کد خبر: ۵۷۷۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴
رئیس کانون شوراهای اسلامی کار، گفت: عملکرد دولت در خصوص معیشت کارگران طی دو سال گذشته قابل دفاع نیست.

به گزارش آرانیوز، علی خدایی، در نشست خبری روز شنبه که در کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی برگزار شد، در خصوص تعیین دستمزد ۹۹ کارگران و بازنشستگان، افزود: متأسفانه طرف دولتی اصرار بر افزایش ۱۵ درصدی مزد داشت و معتقد بود تورم باید مهار شود و در حالی که ما با آن مخالف بودیم، بدون موافقت کارگران، دستمزد به تصویب رسید.

وی تصریح کرد: در سال جاری نیز چندین بار خواستار تشکیل جلسه شورای عالی کار برای بازنگری در مزد ۹۹ بودیم، اما متأسفانه این اتفاق رخ نداد و در حالی که بر اساس قانون باید هر ماه یک بار جلسه شورای عالی کار برگزار شود، از ابتدای سال تاکنون فقط سه بار جلسات شورای عالی کار برگزار شده که دو جلسه مربوط به دستمزد سال ۹۹ بود.

خدایی در خصوص تعیین سبد هزینه‌های کارگران نیز افزود: فرمولی برای استخراج هزینه‌های سبد زندگی مشخص شده که البته قیمت‌های آن، نرخ میادین میوه و تره بار است و واقعی نیستند و با این حساب هزینه‌های معیشت سال ۹۹، ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بود، با این حال در شورای عالی کار مزد تعیین شده برای خانوار با بُعد ۳ نفره به دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان نیز نرسید.

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران در خصوص سبد هزینه‌های ۱۴۰۰ بازنشستگان نیز تأکید کرد: با همان ارقام و محاسبات سال گذشته برای سال ۱۴۰۰ کارگران سبد هزینه‌های خانوار که ما آن را تعیین کرده ایم، به ۷ میلیون و ۴۸۲ هزار تومان می‌رسد که البته باید مورد توافق با کارفرمایان و دولت نیز قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه بارها اعلام کرده ایم که آموزش از سبد هزینه‌های معیشت خانوار حذف شده است، گفت: در حال حاضر نیز متأسفانه اقلام خوراکی و آشامیدنی از سبد معیشت حذف شده که این موضوع زنگ هشداری برای مسئولان است.

خدایی با اشاره به اینکه عملکرد دولت در خصوص معیشت کارگران طی دو سال گذشته قابل دفاع نیست، گفت: وضعیت افزایش دستمزد قابل پیش بینی نیست اما می‌توان گفت که دستمزد واقعی چقدر باید باشد و فاصله ریالی بین سبد معیشت سال گذشته و امسال باید مبنا و ملاک تعیین حقوق کارگران در سال آینده قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه حدود ۱۵ میلیون نفر به طور مستقیم متأثر از دستمزدهای تعیین شده زندگی می‌کنند، گفت: ۳.۵ میلیون بازنشسته و ۱۱.۵ میلیون بیمه شده کارگری در تأمین اجتماعی داریم که با احتساب خانواده‌هایشان حدود ۵۰ میلیون نفر می‌شوند.

خدایی افزود: قانون ما مترقی‌ترین قانون است اما اجرای آن دست غیرمترقی ترین انسان‌های دنیا افتاده است.

نایب رئیس کانون عالی شوراهای کار با اشاره به اینکه خط فقر ۱۰ میلیون تومان اعلام شده است، گفت: چرا از حقوق ۳ میلیون تومانی کارگران مالیات کم می‌کنند اما از پزشکان و طلافروشان و…، نمی‌توانند مالیات بگیرند، کجای دنیا این گونه است که از افرادی که زیر خط فقر هستند نیز مالیات می‌گیرند.

وی افزود: در سال جاری ۳۲ هزار میلیارد تومان بابت بدهی دولت به تأمین اجتماعی پرداخت شد در حالی که بخشی از این پرداختی، واگذاری شرکت‌هایی مانند هپکو اراک بوده که قابلیت فروش و تبدیل به پول را ندارند. دولت شرکت‌هایی را به تأمین اجتماعی بابت تعهدات خود واگذار کرده که مورددار هستند

خدایی گفت: متناسب سازی حق اولیه بازنشستگان بود که امسال اجرایی شد و افتخاری برای دولت محسوب نمی‌شود و به هیچ عنوان جای تقدیر و تشکر از هیچکسی وجود ندارد.

وی تأکید کرد: تأمین اجتماعی از ابتدای سال تاکنون ۱۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان حق بیمه از بیمه شدگان خود دریافت کرده، در حالی که افزایش حق مسکن و حق بُن بازنشستگان را پرداخت نمی‌کند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار