کد خبر: ۵۷۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۶
در حالی که مجلس یازدهم از ابتدای آغاز به فعالیت دست یاری به سمت دولت دراز کرده و در تلاش است با تدوین طرح‌های کارشناسی، نواقص عملکردی دولت را رفع کند، دولتمردان هشدارها و خیرخواهی‌های نمایندگان مبنی بر ضرورت انجام وظایف را برنمی‌تابد و انتقادات دلسوزانه وکلای مردم را توهین می‌داند، این در حالی است که در شرایط کنونی که کشور تحت شدیدترین تهدیدها قرار دارد، دولت باید با تغییر نگرش به جای نامه‌نگاری‌های بیهوده،کارآمدی خود را ارتقا داده و از تذکرات نمایندگان در راستای رفع موانع پیش روی استفاده کنند.

به گزارش آرانیوز، مجلس شورای اسلامی براساس قانون دو وظیفه مهم و اساسی دارد؛ نخست تنقیح قوانین و دوم نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی درباره اجرای قوانین مصوب. نظارت از مسیرهای متنوعی مانند تذکر شفاهی و کتبی، سوال، تحقیق و تفحص و استیضاح انجام می‌گیرد و وکلای مردم در خانه ملت می‌توانند به وزرا و رئیس جمهور به دلیل بی‌توجهی، ناکارآمدی و استنکاف از قوانین تذکر داده و خواستار عمل به وظایف قانونی باشند و براساس اصل 86 قانون اساسی نمایندگان در مقام ایفای وظایف در اظهارنظر و رای‏ خود کاملاً آزادند و نمی‏‌توان‏ آنها را به‏ سبب‏ نظراتی‏ که‏ در مجلس‏ اظهار کرده‏‌اند تعقیب‏ یا توقیف‏ کرد.

بر کسی پوشیده نیست که توهین، قبیح است اما باید به این نکته نیز توجه کرد که برداشت هر فرد از توهین چیست؟ آیا تذکر نمایندگان به دولتمردان به دلیل کوتاهی در انجام وظایف، «هتک حرمت» و «توهین» است یا «عمل به وظیفه‌ی قانونی»؟ آیا در شرایطی که معیشت مردم به دلیل ناهماهنگی‌ تیم اقتصادی دولت روز به روز ضعیف‌تر شده و قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد، نمایندگان نباید در ایفای وظایف خود به مسئولان اجرایی و رئیس جمهور هشدار داده و از عملکرد آنها انتقاد کنند؟

نمایندگان، وکلا و زبان مردم در خانه ملت هستند و مسلما زمانیکه که مردم از شرایط کنونی اقتصاد که قیمت مرغ سر به فلک کشیده و فقط دست عده‌ای خاص به آن می‌رسد و میوه و لبنیات به دلیل گرانی از سبد خانوارها حذف شده گلایه‌مند هستند، نمی‌توانند از عملکرد وزرای اقتصادی و رئیس جمهور تمجید و تعریف کرده و آنها را به ادامه مسیر کنونی تشویق کنند بلکه باید با تذکر و اخطار آنها را به مسیر درست بازگردانند.

در شرایطی که نمایندگان با استفاده از تخصص، توانایی و تجربه‌های خود در تلاش‌اند گره‌ای از مشکلات معیشتی باز کنند و با انتقادات دلسوزانه و به جا کمک حال دولت باشند،  معاونت امور مجلس ریاست جمهوری در نامه‌ای به رئیس مجلس مدعی «هتک حرمت» و «توهین» برخی نمایندگان به رئیس جمهور شد، این نامه عجیب و غریب با پیوست 30 صفحه‌ای، نشان می‌دهد که دولتمردان نه تنها در شرایط کنونی به دنبال رفع مشکلات اساسی نیستند بلکه با فرار رو به جلو و فرافکنی در تلاش‌اند نمایندگان را وادار کنند تا از حقوق قانونی خود که اخطار ، تذکر و ... است، استفاده نکند حتی به زعم برخی از نمایندگان دولت درصدد است نمایندگان را بترساند تا صحبت نکنند.

به گفته نمایندگان، دولت باید به جای تلاش جهت حاشیه سازی برای مجلس و صرف  سرمایه، زمان خود برای نوشتن نامه‌ای ۳۰ صفحه‌ای، از این ظرفیت در جهت اخذ تدابیر ویژه برای حل مشکلات اقتصادی مانند گرانی، دپوی کالاها در گمرک، اُفت شاخص بورس، نابسامانی بازار ارز، افزایش قیمت مسکن، تعطیلی واحدهای تولیدی و .... استفاده کند.

بر همگان واضح است که نمایندگان مجلس یازدهم برای احقاق حقوق وکلای خود در برابر هیچ مانعی از پا نمی‌نشیند و مطالبات مردم را از مسیرهای قانونی به درستی پیگیری خواهند کرد و در این مسیر حرف، نامه یا سخنی آنها را از انجام وظایف خود باز نمی‌دارد.  نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت، ضمن اظهار شگفتی از رفتار و تلاش دولت برای سیاسی‌کاری، از دولتمردان و رئیس جمهور خواستند که به جای فرافکنی و تلاش برای حاشیه‌سازی برای خانه ملت، به دنبال راهکارهای اساسی به منظور رفع مشکلات اقتصادی کنونی باشد.

آیا دفاع از حقوق مردم «توهین» تلقی می‌شود؟/ وزرا بدون اجازه رئیس جمهوری حق آب خوردن را ندارند!

سید ناصر موسوی لارگانی عضو هیات رئیسه مجلس در واکنش به اقدام عجیب دولت مبنی بر اینکه اظهارات برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را توهین تلقی کرده است، می‌گوید  برای همه اظهاراتی که در خصوص مسائل مختلف داشتم مستندات کافی وجود دارد و هیچ کدام از اظهاراتم توهین به آقای روحانی نبوده، بلکه عملکرد ضعیف آقای رئیس جمهوری را گوشزد کرده بودم.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی اضافه می‌کند در حال حاضر مردم به نان شب خود محتاج هستند و اینگونه موضوعات از مصادیق عملکرد ضعیف دولت به شمار می‌رود. در طول یکسال گذشته به اندازه 10 روز اخیر ترخیص کالا در گمرکات وجود نداشته است و گمرک هم از مجموعه‌های دولت به شمار می‌رود. متاسفانه وزرا  بدون اجازه رئیس جمهوری و معاون اولشان حق آب خوردن را هم ندارند!

تذکراتم به رئیس جمهور برای احقاق حقوق مردم بوده است

علی زنجانی حسنلوئی نیز در این باره می‌گوید لطفا! رئیس جمهور بگویند در این هفت سال اخیر 7 چه خدماتی را به حوزه انتخابیه‌ام ارائه کرده و هر آنچه را که بنده در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی پیگیر شده بودم و حتی بخشی از آنها نیز کلید خورده بود، اما هیچ کدام از این پروژه‌ها به سرانجام نرسیدند.

وی تاکید می‌کند باید گفته شود کجای تذکرات اینجانب توهین تلقی می‌شوند و واقعا دفاع از حقوق مردم توهین بوده؟ بنابراین آقای رئیس جمهور بایستی ظرفیت خود را بالا ببرند.

هیچ کدام از نطق‌هایم توهین آمیز نبود/دولت می‌خواهد مجلس شورای اسلامی به حاشیه رانده شود

براساس این گزارش جواد نیک بین در واکنش به اقدام عجیب دولت مبنی بر اینکه اظهارات برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را توهین تلقی کرده است، می‌گوید این دولت مستحق محاکمه بوده و باید نسبت به عقب افتادگی‌هایی که در حوزه‌های مختلف اعم از معیشت، اقتصاد و ...  در کشور بوجود آورده پاسخگو باشد و به جای اینکه به اهمال کاری‌های خود بپردازند و  همچنین به تذکرات نمایندگان مجلس شورای اسلامی توجه داشته باشند با این ترفند واهی که نباید توهینی به رئیس جمهوری صورت بگیرد به دنبال به حاشیه بردن  مجلس شورای اسلامی هستند.

نماینده مردم نماینده مردم کاشمر،خلیل آباد و بردسکن در مجلس شورای اسلامی می‌افزاید البته ما توهین را نسبت به هر شخص در هر پست و مقامی که باشد محکوم می‌کنیم؛ چرا که توهین وارد کردن به اشخاص اقدامی ناپسند بوده، اما بنده در همه نطق‌های اخیر خود لفظ "محترم" را برای دولت به کار بردم؛ البته منتقد بودم و انتقادات جدی را هم وارد کردم ولی تفاوت میان توهین و انتقاد بسیار واضح است.

خُلق دولت به اخلاق سلاطین مستبد شبیه است

محمدتقی نقدعلی نیز معتقد است گویا الفاظ، معانی خودش را از دست داده و دولت با الفاظ دیگری صحبت می‌کند که انجام وظیفه قانونی مجلس را توهین تلقی کرده است. الفاظی که نمایندگان در نطق‌ها و تذکرهایشان به کار بردند در 99 درصد مواقع انجام وظیفه نظارتی بر اساس قانون بوده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم می‌گوید خُلق رئیس جمهور به اخلاق سلاطین مستبد شبیه است؛ آنها حتی سلام کردن را هم حمل بر توهین تلقی می‌کردند و می‌گفتند که شما در جایگاهی نیستید به من سلام کنید. این نوع برداشت ها ما را به یاد سلاطین مستبد قاجار و گذشته ایران می‌اندازد که اگر کسی از توده مردم حرفی را میزد، حمل بر توهین کرده و حکم اعدام می‌دادند.

تذکرات نمایندگان به رئیس جمهور «توهین» تلقی شده است

محمد رضا صباغیان نیز در واکنش به اقدام عجیب دولت مبنی بر اینکه اظهارات برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را توهین تلقی کرده است، معتقد است اگر تذکر اینجانب به رئیس جمهوری توهین محسوب می‌شود؛ بنابراین باید به آقای رئیس جمهور اذعان کرد که نظارتی بر شما نیست هر کاری دلتان می‌خواهد انجام دهید.

نماینده مردم مهریز، ابرکوه، بافق، بهاباد و خاتم در مجلس شورای اسلامی می‌گوید قانونگذاری و نظارت از وظایف مجلس شورای اسلامی است و حتی می‌توانند از رئیس جمهور طرح سوال و یا اینکه آن را استیضاح کنند.

موضع گیری دولت در مقابل تذکر نمایندگان به دلیل ضعف در عملکرد دستگاه‌های اجرایی است

همچنین احمد مرادی در این باره معتقد است  رفتار منفعلانه دولت نسبت به مشکلات اقتصادی، معیشتی، اشتغال و بیکاری مردم به اوج خود رسیده است. در قشم مردم با مشکلات فراوان زندگی می‌کنند و انتظار خدمت از دولت دارند لذا بر هیمن اساس به عنوان نماینده مردم قشم در صحن علنی خطاب به رئیس‌جمهور تذکری را عنوان کردم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی می‌افزاید من به عنوان نماینده این مردم حق دارم که موضوعات آنها را از دولت پیگیری کنم و طبق وظیفه قانونی خود باید اشکالات را به بالاترین مسئول اجرای کشور تذکر دهم.

نمایندگان مجلس، وکیل‌الدوله نمی‌شوند

حسینعلی شهریاری  نیز در واکنش به اقدام عجیب دولت مبنی بر اینکه اظهارات برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را توهین تلقی کرده است، می‌گوید توهین جرم است اما انتقاد، تذکر و بیان نقاط ضعف رئیس جمهور و دولت از حقوق نمایندگان است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی معتقد است تذکرات نمایندگان به دولت به دلیل خیرخواهی بوده و مجلسی ها قصد دارند از این طریق به دولت در رسیدگی به امور مردم کمک کنند اما دولت برداشت دیگری از این موارد دارد. دولت می خواهد نمایندگان وکیل الدوله باشند، کسی از عملکرد آنها انتقاد نکند و از دولت فشلی همچون دولت دوازدهم تعریف و تمجید کنند.

دولتمردان دفاع از حقوق کارگران شرکت هفت تپه را «توهین» تلقی می‌کنند

همچنین محمد کعب عمیر نیز می‌گوید کارگران شرکت هفت تپه می‌بایست برای دریافت حقوق به حق خود متوسل به اعتراض می‌شدند که دلیل اصلی هم این بوده که مدیریت شرکت هفت تپه از اهلیت کافی برخوردار نبوده و تبعاتی را برای کشور ایجاد می‌کرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کند آیا دفاع از حقوق کشور به ویژه استان خوزستان، مردم حوزه انتخابیه‌ام و قشر کارگر توهین به رئیس جمهور تلقی می‌شود؟

دولت مانع انتقاد نمایندگان نشود

علیرضا سلیمی نیز در واکنش به اقدام عجیب دولت مبنی بر اینکه اظهارات برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را توهین تلقی کرده است، می‌افزاید تذکر و سوال حق نماینده است، دولت چرا می خواهد این حق را از نمایندگان بگیرد؟ آیا این اقدامات موجب نمی شود که دولت جامعه را تک صدا کند. دولت تحمل شنیدن صدای مخالف را ندارد، یعنی مجلس باید فقط سر تعظیم در مقابل آقایان فرود بیاورد؟ این اقدامات انسان را به یاد بعضی از مسائل تاریخی می اندازد، آن زمانی که عده ای می خواستند مجلس را به توپ ببندند تا صدایی از مجلس به  گوش مردم نرسد.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی معتقد است نکند دولت واژه نامه جدید پیدا کرده است، نکند دولت علاوه بر فرهنگ دهخدا یک فرهنگ لغت دیگری پیدا کرده است که تذکر و بیان درد مردم را توهین می داند، باید به صراحت بگوییم که دولت به دنبال آن است که نمایندگان را بترساند تا صحبت نکنند.

مشتاق حضور در دادگاه هستم/ از پیشرفت ایران کوتاه نمی‌آیم

براساس این گزارش سیدمحسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس می‌گوید در مراسم تحلیف "از این که دهان مخالفان و منتقدان را" ببندد به خدا پناه برد اما امروز از من شکایت کرد. بی صبرانه مشتاق حضور در دادگاه هستم تا اثبات کنم صنعت هسته ای و صنعت فضایی به دست این دولت به تعطیلی کشانده شده است.از پیشرفت ایران کوتاه نمی آیم.

تعاریف آقای رئیس جمهور از «توهین» صحیح نیست/ دولتمردان باید پاسخگوی عملکردشان باشند

ابراهیم عزیزی نیز در این باره معتقد است برداشت دولتمردان از اظهارات نمایندگان صحیح نبوده؛ چرا که براساس قانون اساسی نمایندگان مجلس شورای اسلامی حق اظهار نظر در خصوص مسائل گوناگون کشور را دارند و حتی شخص رئیس جمهوری هم نمی‌تواند ممانعتی را در این رابطه به عمل بیاورد؛ بنابراین وظیفه قوه مقننه پرسشگری بوده و دولت نیز باید پاسخگو باشد.

بدعت جدید دولت برای نمایندگان مجلس؛ تذکر ندهید!

علی اکبر بسطامی در واکنش به اقدام عجیب دولت مبنی بر اینکه اظهارات برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را توهین تلقی کرده است، می‌افزاید وظیفه نمایندگان مجلس وضع و تصویب قانون و نظارت بر حسن اجرای آن است و بر اساس قانون اساسی نمایندگان می توانند در تمامی مسائل خارجی و داخلی کشور اظهارنظر کنند و در صورت تخطی دولتمردان از قانون به آنها تذکر دهند اما در حال حاضر دولت می‌خواهد جلوی تذکر نمایندگان را بگیرد و این مساله و بدعت جدیدی در حوزه سیاست گذاری مدیریت کشور است که دولتمردان دنبال می‌کنند و تاکنون سابقه نداشته است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی می‌گوید دولت در حالی بخشی از نطقم که در مورد عدم هماهنگی دستگاه‌ها است را توهین تلقی کرده که به طور مداوم شاهد ناهماهنگی‌ها بین آنها هستیم به عنوان مثال طی روزهای اخیر وزرای صمت و جهاد کشاورزی همدیگر را در مورد افزایش قیمت مرغ متهم کردند و مشخص است که از جایی دستور نمی‌گیرند.

دولت در مورد عدم اجرای قوانین فرار رو به جلو نکند

نصراله پژمان فر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در واکنش به توهین خواندن بخشی از تذکرات و نطق‌های نمایندگان توسط دولت، می‌گوید وظیفه نمایندگان این است که در صیانت از اجرای قوانین تلاش کنند و یکی از قوانین گزارشاتی است که تکلیف قانونی دارد و دولت باید در مورد آنها به طور سالانه به مجلس گزارش دهد اما متاسفانه این کار را انجام نداده است.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی می‌افزاید اینکه دولت در قبال این مسائل فرار به جلو می‌کند و گزارش نمی‌دهد و از سویی تذکرات را توهین به رئیس جمهور تلقی می‌کند به هیچ وجه منطقی نیست.

مجلس یازدهم به هیچ عنوان تملق گو نبوده بلکه مطالبه‌گر است/ دولت حتی حق تذکر دادن هم برای نمایندگان قائل نیست

براساس این گزارش سیدجلیل میرمحمدی میبدی می‌گوید تنها راهکارهای نظارتی مجلس تذکر، سوال، تحقیق، تفحص و استیضاح است که متاسفانه رئیس جمهور در همین حد هم برای نمایندگان حق قائل نیست.

وی می‌افزاید اینکه بنده در تذکری خطاب به رئیس جمهور گفتم که از اتاقتان بیرون بیایید و وضعیت معیشتی مردم را ببینید، حضور میدانی داشته باشید و به گزارش‌ها اکتافا نکرده و فکر نکنید مملکت گل و بلبل است، کجایش توهین به رئیس جمهور است؟ این تنها تذکری است که به ایشان دادم و هنوز هم پای آن هستم و هیچ قصد توهین نداشتم. نزدیک به 6 ماه از عمر مجلس یازدهم گذشته و علی رغم همه پیگیریها، دولت به هیچ یک از تذکرات و سوالات نمایندگان پاسخ نداده است .

دولت به جای نامه‌نگاری‌های بیهوده کارآمدی خود را ارتقا دهد/ مجلس با قدرت و قوت از حق مردم دفاع می کند

حسن شجاعی علی آبادی  نیز معتقد است متأسفانه امروز شاهد مجموعه‌ای از ناکارآمدی‌ها از جانب دولت و شخص آقای رئیس جمهور هستیم که زندگی مردم را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تذکرات و اظهارات نمایندگان به هیچ عنوان با اغراض سیاسی نبوده است، می‌گوید بخش مهمی از این تذکرات ناشی از ضعف عملکرد بخش‌‎های مختلف دولت از جمله شخص آقای رئیس جمهور است.

تذکرات و نطق‌های نمایندگان در رابطه با رفع مشکلات مردم به مذاق دولت خوش نمی‌آید

حسین رئیسی نیز در واکنش به اقدام عجیب دولت مبنی بر اینکه اظهارات برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را توهین تلقی کرده است، می‌افزاید ما به خود اجازه نمی‌دهیم نه تنها به رئیس جمهور بلکه به یک فرد عادی هم اهانت کنیم اما در راستای تحقق خواسته‌ها، مطالبات و احقاق حق مردم گامی ممکن است برخی تذکرات به مذاق برخی خوش نیاید.

نماینده مردم میناب و رودان، جاسک،  سیریک و بشاگرد در مجلس شورای اسلامی معتقد است اینکه تذکرات ما به مذاق برخی خوش نیاید باعث نمی‌شود که ما از وظیفه قانونی خودمان و سوگندی که در برابر ملت خوردیم کوتاه بیاییم و مشکلات مردم را مطرح نکنیم./

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار