کد خبر: ۵۷۶۸۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳
رئیس‌جمهور گفت: ملت و مسئولان کشور شجاع‌تر و غیورتر از آن هستند که این جنایت را بی‌پاسخ بگذارند و در موقع مناسب پاسخ این جنایت را خواهند داد.

به گزارش آرانیوز، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا طی سخنانی اظهار داشت: مردم عزیز کشور ما و مردم جهان در جریان یک اقدام تروریستی از سوی ایران‌ستیزان علیه یک پژوهشگر و دانشمند ایرانی بودند که اتفاقاً در ماه‌های اخیر وقت خود را عمدتاً صرف مبارزه با کرونا و پژوهش‌ها و ساخت کیت‌ها و امور این‌زمینه اختصاص داده بود.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

وی افزود: او برای خودکفایی کشور در عرصه دارو و تجهیزات در بخش پژوهشی در وزارت دفاع که مسئول بخشی بود که کار زیادی انجام داد و توانست بخشی از نیازهای مردم در مقابله با کرونا را برطرف کند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: این ترور وحشیانه نشان می‌دهد که دشمنان ما در هفته‌های پراضطرابی هستند و احساس می‌کنند دوران فشار آن‌ها در حال کم شدن است و شرایط جهانی در حال تغییر می‌باشد. این چند هفته برایشان مهم است که حداکثر استفاده را ببرند تا هم بتوانند شرایط نامطمئنی را در منطقه به‌وجود بیاورند و توجهات جهانی از ترور و ارعابی که در مناطق اشغالی به‌وجود آورده بودند، معطوف به مشکلات دیگر بشود.

روحانی ادامه داد: همه اتاق‌های فکر و دشمنان ایران به‌خوبی بدانند ملت ایران و مسئولین کشور شجاع‌تر و غیورتر از آن هستند که این اقدام جنایت‌کارانه را بی‌پاسخ بگذارند و مسئولین مربوطه به‌موقع مناسب پاسخ خواهند داد. هم‌چنین ملت ایران هوشمندتر و حکیم‌تر از آن هستند که در دام توطئه صهیونیست‌ها بیفتند،‌ آن‌ها در فکر ایحاد آشوب و بلوا هستند و بدانند که ما دست آن‌ها را از پیش خوانده‌ایم و موفق نخواهند شد که به اهداف خبیثانه‌ خود برسند.

وی بیان کرد: رژیم صهیونیستی و آن‌ها که ضد ایران‌اند بدانند که مسیر توسعه و تحقیقات کشور با سرعت ادامه خواهد یافت و با ازدست‌دادن عزیزانی مانند فخری‌زاده،‌ فخری‌زاده‌های فراوان کمر همت می‌بندند و وجود او را که در جمع ما نیست جبران خواهند کرد.

رئیس‌جمهور در ادامه این جلسه به مسئله کرونا پرداخت و گفت: از مردم خوب و فهیم ایران تشکر می‌کنم که خصوصاً در هفته‌های گذشته که ناچار به افزایش محدودیت‌ها بودیم و مردم رعایت کردند؛ البته به‌خوبی می‌دانیم که محدودیت‌ها راهکار اصلی نیست و بلکه یک علامت و هشدار بزرگی است و اقدامات زیادی باید انجام شود تا به هدف برسیم. محدودیت‌هایی که از یک‌ماه پیش در 43 و 46 شهرستان شروع شد، در آمار امروز نمایان بود که تأثیرگذار بوده و در 150 شهری که از اول آذرماه محدودیت شدید اعمال شد، مثبت می‌بینیم و امیدواریم تا پایان هفته جاری شاهد مثبت بیشتری باشیم. علاقه داریم با همکاری بیشتر مردم، بتوانیم در این هفته کاری کنیم که شهرهای قرمز به شرایط نارنجی یا زرد بازگردند که مردم در آن شرایط هم بتوانند فعالیت اقتصادی داشته باشند و هم بتوانیم این بیماری را کنترل کنیم.

بیشتر بخوانید

روحانی با بیان اینکه "مردم ما می‌دانند که راه‌حل اصلی در مقابله با این بیماری تغییر رفتار اجتماعی مردم است"، اضافه کرد: راه دومی وجود ندارد، این است و بس؛ مردم باید سبک زندگی خود را تغییر دهند و فاصله اجتماعی را مراعات کنند و در تجمعات شرکت نکنند و ترددها را به حداقل ضروری برسانند تا در این شرایط بتوانیم به نقطه مطلوب برسیم.

وی با تأکید بر لزوم ارائه آموزش در زمینه کرونا به مردم خاطرنشان کرد: هنوز برخی هستند که می‌گویند "من کرونا ندارم و فقط مقداری درد عضلانی، بی‌حالی و سرفه دارم"؛ هنوز آموزش ما دقیق و ملموس نیست. مردم باید اصل را بر این بگذارند که اگر سرماخوردگی هم برایشان پیش می‌آید، اصل را بر کرونا بگذارند و مراقبت‌ها را شروع و به پزشک مراجعه و خود را قرنطینه کنند. متخصصین خصوصاً در هفته‌های اخیر تأکید کرده‌اند که فضای بسته یکی از عوامل مهم شیوع کروناست. الآن در فصل سرما هستیم و وقتی جمعی از اعضای خانواده دور هم هستند و شاید مهمانی هم داشته باشند و تهویه هم وجود نداشته باشد،  یک نفر مبتلا حتی اگر سرفه و یا عطسه هم نکند با حرف‌زدن هم مشکل‌ساز است، به همین علت در شرایط قرمز برای شهرها، اجتماع و جلسات بالای 15 نفر را ممنوع کردیم و خودمان هم در ستاد، بخشی در این سالن و بخش دیگر در سالن دیگر هستند تا پروتکل‌ها را اجرا کنیم.

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: کادر درمان مشغول به تلاش و کار هستند و وزارت بهداشت هم تلاش می‌کند که تسهیلات بیشتری را برای آن‌ها فراهم کند؛ این عزیزان طبیعتاً بعد از 9 ماه خسته شده‌اند و این امور انجام می‌شود تا بتوانند مراقبت‌های لازم را انجام بدهند. در شرایطی هستیم که اعلام شد 148 هزار تخت بیمارستانی آماده داریم. ابتدای دولت یازدهم، همه تخت‌های بیمارستانی ما 90 هزار بود و تعداد 40 هزار از آن نیز قابل استفاده نبود و امروز به نقطه مطلوب رسیده‌ایم. اعلام شد که در این دوره 8ــ9ماهۀ کرونا، حدود 2178 تخت آی‌سی‌یو به مجموع تخت‌های ما اضافه شده است و این رقم مهمی است و تجهیزات و کادر درمانی ما به صحنه آمده‌اند.

روحانی اظهار داشت: شیوۀ کار برای مقابله با بیماری بسیار مهم است؛ تعطیلات بعد از مدتی تمام می‌شود ولی کارها و مراقبت‌های اصلی باید باقی بماند؛ وقتی تعطیلی‌ها تمام شد نمی‌توان به زندگی عادی برگشت، زندگی تا پایان سال عادی نیست و ممکن است در ماه‌هایی از سال آینده نیز عادی نباشد تا زمانی که واکسن برسد. مهم است که بتوانیم آزمایش‌ها را توسعه بدهیم، تعداد تست‌های ما زمانی 20 هزار بود و به 50 هزار رسید و امیدواریم در ماه‌های آینده به 120 هزار تست و نقطه‌ای برسیم که مطئمن باشیم که مردم را آزمایش می‌کنیم. ردیابی بیماران و کسانی که با آن‌ها در ارتباط بوده‌اند مهم است و باید انجام بگیرد. امروز از طریق فضای مجازی و سامانه‌ها می‌توانیم افرادِ در قرنطینه را کنترل کنیم و از مردم می‌خواهیم که برای حفظ جان خود و خانواده‌شان، مراعات کنند ولی حاکمیت هم با توان فعالیت خواهد کرد.

وی اضافه کرد: حمل‌ونقل تا هفته‌های گذشته شرایط مطلوبی نداشت و فرد مبتلا سوار اتوبوس، قطار، هواپیما و وسایل حمل‌ونقل بین‌شهری می‌شد ولی امروز کاری می‌کنیم تا کسی را که می‌خواهد از حمل‌ونقل استفاده کند بتوانیم کنترل کنیم که تست مثبت داشته یا نه، این کار با کارت شناسایی و یک سامانه در چند ثانیه مشخص صورت می‌گیرد و مشخص می‌شود که فرد مبتلا هست یا نه. تعداد زیادی از افراد رفته بودند که سوار اتوبوس و قطار بشوند که از آنان جلوگیری شد.

رئیس‌جمهور با یادآوری اینکه مسئله دیگر مراقبت از مرزهاست، عنوان کرد: ما نمی‌دانیم در سایر کشورها چه شرایطی وجود دارد و ویروس چقدر جهش داشته است و باید کنترل صورت بگیرد و باید از افرادی که وارد می‌شوند مطمئن شویم که مشکلی ندارند و اگر لازم باشد، قرنطینه شوند.

روحانی گفت: درباره دارو و تجهیزات نیز آنچه مورد نیاز است هم در داخل و هم در خارج تلاش می‌شود. برای واکسن هم سفارش به کشورهای خارجی داده شده است و در داخل هم تلاش می‌شود. دیدم آقای دکتر نمکی در موردی قید فوریت نوشته بود که به بانک مرکزی دستور دادم تا آن پول را از هرکجا که ممکن است تأمین شود و این مسئله برای ما اهمیت دارد که اگر واکسنی در کشوری مورد تأیید بود، به‌موقع بتوانیم برسانیم و در داخل هم تلاش می‌کنیم.

وی بر برخورد قاطع با متخلفین مقررات کرونایی تأکید کرد و اظهار داشت: این کار باید تا پایان بیماری ادامه داشته باشد. چیزی که در مصوبات آمده باید اجرا شود و امروز هم مصوبه‌ای درباره ارائه خدمت به افرادی که کارت ملی و شماره ملی همراه خود ندارند، داشتیم. کار نظارت و برخورد در هفته‌های اخیر با جدیت بیشتری از سوی ناجا، بسیج، اتحادیه‌ها، تعزیرات و سایر ضابطین و کسانی که حق نظارت دارند فعال شده است و این فعالیت‌ها باید تا پایان کار ادامه داشته باشد.

رئیس‌جمهور بیان کرد: دولت نسبت به گروه‌های آسیب‌پذیر در حد توان خود از طریق تسهیلات و ارقام بلاعوض؛ و به گروه‌های آسیب‌پذیر از نظر بهداشتی و آن‌هایی که سن بالا و یا بیماری زمینه‌ای دارند، کمک می‌کند.

روحانی خاطرنشان کرد: در مطالعات گفته می‌شود کشورهایی که شرایط بهتری دارند، ناشی از انضباط مردم در اجرا و مراعات پروتکل‌ها، پایش گسترده، تست‌های وسیع، محدودیت و برخورد شدید با متخلفان است. بدانیم که راهی جز اجرای پروتکل‌ها و مراقبت‌ها نداریم و وقتی محدودیت‌های دوهفته‌ای تمام می‌شود، هم‌چنان استفاده از ماسک، فاصله اجتماعی، الکترونیکی کردن خدمات دولتی در حد امکان و نظارت شدید بر پروتکل‌ها ضروری است. باید تقسیم کار بین مسئولین مختلف انجام بگیرد و مثلاً در محله‌ای 100 خانه هست که بیماران در آن در قرنطینه هستند و باید برای رسیدگی به آن‌ها تقسیم کار صورت بگیرد.

وی در پایان گفت: مردم بزرگوار ما بدانند ممکن است دوهفته‌ها تمام شود اما اصل تردد حداقلی و عدم تجمع و نهایتاً تجمع چند نفر در حد ضرورت باشد. تا وقتی که با این ویروس مواجه هستیم، این اصول مورد تأکید وزارت بهداشت، قرارگاه و ستاد ملی مقابله با کروناست و مردم به آن عمل کنند. در این هفته از مردم برای مراعات‌ها خیلی تشکر می‌کنیم و مراعات و رعایت‌های مردم به‌روایت آمارها بالای 90 درصد بوده است. مردم در این هفته مراقبت بیشتری کنند تا شاهد نتایج خوبی برای سلامت‌شان باشیم.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار