کد خبر: ۵۷۷۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲
جامعه دانشگاهی و علمی در واکنش به ترور ناجوانمردانه دانشمند هسته ای ایران، این اقدام را محکوم کرده و خواستار برخورد با مسببان پیدا و پنهان این حادثه تروریستی شدند.

به گزارش آرانیوز، عصر روز گذشته محسن فخری زاده از دانشمندان موثر و رده بالای حوزه تحقیقات علمی کشور در یک حمله تروریستی در منطقه آبسرد شهرستان دماوند به شهادت رسید. نام فخری زاده تحت عنوان «دانشمند ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و رئیس پیشین مرکز تحقیقاتی فیزیک (PHRC)» در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۰۷ میلادی، در فهرست تحریم شدگان ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است.

از روز گذشته تاکنون مقام‌های امنیتی، لشکری و کشوری کشورمان در سطوح مختلف واکنش‌های مختلفی را نسبت به این ترور کور و بزدلانه ابراز داشتند و رسانه‌ها، تحلیلگران و … دیدگاه‌های مختلفی پیرامون آن مطرح کردند.

این دانشمند تمام عیار، دانش آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان و از اساتید نامدار و سرآمد فیزیک دانشگاه امام حسین (ع) بود و در حوزه‌های دانش فیزیک و مهندسی هسته‌ای و فناوری‌های دفاعی مدیریت کارآمد و مجاهدانه در عرصه‌ی اجرایی داشت. جامعه علمی، دانشگاهی و تشکل‌های دانشجویی نیز از شب گذشته واکنش‌های مختلفی به این اقدام ناجوانمردانه داشتند و این حادثه تروریستی را محکوم کردند.

شب گذشته جمعی از دانشجویان و طلاب با تجمع مقابل شورای عالی عالی امنیت ملی ضمن محکوم کردن این ترور، با شعار هیات منا الذله خواستار اخراج جاسوسان آژانس انرژی اتمی شدند. در بخشی از بیانیه دانشجویان آمده است؛ انتقام خون دانشمند شهیدمان مستلزم اراده‌ای برای اخراج بازرسان آژانس از مراکز هسته‌ای است و مع الاسف تا وقتی که در برابر این اقدامات، به جای پاسخ قاطعانه، از جانب مسئولان دولت جمهوری اسلامی پالس مذاکره برای تروریست‌ها ارسال می‌کنیم، انتظاری جز وقیح‌تر شدن دشمن نباید داشت.

در ادامه این بیانیه آمده است؛ برای اعاده‌ی حیثیت جمهوری اسلامی از تمام مسئولین دولتی و نظامی انتظار پاسخی درخور داریم تا انتقام این ضربه‌ی استراتژیک را با کوتاه کردن دست تروریست‌ها از تاسیسات هسته‌ای بگیرد.

بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در بیانیه خود این سوال را مطرح کردند که چند شهید دیگر بسان این شهید بزرگوار و سید الشهداء مدافعان حرم، حاج قاسم سلیمانی توسط دشمن تروریست و بی‌رحمی چون آمریکا و ایادی صهیونیستی آن در خون بغلتند تا دستگاه‌های تصمیم‌گیر نظام از ملاحظات محافظه‌کارانه برخلاف منافع ملّی دست ببردارند؟

در این میان برخی تشکل‌های دانشجویی اقدام به برگزاری مراسم سوگواری شهادت بزرگ مرد هسته‌ای ایران به صورت مجازی کرده‌اند. بر همین اساس قرار است امروز شنبه ساعت ۲۱ در محیط مجازی اسکای روم به آدرس https://daneh.ir/demo۲/mod/newmodule/view.php?id=۵۲۴۸ مراسم سوگواری این شهید برگزار شود.

علی اکبر ولایتی رئیس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد نیز ضمن هشدار درباره اینکه مسببان پیدا و پنهان ترور شهید فخری‌زاده در انتظار انتقام ملت ایران باشند، تاکید کرد: چنین اقداماتی هرگز نمی‌تواند استواری ملت ایران را در راه مقاومت و شکست توطئه‌های دشمن جنایتکار و دستیابی به توسعه و پیشرفت علمی متوقف کند و ملت ایران انتقام خون این شهید والامقام را از عوامل تروریست و حامیان آنان خواهد گرفت.

وحشت دشمن از دستیابی ایران به علوم و فناوری‌های پیشرفته

منصور غلامی وزیر علوم در پی شهادت مظلومانه دانشمند هسته‌ای با صدور پیامی گفت: جنایت صورت گرفته در به شهادت رساندن یکی دیگر از دانشمندان نخبه و برجسته این سرزمین که نشان بارز وحشت دشمن از دستیابی ایران به علوم و فناوری‌های پیشرفته است، بار دیگر چهره واقعی تروریسم را به نمایش گذاشت.

سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در واکنش به این اقدام تروریستی گفت: ترور با منشأ و حمایت نظام صهیونیزم و به طور مشخص دولت جعلی اسرائیل و حامیان آن مغایر با تمام موازین حقوق بشر است که سال‌ها توسط دشمنان انقلاب مورد استفاده قرار گرفته است و نهادهای به‌ظاهر حقوق بشری بین‌المللی با سکوت و عدم توانایی خود برای محکومیت عاملان تشدید فضای جنگ و ترور، زمینه گسترش دامنه ناامنی را فراهم می‌کنند.

به طور حتم بدون باز مهندسی نظام حقوق بین الملل و اصلاح ساختارها و نهادهای جنگ طلب و خشونت آفرین شاهد نا امنی‌های گسترده‌تر برای مردم و به طور خاص دانشمندان جهان خواهیم بود. از نهادهای قضائی کشور، پیگرد حقوقی و از نهادهای نظامی و امنیتی اقدام متقابل و صیانت و حفاظت از دانشمندان راهبردی کشور را خواستارم.

شهید فخری زاده نماد درخشان پیشرفت‌های چشمگیر ایران در علم و فناوری بود

همچنین در بخشی از پیام محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد آمده است؛ بی شک این ترور بزدلانه، در سالگرد شهادت شهید دکتر مجید شهریاری جامعه دانشگاهی کشور را متحمل یک خسارت جبران ناپذیر نمود و کشور را از خدمات ارزنده و توأم با اخلاص و معنویت او محروم کرد. اما تردیدی نیست که راه او، منش او و عشق وافر او به خدمت و جانفشانی به کشورش را جوانان برومند این سرزمین دنبال خواهند کرد.

بار دیگر دست‌های کثیف و نامیمون استکبار جهانی، یکی از دانشمندان تراز اول کشورمان را آماج حمله مملو از حقد و کین خود نموده و این عالم دانشمند و فرزانه را به شهادت رساندند.

این شهید بزرگوار که عمری را با اخلاص و ایثار کم نظیر برای سربلندی و سرافرازی کشور و مردم در حوزه‌های علم و دانش و پژوهش سپری کرد و میراثی گرانقدر از دستاوردهای عظیم علمی و پژوهشی از خود به یادگار گذاشت، نماد درخشان پیشرفت‌های چشمگیر ایران اسلامی در ساحت علم و فناوری و پژوهش بوده و اخلاق و منش او و فعالیت‌های علمی اش، به منزله چراغ راه نسل‌های متوالی از دانشمندان جوان و توانمند ایران اسلامی خواهد بود.

در پیام تبریک و تسلیت جهادگران جهاددانشگاهی نیز تاکید شد که این‌گونه اقدامات بی‌شک خللی در عزم ملت بزرگ ایران برای پیشرفت ایجاد نخواهد کرد و رویش‌های پر امید انقلاب اسلامی راه شهیدان را ادامه خواهند داد. اگرچه اقدامات امنیتی و حفاظتی در پیشگیری از این حوادث تلخ مؤثر است اما آنچه به دشمن جرأت و جسارت اقدامات تروریستی از این قبیل را می‌دهد هر سخن و عملی است که به تضعیف وحدت ملی، ایجاد دودستگی در جبهه مقاومت داخلی و عدم توجه به هشدارهای رهبر معظم انقلاب اسلامی بیانجامد.

دانشگاه تربیت مدرس همچنین با صدور بیانیه ای اعلام کرد: اقدام تروریستی و ناجوانمردانه ایادی استکبار و رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن دانشمند برجسته و توانمند هسته ای کشورمان، نشان از ترس و واهمه دشمنان از رشد و پیشرفت های روزافزون علمی کشور دارد.

اینگونه اقدامات کوردلانه و رذیلانه نه تنها خللی در مسیر بالندگی علم و دانش این مرز و بوم ایجاد نخواهد کرد، بلکه راهی روشن برای مجاهدت های علمی جوانان کشورمان ترسیم می کند.

معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علم وصنعت ایران به نمایندگی از جامعه دانشگاهیان این دانشگاه اعلام کرد؛ گرچه عروج این شهید والامقام، غمی بزرگ و اندوهی سهمگین برای سالکان طریق حق و راهیان جبهه مقاومت و استکبارستیزی است، اما مستکبران، منافقان و خناسان بدانند و باور کنند که این شهادت‌ها، باب حق طلبی آزادگان جهان را گشوده‌تر خواهد ساخت و بر عده و عُده آنها خواهد افزود. این شهادت‌ها تک سواران جبهه عشق و ایثار را محکم‌تر و قوی‌تر از گذشته، آماده مبارزه و انتقامی سخت و طوفانی می‌سازد.

بسیج اساتید دانشگاه‌های تهران نیز اعلام کرد: سازمانهای بین المللی و نهادهای به اصطلاح حقوق بشری که این روزها به ابزاری سیاسی برای فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی ایران بدل شده اند و چشمان خود را بر این گونه جنایات تروریستی بسته و می‌بندد؛ بدانند که نگرانی‌های مضحک آنان برای انجام ضربه متقابل علیه گروهک‌های تروریستی، رژیم جعلی صهیونیست و در رأس آنها نیروهای تروریست آمریکایی در منطقه مانع اقدام متقابل جمهوری اسلامی ایران نخواهد شد.

دشمنان ایران و اسلام عزیز گمان می‌کنند با شهادتها و ترورها می‌توانند اندیشمندان و دانشمندان ما را دفن و خاموش کنند درحالیکه خون شهید فخری زاده موجب روئیدن ده‌ها بلکه صدها فخری زاده دیگر خواهد شد. لذا از نیروهای مسلح و جان برکف ملت ایران تقاضا داریم پاسخی در خور و شایسته به این ددمنشی و خوی وحشیانه رژیم سفاک صهیونیستی بدهند.

تاریخ گواهی خواهد داد که راه عزت و آزادگی هرگز متوقف نشد

دانشگاه شهید بهشتی در واکنش به این اقدام تروریستی اعلام کرد؛ دشمن جنایتکار می‌پندارد با ریختن خون پاک فرزندان غیور و شجاع این سرزمین به حرکت و جهاد علمی کشور ضربه خواهد زد اما تاریخ گواهی خواهد داد که راه عزت و آزادگی هرگز متوقف نشد.

حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در پیامی شهادت مظلومانه دانشمند برجسته  و نوآور دکتر محسن فخری زاده را تسلیت گفت. او در پیام خود آورده است؛ شهادت دکتر فخری زاده نشانی از جایگاه بلند آن استاد نام آشنا در جامعه علمی جهانی است که موجب کینه دشمنان ایران اسلامی شد و فقدان وی خسرانی بزرگ برای جامعه پژوهش و فناوری به بار آورد.

ضمن عرض تسلیت شهادت شهید سرافراز، با خون مقدسش پیمان می بندیم که هرگز از تلاش برای توسعه علم نافع دست برنداشته و در پی او هموار کننده مسیر تعالی و سعادت ملت پراقتخار ایران باشیم.

بسیج اساتید دانشگاه آزاد در بیانیه‌ای تاکید کرد که شهادت دانشمند مظلوم ما اتمام حجتی برای تمام کسانی است که یا در خوابند یا خود را بخواب زده‌اند و می‌خواهند با چهره بزک کرده یک "بایدن گوگولو" امریکای جهانخوار را تطهیر کنند و نظام را به مسلخ امضای برجام های ۲ و۳ و ۴ ببرند. امت حزب اله بیدارتر از همیشه در صحنه خواهد ماند و اجازه تکرار قراردادهای ننگین به کسی نخواهد داد.

ترور دانشمندان خط مقدم مسئولیت‌ها را سنگین‌تر می‌کند

ترور دانشمندان خط مقدم پیشرفت کشور بار دیگر مسئولیت برخی مسئولین خواب زده، شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشگاه‌ها و اساتید انقلابی را سنگین‌تر کرد تا دریابند که دانشگاه‌های امروز باید به دانشگاه‌های حل مساله و پرورش دهنده مجیدشهریاری ها، علی محمدی‌ها، رضایی نژادها، احمدی روشن‌ها و فخری زاده تبدیل شوند.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با صدور پیامی شهادت سردار محسن فخری‌زاده رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را تسلیت گفت. در بخشی از پیام ستاری آمده است؛ سرودند که کجایند مردان بی ادعا؛ سردار فخری زاده یکی از هزاران جواب این مثنوی است. مردی که عملش از حرفش بیش بود. شهید دانشمندی که فقدانش در خدمت برای مام میهن بسیار سنگین و دردناک است. اما چراغ راه او، چلچراغ مسیر نخستین گام‌های گام دوم انقلابمان در تحقق زیست بوم نوآوری و فناوری خواهد بود.

هراس دشمنان از گام‌های استوار دانشمندان در مسیر دستیابی به قله‌های دانش

مرتضی براری، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فضایی ایران نیز به همین مناسبت در پیامی گفت: ترور ناجوانمردانه رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع که از مفاخر علمی و پژوهشی کشور بود، بار دیگر نیات پلید و دشمنی بدخواهان ایران اسلامی را افشا کرد؛ دشمنانی که از گام‌های استوار دانشمندان و متخصصان این مرز و بوم در مسیر دستیابی به قله‌های دانش و افتخارآفرینی علمی می‌هراسند و با چنین اقدامات بزدلانه و کوردلانه‌ای سعی دارند سدی باشند در راه پیشرفت، توسعه و اعتلای ایران اسلامی.

بدون شک دانشمندان و جوانان متعهد و متخصص کشور همچون گذشته مسیر پیشرفت و شکوفایی علمی را ادامه خواهند داد و برای کشور افتخارآفرینی خواهند کرد.

موساد بارها پس از شناسایی وی از طریق سازمان‌های بین المللی، نقشه ترور او را کشیده و ناکام مانده بود و با دستیابی به امور هسته‌ای ایران، موقعیت فکری و مدیریتی حاج محسن برای صهیونیست‌ها آشکارتر شد و در نهایت امروز او را به شهادت رساندند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد نیز گفت: این مسکین، سال‌ها توفیق همنشینی با این شهید بزرگوار را داشت و مباحثه‌هایی درباره فلسفه فیزیک در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع برگزار گردید. وی با تبیین مباحث فلسفه فیزیک از دیدگاه متفکران غربی و اسلامی و وجوه اشتراک و افتراق ماده فلسفی و ماده فیزیکی روشنگری می‌کرد.

دردمندانه می گویم چرا موساد در این سال‌ها توانست تک تک مجاهدان علمی کشور را ترور کنند و سپس متولیان به عرض تسلیت بسنده کنند. هنوز داغ شهادت حاج قاسم در دلمان هست که خبر شهادت حاج محسن را شنیدیم. امیدوارم هر چه زودتر انتقام سختی در قبال شهادت این شهید بزرگوار گرفته شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار