کد خبر: ۵۷۹۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
بابل- نداشتن اینترنت پرسرعت وخانگی در مناطق روستایی از جمله بندپی شرقی بابل و نکا برخی دانش آموزان را به بالای تپه ها کشاند تا در کلاس های شاد غیبت نخورند.

به گزارش آرانیوز:گروه استان‌ها- علیرضا نوری کجوریان: رفتن دانش آموزان به بالای کوه و تپه به مناطق روستایی و کوهستانی مازندران رسید و علاوه بر نکا، برخی از دانش آموزان روستای افرابن منطقه بندپی شرقی بابل نیز هر روز مسیر خانه تا بالای تپه را برای سیگنال دهی موبایل طی می‌کنند.

روزهای اخیر فیلمی در شبکه‌های مجازی دست به دست شد که در آن تعدادی از دانش آموزان دختر و پسر روستای افرابن بندپی شرقی بابلی را نشان می‌دهد که برای استفاده از برنامه شاد به بالای تپه‌ها می‌روند. در این فیلم دو دختر دانش آموز کلاس دهم عنوان می‌کنند به دلیل مشکل آنتن دهی موبایل و نداشتن اینترنت پرسرعت هر روز به بالای تپه می روند تا از برنامه کلاس شاد استفاده کنند.

همچنین در این فیلم دانش آموزان پسری به تصویر کشیده شده که در چادری مشغول درس خواندن و استفاده از اینترنت بودند و به گفته آنان هر روز مسیر سخت و کوهستانی و خطرناک را طی می‌کنند تا به بالای تپه برسند. این دانش آموزان با بیان اینکه در سرما هر روز مسیر جنگلی را چند نوبت طی می‌کنیم و گاهی اوقات مجبوریم شب‌ها نیز به این مکان بیاییم از مسئولان امر خواهان رسیدگی به مشکلاتشان شدند.

به اظهار آنان هر روز هشت تا ۱۰ دانش آموز مسیر طولانی روستا را تا کلبه ای در بالای تپه طی می‌کنند و این کار در روزهای بارانی و سرما نیز ادامه دارد. یکی از دانش آموزان گفت: هر روز تعدادی از دانش آموزان به بالای تپه می آییم و برخی ها نیز به مسجد محل می‌روند تا بتوانند از اینترنت استفاده کنند و این کار هر روزمان است.

به گفته وی آنها برخی مواقع تا ۹ شب مجبور هستند در سوز و سرما در زیرچادر بالای تپه بمانند و از فضای کلاس شاد استفاده کنند و پدر و مادر از این بابت نگران هستند.

در ادامه این فیلم پدر یکی از دانش آموزان با اظهار اینکه کلاس درس دانش آموزان به صورت مجازی برگزار می‌شود از مسئولان امر خواست تا به این مشکل رسیدگی کنند. این ولی دانش آموز یادآور شد دانش آموزان در سرما و باران به دلیل نبود اینترنت مجبورند در بالای تپه آلونکی درست کنند و از این طریق مشکل دسترسی به اینترنت را حل کنند.

آموزش و پرورش تکذیب کرد و مخابرات تأیید

موضوع این دانش آموزان سبب شد تا مسئله را با مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در میان بگذاریم و علیرضا سعدی پور در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تپه نوردی دانش آموزان در مناطق مختلف از جمله بندپی بابل صحت ندارد، ادامه داد: اهالی این روستا و شوراها از این طریق درصدد هستند تا دکل مخابراتی برای روستا تهیه کنند و سعی کردند دانش آموزان را واسطه این کار قرار دهند.

وی با تاکید براینکه در منطقه بابل با مشکل اینترنت گزارش نشده، به انتشار فیلم مشابهی طی چند روز قبل در فضای مجازی از وضعیت برخی دانش آموزان روستایی نکا اشاره کرد و گفت: در آن فیلم بچه‌ها را به بالای تپه بردند و سعی کردند با فیلمبرداری از آنان خواسته‌های روستاییان را مطرح کنند.

وی با عنوان اینکه مدارس زیر ۵۰ دانش آموز در استان به صورت حضوری برگزار می‌شود و دانش آموزان نیازی به کلاس‌های شاد ندارند، گفت: تاکنون هزار و ۸۵۳ مدرسه در استان به اینترنت رایگان دو ساله مجهز شدند و این کار با همکاری مخابرات و فناوری اطلاعات صورت گرفته است.

تاکنون هزار و ۸۵۳ مدرسه در استان به اینترنت رایگان دو ساله مجهز شدند و این کار با همکاری مخابرات و فناوری اطلاعات صورت گرفته است

وی یادآور شد: پس از انتشار فیلم دانش آموزان نکا و بررسی صورت گرفته مشخص شد که دانش آموزان در روز فیلمبرداری در مدرسه حضور داشتند و شورای اسلامی روستا آنان را جمع کرد و از فیلمبردار خواست تا فیلم تهیه کند و خواسته تقویت اینترنت و ایجاد دکل بی تی اس را مطالبه کنند و وضعیت روستای بندپی شرقی نیز به همین گونه است.

سعدی پور با بیان اینکه طی هفته جاری تمامی کلاس‌ها به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود درباره وضعیت ۴۰ هزار دانش آموز فاقد تبلت و گوشی هوشمند در استان گفت: طی راستی آزمایی صورت گرفته تعداد واقعی دانش آموزان نیازمند ۲۰ هزار نفر بوده است.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران یادآور شد: تقریباً حدود ۱۴ تا ۱۵ هزار تبلت و گوشی هوشمند به دانش آموزان تحویل داده شد و شش هزار فقره وام قرض الحسنه نیز داده شد.

وی افزود: همچنین مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان توسط یک خیر برای تأمین گوشی و تبلت دانش آموزی کمک شد و سه هزار و ۵۰۰ گوشی نیز توسط خیر دیگری در حال تأمین است.

سعدی پور با عنوان اینکه دانش آموزی در استان وجود ندارد که به واسطه نداشتن گوشی از برنامه شاد و تحصیل بازمانده باشد، ادامه داد: برخی مدارس استان به صورت حضوری برگزار می‌شود هرچند در این هفته کلاس‌های حضوری تعطیل است.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران یادآور شد: طبق قانون دانش آموزان مناطق محروم و مدارس زیر ۵۰ نفر به صورت حضوری به مدرسه می‌روند و کلاس‌هایشان غیرحضوری نیست.

وی افزود: در استان از مدرسه با یک دانش آموز تا زیر ۵۰ نفر وجود دارد و در حدود ۱۰ مدرسه دارای یک دانش آموز است که معلمان برای این یک نفر در مدرسه حضور پیدا می‌کنند.

مشکل اینترنت افرابن تا پایان ماه حل می‌شود

اما رسول علی اصغرپور مدیرعامل مخابرات مازندران در پیگیری خبرنگار مهر با تأیید مشکل دانش آموزان منطقه افرابن بندپی شرقی بابل می‌گوید: اخیراً برای تقویت اینترنت خانگی افرابن تجهیزات مناسب خریداری و نصب کردیم اما کارهای کابل کشی این روستا باقی مانده و حداکثر تا پایان آذرماه اینترنت خانگی با پهنای باند بالا تحویل خواهد شد.

علی اصغرپور افزود: آن منطقه به علت کوهستانی بودن در همراه اول پهنای باند بالایی ندارد بنابراین هیچ تپه‌ای از اینترنت پرسرعت برخوردار نیست و متأسفانه تصاویر این چنینی در فضای مجازی، تب ماجرای تپه نوردی را داغ کرده است.

وی ادامه داد: در مناطق کم جمعیت آموزگاران سر کلاس می‌روند زیرا بحث نداشتن گوشی هوشمند مطرح است و ما طبق وظیفه در حال اتصال اینترنت خانگی روستاهای بالادست با پهنای باند بالا هستیم.

از گوشی‌های اجاره‌ای چه خبر؟

مشکل ضعف در زیرساخت‌های اینترنتی مناطق محروم روستایی برای بهره گیری از کلاس شاد درحالی در برخی مناطق وجود دارد که نداشتن گوشی هوشمند، برخی خانوارها را به سمت گوشی‌های اجاره‌ای نیز کشانده است. هرچند متولیان امر در مازندران این مسئله را تأیید نمی‌کنند اما به اظهار برخی از فروشندگان موبایل در مناطق مختلف استان از جمله نوشهر، طی روزهای اخیر شاهد مراجعه خانوارهایی هستیم که درپی اجاره ساعتی گوشی‌های هوشمند برای کلاس شاد هستند.

یکی از فروشندگان موبایل به خبرنگار مهر می‌گوید که چندی پیش از طریق یکی از همکارانم در جریان مراجعه خانواری برای اجاره ساعتی گوشی هوشمند قرار گرفتم و در نهایت تصمیم گرفتیم برای حل مشکل، با همکاری همکاران و خیران، یک گوشی هوشمند تحویل این خانواده نیازمند بدهیم.

مازندران بیش از ۵۰۰ هزار دانش آموز دارد که در بیش از چهار هزار کلاس درس مشغول تحصیل هستند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار