کد خبر: ۵۷۷۰۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸
مدیرعامل شرکت نفت‌وگاز پارس با اشاره به افتتاح ۱۳ فاز پارس‌جنوبی گفت: هم‌اکنون گاز ۷۵درصد کشور از پالایشگاه‌های ۱۳گانه پارس‌جنوبی تأمین می‌شود؛ این در حالی است که نخستین ردیف پالایشگاهی فاز۱۴ سال آینده افتتاح می‌شود.

به گزارش آرانیوز، مخزن گازی پارس جنوبی به‌عنوان بزرگترین ذخائر گازی جهان در آبهای خلیج فارس در خط مرزی دریایی ایران و قطر و  پالایشگاه‌های خشکی آن در محدوده 30هزار هکتاری استان بوشهر قرار دارد.

پالایشگاه‌های پارس جنوبی در اراضی استان بوشهر شامل منطقه پارس یک با 14 هزار هکتار در شهرستان عسلویه، پارس2 در محدوده 16هزار هکتاری شهرستان کنگان و پارس شمالی شامل 16 هزار هکتار در محدوده شهرستانهای دیّر، دشتی، تنگستان و بوشهر قرار گرفته است.

بهره‌برداری از میدان گازی پارس جنوبی با هدف تأمین گاز مورد نیاز کشور در گازرسانی به واحدهای صنعتی و نیروگاه‌ها، واحدهای مسکونی و تجاری، خوراک مجتمع‌های پتروشیمی و صادرات محصولات تولیدی در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت.

در پارس جنوبی مجموعاً 24 فاز طراحی شده که تاکنون فازهای مختلف در قالب 13 پالایشگاه افتتاح شده که 12 پالایشگاه آن تحویل مجتمع گاز پارس جنوبی به‌عنوان شرکت بهره‌برداری شده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در عسلویه با اشاره به بومی‌سازی فناورهای‌ مختلف در صنعت گاز اظهار داشت: اکنون طراحی، ساخت، بهره‌برداری و تأمین تجهیزات مورد نیاز در بخش خشکی و ساحلی با تلاش متخصصان داخلی  انجام می‌شود.

محمد مشکین‌فام با اشاره به افتتاح تأسیسات ذخیره‌سازی و ایستگاه‌های اندازه‌گیری میعانات گازی پارس جنوبی خاطرنشان کرد: در طراحی  و ساخت این پروژه به‌دست متخصصان صنعت نفت در مدت 3 سال به مرحله بهره‌برداری رسید و ظرفیت ذخیره‌سازی میعانات گازی پارس جنوبی 4 میلیون بشکه افزایش یافت.

وی با اشاره به تولید گاز مورد نیاز کشور از پارس جنوبی ابراز کرد: اکنون تمام پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی در مدار تولید قرار گرفته است و بیش از 75 درصد گاز مصرفی استان‌ها از پالایشگاه‌های 13گانه پارس جنوبی تأمین می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از راه‌اندازی پالایشگاه گازی فاز 14 پارس جنوبی تا اواسط سال آینده خبر داد و تصریح کرد: نخستین ردیف فراورش گاز فاز 14 پارس جنوبی، بر اساس برنامه زمان‌بندی وارد مدار بهره‌برداری می‌شود و این در حالی است که بخش فراساحل این فاز پارس جنوبی با امکان برداشت روزانه 56 میلیون مترمکعب گاز از 4 سکوی تولیدی، در مدار بهره‌برداری قرار دارد.

بیشتر بخوانید

مشکین‌فام افزود: 4 سکوی فاز 14 پارس جنوبی در فصل زمستان با حداکثر ظرفیت در مدار تولید قرار می‌گیرد و بر اساس برنامه‌های تراز گاز کشور، هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

وی با ابراز پیشرفت 85درصدی مجموعه پالایشگاهی فاز 14 پارس جنوبی اعلام کرد: پالایشگاه فاز 14 به‌عنوان آخرین پالایشگاه پارس جنوبی مطابق برنامه‌ریزی تکمیل، افتتاح و تحویل بهره‌بردار می‌شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار