کد خبر: ۵۷۹۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱
همدان-در حالی استان همدان طی هفته های گذشته عدد دورقمی فوت بیماران مبتلا به کرونا را به ثبت می‌رساند که خوشبختانه بااجرای محدودیت های کرونایی و رعایت پروتکل ها تعداد فوتی ها تک رقمی شده است.

به گزارش آرانیوز:گروه استان‌ها: ویروس کرونا کم کم به روزهای یک سالگی ثبتش در ایران نزدیک می‌شود؛ ویروسی که هیچ گاه تصور آن نمی‌رفت این چنین با جان مردم و شهروندان نه تنها در ایران بلکه در تمام کشورهای جهان بازی کند و ترس از وجودش تا جایی فراگیر شود که تعطیلی‌ها هر از چندگاهی قوت بگیرد و در آخرین پرده از این تصمیمات دو هفته مطلق اصناف و مشاغل غیر ضرور تعطیل شوند.

طی ماه‌های گذشته آنقدر پیرامون این ویروس ناشناخته مطالب و گزارش‌های متعدد منتشر شده که هر گاه تصمیم به نگارش خبری یا گزارشی پیرامون کووید ۱۹ گرفته می‌شود ناخودآگاه این جمله در ذهن متبادر می‌شود که آیا می‌توان امید آن را داشت در انتشار خبر بعدی پایان نحسی این ویروس مخابره شود و زندگی به روال عادی برگردد.

این روزها اگر نگوییم همه مردم اما قریب به اتفاق مردم به هر حال با ویروس کرونا دست به گریبان شده‌اند این روزها اگر نگوییم همه مردم اما قریب به اتفاق مردم به هر حال با این ویروس دست به گریبان شده‌اند و حتی اگر در بستگان درجه یک خود هم موردی از ابتلاء به این ویروس را شاهد نبوده‌اند اما در بستگان و آشنایان خود افرادی را می‌بینند که یا با این ویروس جنگیده و در این نبرد پیروز شده‌اند و یا متأسفانه توان بدنی آنها یارای مقاومت نداشته و جان خود را از دست داده‌اند.

موضوع قابل توجه در این بیماری حرکت غیرقابل تشخیص ویروس و درگیر کردن پیر و جوان و حتی به کام مرگ کشاندن جوانانی است که معتقد بودند قوای بدنی آنها خوب است اما متأسفانه در میدان مبارزه با این ویروس کم آورده و مغلوب آن شده‌اند.

روزهای ابتدایی که خبر به ثبت رسیدن مورد مثبت ویروس کرونا در کشور روی خط رسانه‌های مختلف قرار گرفت شاهد اتفاقاتی چون تعطیلی مدارس، مشاغل و حتی شیفت بندی ادارات بودیم ضمن اینکه تعطیلات عید نوروز ۹۹ نیز به کمک مجموعه مدیریتی کشور آمد و با محدود کردن رفت و آمدها تا حدی اوضاع کنترل شد ضمن اینکه تصور می‌شد با پایان یافتن فصل سرما ویروس کرونا نابود خواهد شد.

اردیبهشت ماه و خردادماه به نسبت آرامی را پشت سر گذاشتیم اما با آغاز مسافرت‌هایی که به واسطه تعطیلی‌ها رقم خورد روی دیگر سکه رخ نشان داد و ویروس کرونا از فرصت پیش آمده استفاده کرد و در حالی که فکرش را هم نمی‌کردیم درگیر موج جدیدی از بیماری کرونا شدیم.

آبان ماه سال جاری جدول مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا وضعیت وخیمی به خود گرفت همین بی توجهی‌ها آمار مبتلایان را رفته رفته افزایش داد و این روند ادامه پیدا کرد و موج‌های بعدی شیوع این ویروس یکی پس از دیگری شکل گرفت تا جایی که آبان ماه سال جاری جدول مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا وضعیت وخیمی به خود گرفت و در بیشتر روزها آمار فوتی‌ها ترس بر پیکر هر شنونده‌ای می‌انداخت.

وضعیت در استان همدان نیز تعریفی نبود تا جایی که ثبت ۱۷ کشته در یک شبانه روز در حالی که پیش از این رقم فوتی‌ها از ۱۰ تا ۱۱ نفر تجاوز نمی‌کرد همدان را در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار داد تا مسئولان تدبیری بیندیشند و با مدیریت شرایط پیش آمده اوضاع را کنترل کنند.

به هر حال استان همدان نیز به تبعیت از تصمیمات کشوری از ابتدای آذرماه تعطیلی دو هفته‌ای مشاغل غیر ضرور و کاهش نیروهای ادارات به یک سوم ظرفیت موجود را در پیش گرفت و در ادامه طبق گفته رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور از ابتدای هفته جاری و هشتم آذرماه تعطیلی کامل ادارات اعلام و استان همدان نیز این مصوبه را اجرا کرد.

اجرای این مصوبه تا حدی در کنترل آمار کرونا در استان همدان مؤثر بوده است تا جایی که استاندار همدان در ستاد استانی مدیریت کرونا که شنبه هفته جاری تشکیل جلسه داد از کاهش آمار مبتلایان به این ویروس سخن گفت.

سیدسعید شاهرخی از همکاری خوب مردم استان همدان به خصوص فرمانداران، نیروی انتظامی، کسبه و بازاریان در اجرای طرح محدودیت‌های جدید تقدیر کرد و گفت: اجرای طرح محدودیت‌ها در استان همدان بسیار رضایت بخش بود و امیدوارم این همکاری ادامه پیدا کند.

آمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان همدان کاهشی شده است

وی گفت: به دنبال اجرای محدودیت‌های کرونایی روند شیوع بیماری و آمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان همدان کاهشی شده است.‌

سید سعید شاهرخی افزود: چنانچه روند نزولی مبتلایان به کرونا ادامه یابد به طور حتم همدان از وضعیت قرمز به زرد تبدیل شده و بر این اساس در این شرایط مشاغل گروه دوم نیز مجاز به بازگشایی محل کسب و کار و فعالیت می‌شوند.

شاهرخی با بیان اینکه در بحث تأمین سلامت مردم هیچ‌گونه کوتاهی و مماشاتی پذیرفته نیست، ادامه داد: ادارات باید با کمترین میزان نیرو فعالیت داشته باشد و مدیران در محل کار حضور داشته باشند و نباید میزان حضور کارمندان در شهرهای قرمز بیش از یک سوم باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه آمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان کاهش یافته اما اگر مردم رعایت نکنند امکان اوج گرفتن مجدد بیماری وجود دارد، گفت: اعمال محدودیت‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی مردم اوضاع را تا حدودی بهبود بخشیده است.

باید تا ریشه ریشه‌کنی کرونا همراهی و همکاری مردم را داشته باشیم

منوچهر کرمی با بیان اینکه باید تا ریشه ریشه‌کنی کرونا همراهی و همکاری مردم را داشته باشیم، گفت: کرونا ویروسی ناشناخته است و جهش‌های متعددی داشته و در این میان تنها راه در امان ماندن از این بیماری ماندن در خانه و رعایت توصیه‌های بهداشتی است.

منوچهر کرمی یکی از مؤلفه‌های مهم و کلیدی در پیشگیری از اپیدمی کرونا را خودداری از تجمع افراد به ویژه در نهادها و دستگاه‌ها اداری و خدماتی برشمرد و گفت: ارائه خدمات الکترونیک در همه دستگاه‌ها، اتحادیه و ادارات باید مدنظر باشد.

وی با تاکید بر اینکه تلاش برای پوشش کامل، رهگیری، آموزش، جداسازی و قرنطینه خانگی موارد مشکوک به کرونا در دستور کار قرار دارد، عنوان کرد: با بهره گیری از ظرفیت بسیج در قالب طرح شهید سلیمانی به اهداف تعیین شده خواهیم رسید.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز با اشاره به اینکه محدودیت‌های اعمال شده و کاهش فعالیت اصناف آمار بیماران مبتلا به کرونا که نیازمند بستری در بیمارستان‌ها هستند را با شیب ملایمی کاهش داده است، گفت: طی هفته گذشته آمار مبتلایان به کرونا که در بیمارستان‌های استان بستری بودند به ۱۴۰۰ نفر هم رسید اما در حال حاضر ۷۹۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان همدان بستری هستند.

ابراهیم جلیلی با بیان اینکه در حال حاضر مشکل کمبود تخت بستری وجود ندارد ضمن اینکه ۶۰ تخت به بخش ICU بیمارستان‌های استان همدان اضافه شده است، گفت: در حال حاضر تمام بیمارستان‌های دولتی استان همدان درگیر بیماران کرونایی هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیر ظهر امروز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان همدان گفت: تعداد فوت شدگان مبتلا به کرونا در استان همدان به یک هزار و ۲۵۰ نفر رسیده است.

محمد طاهری در گفتگو با خبرنگار مهر به آمار مبتلایان استان همدان به بیماری کرونا در ۲۴ ساعت گذشته اشاره کرد و گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۴۷۱ نفر به علت علائم تنفسی مشکوک به کرونا به اورژانس بیمارستان‌های استان همدان مراجعه کرده‌اند.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۷۴ نفر در بخش عادی و ۲۵ نفر در بخش آی سی یو بستری شده‌اند، گفت: از مجموع بستری شدگان در بیمارستان‌های استان همدان حال ۴۶ نفر وخیم گزارش شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه تعداد موارد مثبت ابتلای به کرونا در استان همدان از ابتدای شیوع این ویروس تا امروز به ۹ هزار و ۷۹ مورد رسیده است، گفت: ۴۲ نفر در استان همدان در شبانه روز گذشته به این بیماری مبتلا شده‌اند.

تعداد جان باختگان کرونا با فوت ۹ نفر در ۲۴ ساعت گذشته به یک هزار و ۲۵۰ نفر رسیده است

طاهری با بیان اینکه تعداد جان باختگان کرونا با فوت ۹ نفر در ۲۴ ساعت گذشته به یک هزار و ۲۵۰ نفر رسیده است، گفت: در اسدآباد ۲۹۸ نفر، در بهار ۵۱۸ نفر، در تویسرکان ۵۵۲ نفر، در رزن ۳۳۷ نفر و در شهرستان درگزین ۱۵۲ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند.

وی گفت: در فامنین ۱۵۸ نفر، در کبودرآهنگ ۵۵۷ نفر، در ملایر یک هزار و ۷۱۲ نفر، در نهاوند ۱۰۳۸ نفر و در همدان سه هزار و ۵۱۵ نفر به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند.

لزوم توجه به ۵ مرحله ضروری برای کنترل بیماری کرونا

طاهری با بیان اینکه مبتلایان خارج از استان همدان نیز ۲۴۲ نفر بوده‌اند، گفت: ۵ مرحله ضروری برای کنترل بیماری کرونا شامل شناسایی سریع مبتلایان، جداسازی سریع، درمان سریع، پیگیری وضعیت بهبودیافتگان و ردیابی مبتلایان است و تا زمانی که این ۵ اصل به درستی انجام نشود نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم آمار مرگ و میر کاهش یابد.

آمار و صحبت‌های مسئولان دست اندرکار در مدیریت ویروس کرونا بیانگر آن است که با همراهی و همکاری مردم می‌توان بر این ویروس ناشناخته غلبه کرد و امیدوار به بازگشت روزهای عاری از کرونا بود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار