کد خبر: ۵۷۷۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: نظام گمرکی کشور ما نقش رگولاتوری را بازی نمی‌کند و بیشتر به سمت کسب درآمد رفته است.
به گزارش آرانیوز، علی اصغر عنابستانیدر مورد صادرات بیش از اندازه کالاهای اساسی گفت: صادرات کالاهای غیر نفتی در شرایط تحریم‌ها می‌تواند بسیار سود آور باشد و مجاری ارز آوری برای کشور محسوب می‌شود، این صادرات در شرایطی می‌تواند برای کشور سودآور باشد که در تولید آن کالا،کشور به خودکفایی لازم رسیده و میزان نیاز و مصرف داخلی کشور به حد لازم تامین شده باشد،علی الخصوص در حوزه کالاهای اساسی که مورد نیاز مردم است.

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی افزود: صادرات کالاهای داخلی نباید فرصتی برای سودجویی عده خاصی در داخل باشد و با عرضه تولیدات داخلی به قیمت صادراتی بازار کاذب ایجاد کرده و مردم را تحت فشار قرار دهند، گاهی صادرات بیش از اندازه کالاهای اساسی از گوجه فرنگی و سیب زمینی گرفته تا دیگر اقلام مصرفی عاملی بر کمیاب و نایاب شدن مواد مورد نیاز در بازار داخلی و گاهی هم دلیلی بر احتکار کالاهای اساسی می‌شود، تمام این مشکلات بر می‌گردد به نظام گمرکی کشور، در همه جای دنیا گمرکات کشور یک نظام رگولاتوری و تثبیت کننده است. نظام گمرکی کشور ما نقش رگولاتوری را بازی نمی‌کند و بیشتر به سمت کسب درآمد رفته است.

در قانون بهره‌‍وری کشاورزی تاکید شده وزارت جهاد کشاورزی سالانه چه میزان و چه نوع محصولی را کشت کنند و حتی تعیین می‌گردد چه میزان از این محصولات تولید شده برای مصرف داخلی و چه میزان برای صادرات آن محصول برنامه‌ریزی می‌شود

وی تصریح کرد: در قانون بهره‌‍ وری کشاورزی تاکید شده وزارت جهاد کشاورزی سالانه چه میزان و چه نوع محصولی را کشت کند و حتی تعیین می‌گردد چه میزان از این محصولات تولید شده برای مصرف داخلی و چه میزان برای صادرات آن محصول برنامه‌ریزی می‌شود که متاسفانه به درستی اجرایی نمی‌شود.

نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: وزارت کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصادی و دارایی باید همکاری و همراهی لازم را داشته باشند تا ساختار کشت محصول و جمع آوری میزان مصرف داخل و صادرات خارجی را مشخص کنند و با گذشت یکسال تعیین شود هر ساله چه تعدادی محصول بیش از اندازه تولید می‌شود و هر زمان که نیاز داخلی برطرف شود می‌توانیم با برنامه‌ریزی آنها را صادر کنیم. در مورد تولید محصولات کشاورزی بیشترین زحمات و کمترین سود از آن کشاورز عامل اصلی تولید بوده است.

صادرات با توجه به مصرف داخلی باشد

عنابستانی با اشاره به صادرات بدون توجه به نیاز داخلی گفت: صادرات کالاهای اساسی ابتدا باید با توجه به نیاز داخلی کشور با قیمت داخلی مد نظر قرار بگیرد بعد صادرات آن به بازارهای خارجی مورد توجه قرار بگیرد، متاسفانه امروزه کالاهای داخلی بدون تامین نیاز داخلی صادر می‌شوند و در این میان چون صادرات به قیمت دلاری صورت می‌گیرد؛ تاجران رغبتی برای عرضه کالا به بازار داخلی نداشته و اقدام به صادرات کالا به قیمت دلار می‌کنند. با این اوصاف قیمت داخلی کالا با قیمت دلاری به بازار داخلی عرضه می‌شود؛ به فرض مثال فولاد و پتروشیمی و دیگر کالاهای مصرفی از جمله سیب زمینی و پیاز یا گوجه فرنگی هم از همین جنس کالاها هستند.

وی یادآورشد: برای جلوگیری از تورم کاذب در بازار کالاهای اساسی باید کالا با قیمت تولیدات داخلی عرضه شود تا بازار اشباع شود سپس شروع به صادرات آنها کنیم.

بیشتربخوانید:

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطر نشان کرد: در مورد بی‌نظارتی از طرف وزارت صنعت و اتاق بازرگانی در حوزه صادرات کالا علی‌الخصوص صادرات کالاهای اساسی باید اقداماتی صورت بگیرد بدون شک مجلس این نظارت را خواهد داشت و برنامه‌ای در جهت اصلاح ساختار گمرک و بحث صادرات کالاهای اساسی از جمله محصولات کشاورزی و صنایع پتروشیمی و فولاد برنامه ریزی خواهد کرد تا شاهد نابسامانی بازار عرضه و تقاضای کالاهای مصرفی در داخل نباشیم./

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار