کد خبر: ۵۹۲۰۳
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۲
گرگان- تولیدکنندگان گلستانی می‌گویند سنگ‌اندازی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات در راستای احیای واحدهای تولیدی راکد در گلستان بسیار زیاد است .

به گزارش آرانیوز:گروه استان‌ها- زهرا بهرامی: بخش قابل توجهی از ظرفیت تولید در استان گلستان به واسطه بسیاری از مشکلات خوابیده است و چرخ صنعت در استان به خوبی نمی‌چرخد و بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات در حوزه تولید سنگ‌اندازی می‌کنند.

گلستان دارای هزار واحد تولیدی است که بیشتر این واحدها با حداقل ظرفیت مشغول فعالیت هستند. تولیدکنندگان از سنگ‌اندازی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات در راستای احیا واحدهای تولیدی راکد و افزایش تولید و اشتغال گلایه دارند و معتقدند دریافت تسهیلات در حوزه واسطه‌گری و دلالی به مراتب آسان‌تر از تولید است.

مسئولان معتقدند مشکل اصلی واحدهای تولیدی در استان تأمین سرمایه در گردش و نقدینگی است؛ استاندار گلستان دراین‌باره به خبرنگار مهر گفت: یکی از مشکلات واحدهای تولیدی گلستان مشکل سرمایه در گردش است و تلاش شده با پرداخت تسهیلات رونق تولید بخشی از این مشکل مرتفع شود.

هادی حق شناس افزود: در ۹ ماه گذشته ۶۸۹ میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید در استان پرداخت شده و گلستان جزو سه استان برتر کشور در پرداخت تسهیلات در این حوزه بوده است.

 

وی با اشاره به اینکه پرداخت این میزان تسهیلات رونق بیانگر توجه به بخش خصوصی در استان و عملکرد مثبت بانک‌ها است، به مشکلات پیش‌روی واحدهای تولیدی گلستان اشاره و تصریح کرد: در دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا و تحریم‌ها اقتصاد ایران رشد منفی را تجربه کرد و طبیعی است وقتی مشتری و تقاضا نباشد عرضه هم شکل نمی‌گیرد و بنگاه‌های گلستان با کاهش تولید مواجه شدند.

استاندار گلستان با بیان اینکه این مباحث و کاهش تجارت و رکودی که در بخشی از اقتصاد حاکم شد آسیب‌های جدی به واحدهای تولیدی استان وارد کرده است، اضافه کرد: امیدواریم با پرداخت تسهیلات رونق تولید در سالجاری و سال آینده شاهد رونق بیشتری در رونق صنعتی استان باشیم.

تأمین منابع مالی چالش اصلی تولید است

اما یکی از فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان گلستانی که در یکی دو سال گذشته پنج واحد صنعتی راکد استان را دوباره به چرخه تولید بازگردانده است معتقد است همچنان تأمین منابع مالی (سرمایه در گردش و سرمایه ثابت) مهم‌ترین چالش در افزایش تولید و اشتغال استان است.

حمید پور به خبرنگار مهر اظهار کرد: در سال‌های اخیر چهار واحد تولید راکد در شهرک صنعتی گمیشان و یکی از واحدهای تولیدی در بندرترکمن را دوباره به چرخه تولید باز گردانده‌ایم و تأمین منابع مالی همچنان چالش اصلی است.

بانک‌ها برای پرداخت نکردن تسهیلات به بخش تولید هزار و یک بهانه و دلیل می‌آورند و سنگ‌اندازی‌ها تولیدکنندگان را خسته کرده است وی توضیح داد: در شرایط فعلی که برخی از واحدهای تولیدی در استان و کشور با چالش تأمین مواد اولیه مواجه هستند ما با راه‌اندازی واحد بازیافت و تهیه مواد اولیه از پتروشیمی‌های داخل کشور این چالش را حل کرده‌ایم.

این تولیدکننده گلستانی با تأکید بر اینکه حمایت از بخش تولید در استان کافی نیست، ادامه داد: هرچند مشکل زیرساختی در تأمین آب و برق و … در واحدهای تولیدی نداریم و زیرساخت‌های موجود پاسخگوی نیاز تولیدکنندگان است اما چالش تأمین مالی گریبانگیر تولیدکنندگان گلستانی است.

وی اضافه کرد: تاکنون برای بازگرداندن واحدهای راکد استان به چرخه تولید تسهیلات دریافت نکرده‌ایم؛ اگر مسئولان حمایت کنند و بانک‌ها همراهی کنند می‌توانیم با دریافت حدود ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات (حدود ۱۵ میلیارد تومان سرمایه در گردش و ۳۵ میلیارد تومان سرمایه ثابت) ۱۰۰ اشتغال جدید در استان ایجاد کنیم.

حمدپور با تأکید بر اینکه حمایت‌ها از بخش تولید در استان کافی نیست، تصریح کرد: اگر حمایت‌های مالی افزایش یابد زمینه افزایش تولید و توسعه صادرات از گلستان فراهم می‌شود.

با سنگ‌اندازی بانک‌ها بی‌خیال دریافت تسهیلات شدیم

یک تولید کننده دیگر گلستانی هم به کافی نبودن حمایت‌ها برای بازگرداندن واحدهای تولیدی به چرخه تولید انتقاد کرد و به خبرنگار مهر گفت: تاکنون برای فعال کردن سه واحد تولیدی راکد در شهرک صنعتی آق قلا یک ریال تسهیلات دریافت نکرده‌ام و حدود ۱۵ نفر در شرایط فعلی در واحدهای تولیدی ما مشغول فعالیت هستند.

حبیب اله ظری افزود: بانک‌ها برای پرداخت نکردن تسهیلات به بخش تولید هزار و یک بهانه و دلیل می‌آورند و سنگ‌اندازی‌ها تولید کننده را خسته کرده و بی‌خیال دریافت تسهیلات بانکی می‌شویم.

در شرایط فعلی واحدهای تولیدی استان با ظرفیت کامل مشغول به کار نیستند و همه مشکلات تولید هم تأمین منابع مالی و سرمایه در گردش نیست وی با این توضیح که اگر منابع مالی کافی تأمین شود، زمینه اشتغال ۱۰۰ نفر در واحد تولیدی ما فراهم می‌شود، ادامه داد: وام دو میلیارد تومانی واحد تولیدی ما از سال گذشته بر روی کاغذ مانده در شرایطی که در تأمین وثیقه و ضمانت‌نامه‌های بانکی مشکلی نداشته‌ایم.

نظری که در حوزه تولید کیسه مشغول فعالیت است، اضافه کرد: در شرایط فعلی فضای کافی برای استقرار دستگاه در اختیار داریم و اگر حمایت شویم و منابع مالی تأمین شود می‌توانیم کارآفرینی کنیم اما حمایتی از تولیدکننده نمی‌شود و تولیدکنندگان روی پای خودشان ایستاده‌اند و خبری از حمایت نیست.

وی با بیان اینکه از «مسئولان حمایت نمی‌خواهیم؛ سنگ‌اندازی و اذیت نکنند»، توضیح داد: ماشین‌آلات و تجهیزات برای افزایش تولید داخلی است و می‌توان دستگاه بافنده را در کشور تأمین کرد و در این صورت می‌توان میزان صادرات را به مقاصدی همچون افغانستان، پاکستان، عراق، ترکمنستان و … افزایش داد.

۲۵ درصد واحدهای صنعتی استان راکد هستند

معاون امور صنایع سازمان صمت گلستان به خبرنگار مهر اظهار کرد: گلستان ۹۸۵ واحد صنعتی است که مطابق پروانه‌های صادره هم‌اکنون ۲۵ درصد آن‌ها راکد هستند.

رضا شهمرادی با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۴۶ واحد با اشتغال پروانه دو هزار و ۷۷۹ نفری در گلستان راکد هستند، توضیح داد: از سال ۱۳۹۵ که ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با هدف کمک به تأمین منابع مالی واحدهای تولیدی راه‌اندازی شده بخش قابل توجهی از مشکلات کاهش یافته است.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان ادامه داد: هم‌اکنون بسیاری از واحدهای تولیدی استان با چالش تأمین مواد اولیه مواجه‌اند.

وی به مشکلات واحدهای تولیدی برای دریافت تسهیلات از بانک‌ها هم اشاره و بیان کرد: حتی اگر از سخت‌گیری برخی از بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات هم چشم‌پوشی کنیم اما پرداخت سود ۱۸ درصدی برای بخش تولید زیاد است و پیگیر هستیم سود تسهیلات در استان‌های کمتر توسعه یافته صنعتی کاهش یابد.

هرچند مسئولان معتقدند با پرداخت تسهیلات رونق تولید طی سال‌های گذشته بخش قابل توجهی از مشکلات واحدهای تولیدی استان حل شده است اما از نگاه تولیدکنندگان تأمین منابع مالی (سرمایه در گردش و سرمایه ثابت) همچنان چالش اصلی برای بازگرداندن واحدهای راکد به چرخه تولید است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار