معتادان یک میلیون و 325 هزار معتاد در کشور اعلام شد، اضافه کرد: 55 درصد این معتادان متاهل که حدود 700 هزار همسر این معتادان درگیر این موضوعند و بین 110 تا 120 هزار نفر معتادان خوزستانی هستند.

وی با تاکید بر اینکه خطر اعتیاد کمتر از داعش نیست، گفت: تنها فرق در آن است که داعش در ملاء عام سر می برد و اعتیاد مخفیانه جوانان را از بین می برد.

سود خالص قاچاق مواد مخدر 500 تا 600میلیارد دلار در دنیا است

اسحاقی گفت: قاچاق مواد مخدر در کنار تجارت اسلحه، نفت و گردشگری از مهمترین تجارت های دنیا به شمار می آید که حدود 10 میلیون نفر در چرخه قاچاق مواد مخدر مشغولند.

وی بیان کرد: در چرخه قاچاق مواد مخدر به میزان چهار هزار و 500 میلیارد دلار پول مبادله می شود که 500 تا 600 میلیارد دلار سود خالص این تبادلات است.

وی با اشاره به اینکه در سال 2001 به میزان 50 تن هرویین در افغانستان تولید می شد، گفت: با ورود تروریسم به این کشور میزان تولید هرویین به 500 تن و خلوص آن از 40 به 90 درصد رسید.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان افزود: سطح زیر کشت تریاک در کشور افغانستان از سال 2001 میلادی به میزان هفت درصد در سال 2014 افزایش یافت و منجر به افزایش 35 درصد تولید تریاک در این کشور شد.

وی ادامه داد: کشور افغانستان با یک هزار و 200 کیلومتر مرز مشترک با کشور ما، پیامدهای شوم درگیری ما به مواد مخدر را ناشی شده است.

اسحاقی بیان کرد: در کشور ما بیش از سه هزار و 700 جوان جان خود را در مسیر مبارزه با مواد مخدر و حفظ مرزهای کشور از ورود مواد مخدر از دست دادند.

وی گفت: اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر با بستن مرز و یا درگیری و جنگ با قاچاق مواد به نتیجه نمی رسد و سود سرشار و تمایل نفسانی آدم ها به دنبال منافع خود به قیمت نابودی هم نوع اجازه نمی دهد که با اقدامات صرف مقابله ای به نتیجه برسیم و حداکثر کار ما مهار کردن و نه نابودی است.

وی با بیان اینکه راه نابودی مواد مخدر آگاهی تک تک افراد جامعه است، افزود: همه اقشار در همه سطوح در معرض خطر هستند و ممکن است خودمان در این موضوع گرفتار شویم؛ امر اجتماعی کردن در کاهش این پیامدها کمک شایانی می کند.

اسحاقی بیان کرد: برای کاهش پدیده شوم مواد مخدر که معضلات دیگری مثل هنجاری سرقت، همسرآزاری، طلاق و ... را در پی دارد، باید مصرف مواد مخدر را کنترل کرد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان ادامه داد: 70 درصد زندانیان موجود در زندان های کشور در ارتباط با مواد مخدر و قاچاق آن به دام افتاده اند و حدود 55 درصد از طلاق های جامعه ریشه آن ناشی از مواد مخدر است.

وی گفت: 45 درصد زندانیان نیز به دلیل جرایم مرتبط با مواد مخدر به صورت مستقیم و بقیه به صورت غیرمستقیم به دلیل جرایم مرتبط با مواد مخدر به زندان افتاده اند.

اسحاقی با بیان اینکه روزانه هشت نفر در کشور بر اثر مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می دهند، افزود:اگر یک معتاد در خانواده باشد همه خانواده درگیر مسایل روحی و حیثیتی می شوند.

وی ادامه داد: برای مبارزه با مواد مخدر باید این باور در بین آحاد جامعه وجود داشته باشد و اجرای طرح اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر تنها با خودآگاهی و خودکنترلی تک تک افراد جامعه میسر می شود.

وی افزود: در افغانستان این باور در میان مردم وجود دارد و مصرف مواد در بین جامعه افغان کمتر است.

کاهش سن اعتیاد به صورت نگران کننده در حال کاهش است

اسحاقی گفت: سن اعتیاد به صورت نگران کننده ای در حال کاهش است و نشان از این دارد که در محافل جشن و همکلاسی ها اتفاقاتی می افتد که خانواده ها از آن غافلند.

وی ادامه داد:80 درصد از مصرف کنندگان خودشان هم خرده فروشی می کنند که از این طریق هم خرج مواد و هم خرج زندگی خود را تامین می کنند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان بیان کرد: روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در کشور ما برای امکان تبادل و ارزیابی برنامه ها و اطلاعات مردم و مسوولان در زمان مناسب به صورت هفته برگزار می شود.

هفته مبارزه با مواد مخدر از 29 خرداد تا پنجم تیر ماه با شعار 'جامعه سالم و عاری از اعتیاد' برگزار می شود.


منبع : ایرنا
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار