کد خبر: ۵۷۹۰
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۹
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گفت:ثبت جهانی محوطه باستانی شوش از سوی سازمان میراث فرهنگی با جدیت در دست پیگیری است.

سلطانی فر:ثبت جهانی محوطه باستانی شوش با جدیت در دست پیگیری است

 به گزارش خبرنگار آرانیوز( حوزه خوزستان )

محوطه باستانی شوش با پیشینه هفت هزار سال و آثار ارزشمندی از دوره های مختلف تاریخ به عنوان کهن شهر ایران و بهشت باستان شناسی نامزد ایران جهت ثبت در فهرست آثار جهانی یونسکو در سال 2015 میلادی است.

مسعود سلطانی فر روز دوشنبه در نشست مشترک با فرماندار ، نماینده ، شهردار و رییس شورای اسلامی شهر شوش خوزستان در تهران افزود:با ثبت جهانی محوطه باستانی شوش در یونسکو ، اسم ، موقعیت و مشخصات محوطه باستانی شوش در هفت هزار سایت گردشگری جهان قابل مشاهده بوده و میزان ورود گردشگران خارجی به این محوطه باستانی در استان خوزستان افزایش 10 برابری خواهد داشت.



وی اظهار کرد:با ثبت جهانی شوش فصل جدیدی در تاریخ شوش رقم می خورد و در زمینه توسعه گردشگری شاهد اتفاقات بسیار خوبی در این منطقه خواهیم بود لذا انتظار می رود مسوولان شهرستان شوش از هم اکنون خود را برای جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در زمینه گردشگری آماده کننده ضمن اینکه سازمان میراث فرهنگی آماده اعطای تسهیلات ارزان قیمت به سرمایه گذاران در زمینه گردشگری است.

سلطانی فر از تلاش و اقدامات صورت گرفته از سوی استاندار خوزستان و مجموعه مدیریت شهرستان شوش در راستای ثبت جهانی محوطه تاریخی شوش قدردانی کرد و افزود:اقدامات صورت گرفته در شهرستان شوش در زمینه میراث فرهنگی موجب شده تا زمینه ثبت جهانی محوطه باستانی شوش فراهم شود.


معاون رییس جمهوری با تجلیل از درک صحیح از این اتفاق مهم به عنوان میراث جهانی یونسکو در سطح استان خوزستان و شهرستان شوش افزود:با ثبت جهانی این محوطه باستانی ، شوش به عنوان مقصد بسیاری از گردشگران جهان کانون توجه قرار خواهد گرفت.

رییس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، ثبت جهانی شوش را موجب رونق اقتصادی شهرستان شوش و این منطقه دانست و اظهار کرد:با ثبت جهانی شوش زیر ساخت های گردشگری نیز در این منطقه ایجاد و گسترش خواهد یافت و بستر لازم برای سرمایه گذاری بخش خصوص در زمینه گردشگری فراهم می شود.


سلطانی فر با تاکید بر اینکه ایران باید کانون اصلی گردشگری حلال در جهان تبدیل شود گفت:ایران از ظرفیت گردشگری بسیار بالایی برخوردار می باشد که می تواند به یکی از کانون های اصلی و مهم گردشگری فرهنگی وتاریخی جهان تبدیل شود.

وی گفت: در صورتیکه محوطه باستانی شوش در سالجاری میلادی به ثبت جهانی برسد از نظر اینکه برای نخستین بار پیشنهاد ثبت جهانی یک اثر از ایران بدون برگشت از سوی یونسکو و انجام اصلاحات به ثبت جهانی رسیده اقدام برجسته ای است.



سلطانی فر گفت:خوزستان به لحاظ اماکن گردشگری تاریخی ، مذهبی و طبیعی ظرفیت بسیار بالایی دارد و هنوز خیلی زیاد جا برای سرمایه گذاری دارد ضمن اینکه استاندار خوزستان از جمله مدیرانی است که توجه ویژه ای به مقوله گردشگری و میراث فرهنگی دارند.

فرماندار شهرستان شوش نیز گفت:در دیدار با رییس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور در خصوص ارایه راهکار مناسب از سوی این سازمان به منظور اجرای طرح های عمرانی و فرهنگی در شهرستان شوش بحث و گفت و گو شد.

رضا نجاتی افزود:با توجه به تعامل خوب مردم شهرستان شوش با میراث فرهنگی انتظار می رود با نظر کارشناسان سازمان میراث فرهنگی طرحی برای اجرای پروژه های عمرانی ، فرهنگی ، رفاهی ، خدماتی و گردشگری با سرمایه گذاری مردم ارایه شود.

وی افزود: در این نشست موضوع احداث کتابخانه در بخشی از محوطه باستانی شوش از سوی اداره کل نهاد کتابخانه های استان خوزستان مطرح شد که مقر گردید این موضوع از سوی سازمان میراث فرهنگی بررسی کارشناسی شود. 



در استان خوزستان زیگورات چغازنبیل در هفت تپه و سازه های آبی شوشتر در فهرست آثار جهانی در یونسکو به ثبت رسیده است. 

در محوطه باستانی 400 هکتاری شوش آثار باستانی از دوره های مختلف تاریخ وجود دارد.

شوش یکی از معروف ترین شهرهای تاریخی و کهن است که زمانی پایتخت حکومت ایلام و پایتخت زمستانی پادشاهی هخامنشی بوده است. 

شوش با وجود آثار باستانی منحصر بفرد و اثر جهانی چغازنبیل در هفت تپه در تمام ایام سال پذیرای جهانگردان خارجی است.


منبع : ایرنا
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار