کد خبر: ۵۸۲۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
بندرعباس - معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی هرمزگان گفت: توسعه صادرات محصولات کشاورزی در گرو توجه جدی به پژوهش است.

به گزارش آرانیوز:یعقوب حسینی  بیان داشت: نقش پژوهش در توسعه همه‌جانبه پایدار، چنان برجسته و انکارناپذیر است که می‌توان آن را بدون تردید نیروی محرک توسعه در همه حوزه‌ها اعم از فرهنگ، اقتصاد، سیاست و جامعه دانست. اما علی رغم اعتراف و اذعان نسبت به اهمیت مقوله پژوهش، این حوزه با دشواری‌های ساختاری و عملکردی فراوانی مواجه است.

وی خاطرنشان کرد: پژوهش یک اصل در آینده نگری سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی است. بی توجهی با مقوله پژوهش و دستاوردهای آن موجب می شود تا خروجی کارها در فرآیند اجرا با مشکلاتی روبرو باشد.

حسینی عنوان کرد: در عرضه کشاورزی پژوهش یک نقش اساسی و انکارناپذیر دارد. در حوزه آفت گیاهی و نباتی، بذرها، توسعه کشت گونه های مختلف گیاهی، باغی و زارعی می توان با بهره بردن از پژوهش تاثیرات آن را در حوزه برداشت و صادرات مشاهده کرد.

به گفته وی، پژوهشگران حوزه کشاورزی می توانند کشاورزان و مدیران را در برنامه ریزی های آینده همراهی کنند. استفاده از تکنولوژی های جدید و کاهش استفاده از سموم یکی از ابعاد تاثیرگذار حوزه پژوهش است که پژوهشگران می توانند در ارگانیک تر شدن محصولات کشاورزی کمک شایانی کنند.

وی با بیان اینکه اتفاق آینده به فعالیت‌های پژوهشی بستگی دارد، گفت: هر اتفاقی که در آینده رخ دهد به میزان فعالیت‌های پژوهشی بستگی دارد چون شرکت‌ها در طول زمان نمی‌توانند دوام بیاورند، مگر اینکه نوآوری خاص خود را از طریق فعالیت‌های پژوهشی ادامه دهند.

وی افزود: اولین گام در پژوهش یافتن مسأله یا مشکل است. وقتی می‌گوییم مسأله یعنی موضوعی است که جامعه با آن درگیر است. نبود ارتباطات بین بخش‌های جامعه در سطح کلان و سیستم‌های آموزشی و پژوهشی پژوهشکده‌ها باعث می‌شود، مسائل به خوبی شناخته نشوند و تحقیقاتی که صورت می‌گیرد مبتنی بر پژوهش‌های مورد نیاز نباشند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی هرمزگان اظهارداشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به منظور گسترش فرهنگ پژوهش در جامعه، روز ٢٥ آذر از سوی «شورای فرهنگ عمومی کشور» به نام روز پژوهش نام‌گذاری شد.

به گفته حسینی، وزارت علوم تحقیقات و فناوری نیز از سال ٧٩ چهارمین هفته آذر ماه را به نام هفته پژوهش نام‌گذاری کرد و از سال ٨٤ این نام به «هفته پژوهش و فناوری» تغییر یافت. بر این اساس در سال ١٣٩٩، برنامه های هفته پژوهش از ١٥ آذر آغاز خواهد شد.

حسینی افزود: همزمان با هفته پژوهش، یک سلسله کارگاه آموزشی مجازی (بواسطه شرایط کرونایی) با عناوین مندرج در جدول زیر به صورت وبینار و هر یک از طریق لینک مربوط به خود برگزار می‌شود. از علاقمندان دعوت می‌شود جهت شرکت در این کارگاههای آموزشی که به صورت رایگان برگزار می‌شود بر اساس تاریخ و ساعت برگزاری دوره، به لینک مربوطه مراجعه کنند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار