کد خبر: ۵۷۶۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷
مشهد- رئیس دانشکده طب مکمل و سنتی علوم پزشکی مشهد با اشاره برخورد دوگانه وزارت بهداشت در قبال داروهای خارجی و طب سنتی در درمان کرونا گفت: اراده‌ای بر استفاده از روش‌های سنتی در این موردنیست.

به گزارش آرانیوز:مهدی یوسفی با اشاره به افزایش تقاضای افکار عمومی و متخصصین برای فعالیت در زمینه درمان کرونا به وسیله طب سنتی، اظهار کرد: نباید فاصله بین گرفتن مجوز تا تولید دارو طولانی شود، چون مردم به این داروها نیاز مبرم دارند.

رئیس دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مجوزهای تولید انبوه داروهای سنتی توسط سازمان غذا و دارو صادر می شود، گفت: هم اکنون ۴ داروی طب سنتی در کشور مجوز گرفته اند که یکی از آن ها برای درمان کرونا و بقیه برای کنترل علائم این بیماری است، البته این داروها هنوز در دسترس عموم قرار نگرفته و تولید انبوه آنها آغاز نشده اما طبق آخرین بررسی ها یکی از کارخانجات تولید دارو، در حال تولید و بسته بندی آنهاست.

برخورد دوگانه وزارت بهداشت در قبال داروهای خارجی و طب سنتی

وی در ادامه با انتقاد از برخورد دوگانه وزارت بهداشت در قبال داروهای خارجی و طب سنتی گفت: چطور می شود که درخواست سازمان جهانی بهداشت برای مطالعه ۴ دارو و آزمایش آن روی ۳۵۰۰ نفر در ایران با سرعت عمل بالا و جلب مشارکت و هماهنگی ده ها دانشگاه علوم پزشکی انجام شود، اما برای داروهای سنتی این سرعت عمل وجود ندارد؟ این مسئله را باید افرادی که با استعفا از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند، پاسخ دهند و بدانند استعفا رافع مسئولیت آنها نیست.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا دانشگاه علوم پزشکی در تولید دارو دخالتی دارد، گفت: افرادی که تاثیرات دارویی را متوجه می شوند با ارائه مستندات زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی شروع به کار می کنند و پس از آن با کمک علوم پزشکی نتایج کار خود را در اختیار سازمان غذا و دارو قرار می دهند و سپس فرآیند بررسی وارد مراحل خاصی می شود که صرفا در اختیار سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت است.

در تیرماه در بیمارستانی در شهر ساری، یکی از داروهای سنتی مورد استفاده قرار گرفت و طبق گزارش منتشرشده، طی چند روز هیچ فوتی نداشتیم اما متاسفانه اراده ای بر استفاده از روش های سنتی در درمان کرونا وجود ندارد  

یوسفی در پاسخ به این سوال که چند وقت است که تأثیر داروهای سنتی بر درمان کرونا به اثبات رسیده، گفت: در تیرماه در بیمارستانی در شهر ساری، یکی از داروهای سنتی مورد استفاده قرار گرفت و طبق گزارش منتشرشده از طرف متخصصین و اعضای هیئت علمی و کادر بیمارستان، طی چند روز هیچ فوتی نداشتیم؛ اما متأسفانه اراده ای بر استفاده ای از روش های سنتی در درمان کرونا وجود ندارد و این اتفاق مهم هم مورد توجه قرار نگرفت.

وی درباره موضع وزارت بهداشت درباره درمان به روش سنتی گفت: حدود ۷ سال است که طب سنتی در وزارت بهداشت تعطیل است، از معاونت نزول کرده و در حد یک دفتر و نهاد کوچک اداره می شود. در دانشگاه ها هیچ حمایتی از طب سنتی نشده و اعتبارات هم به شدت کاهش پیدا کرد.

وی بیان کرد: طبق سند ملی گیاهان دارویی، پنج درصد اعتبارات پژوهشی دانشگاه ها باید به حوزه طب سنتی اختصاص پیدا کند اما این سند هم اکنون رها شده و مشخص نیست چه میزان از اهداف آن محقق شده است در حالی که شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان نهادی که این سند را تصویب کرد مسئول اجرای آن است.

دهها پروژه در زمینه طب سنتی بر زمین مانده است

وی با بیان اینکه تمام متخصصین طب سنتی متهم به کار غیر علمی شدند و دهها پروژه در زمینه طب سنتی بر زمین ماند، اضافه کرد: متأسفانه مدیریت در زمینه طب سنتی ضعیف است و هربخش از عطاری ها گرفته تا دانشگاه ها و وزارتخانه راه خودش را می رود. امیدواریم در این زمینه حرکت مثبتی انجام شود تا در مقابل بحران های اینچنینی بدون نیاز به خارج از کشور و انتظار برای تولید دارو در آن سوی مرزها، در داخل کشور مشکلات را حل کنیم تا مردم هم ضربه نخورند.

طبق سند ملی گیاهان دارویی، پنج درصد اعتبارات پژوهشی دانشگاه ها باید به حوزه طب سنتی اختصاص پیدا کند اما این سند هم اکنون رها شده و مشخص نیست چه میزان از اهداف آن محقق شده است

وی درباره برخی از ویژگی های طب سنتی گفت: در طب سنتی به یک مثلث برای کنترل بیماری نگاه می شود که اضلاع آن ویروس مهاجم، مسیر انتقال و میزبان یا همان بدن انسان هستند. اگر میزبان سیستم ایمنی قدرتمندی داشته باشد، ویروس توانایی پیشرفت ندارد اما متأسفانه اکثر مردم ایران به خاطر سبک زندگی، مستعد بیماری هستند. لذا حتی اگر داروی کرونا هم پیدا شود تا وقتی که دوضلع دیگر مشکل داشته باشند، بیماری درمان نمی شود.

وی درباره تجربیات سایر کشورها در زمینه طب سنتی هم گفت: در کشور چین در همان ماه‌های ابتدایی شیوع بیماری، طب سنتی و سوزنی را در کنار شیوه های رایج ارائه دادند و با رعایت پروتکل های بهداشتی تا حدود زیادی کرونا را کنترل کرده اند. همچنین در یکی از کشورهای آفریقایی هم داروهای سنتی نتیجه خوبی داشته و در برخی کشورها هم تا سطح ۳ و ۴ آزمایش های بالینی رسیده است.

وی بیان کرد : کشورهایی چون انگلیس یا آمریکا چون علم کهنی ندارند در نتیجه استعداد و فعالیت زیادی هم در زمینه طب سنتی ندارند اما کشورهایی مثل چین و هند در این زمینه سابقه طولانی دارند که باید بیشتر به آنها بها داده شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار