کد خبر: ۵۷۶۰۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
پتروشیمی لردگان به‌عنوان یکی از طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۷۵ هزار تن اوره و ۶۷۷ هزار تن آمونیاک با فرمان رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.

به گزارش آرانیوز، پتروشیمی لردگان که امروز (پنجشنبه، 6 آذرماه) از طریق ویدئوکنفرانس با فرمان حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسمی رسید، با هدف تولید سالانه 1075 هزار تن اوره و 677 هزار تن آمونیاک ساخته شده و ارزش محصولات این مجتمع 240 میلیون دلار است.

کلنگ پتروشیمی لردگان در سال 85 زمین زده شد، اما به‌دلیل تحریم‌ها و تأمین نشدن منابع مالی مورد نیاز دچار وقفه شد، اما با پیگیری‌های انجام‌شده در دولت یازدهم و دوازدهم با وجود تحریم‌های شدید، تکمیل و به‌طور کامل به دست متخصصان ایرانی راه‌اندازی و عملیاتی شد، همچنین حدود 60 درصد تجهیزات استفاده‌شده در این مجتمع داخلی هستند.

واحد یوتیلیتی پتروشیمی لردگان پارسال و واحدهای اوره و آمونیاک امسال عملیاتی شدند. این مجتمع به سالانه 320 میلیون مترمکعب گاز طبیعی برای سوخت و 429 میلیون مترمکعب گاز طبیعی به‌عنوان خوراک نیاز دارد که از خط لوله گاز سراسری تأمین می‌شود.

754 میلیون یورو و 11230 میلیارد ریال در پروژه پتروشیمی لردگان سرمایه‌گذاری‌شده که از محل استقراض از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، آورده نقدی و غیرنقدی گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، تسهیلات ریالی بانک سپه، اوراق مشارکت و تسهیلات خط اعتباری چین تأمین شده است.

احداث پتروشیمی لردگان به‌طور متوسط زمینه اشتغال 2800 نفر به‌صورت مستقیم و 450 نفر غیرمستقیم را در زمان اجرای پروژه ایجاد کرد و در زمان بهره‌برداری نیز برای 700 نفر به‌طور مستقیم و بیش از 1500 نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد می‌شود.

شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان (پترول) با 65.94 درصد سهامدار عمده پتروشیمی لردگان است؛ سهامداران حقیقی با 26.5 درصد، مهندسی همپا و شرکت‌های وابسته با 3.03 درصد، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با 1.15 درصد، صندوق سرمایه‌گذاری.ا.ب.خلیج‌فارس با 2.35 درصد و دیگر سهامداران حقوقی با 1.03 درصد سهم دیگر سهامداران این پروژه هستند.

صاحب لیسانس واحد آمونیاک، شرکت آموینکا کازاله سوئیس و واحد اوره، شرکت استامی کربن هلند، پیمانکار واحدهای فرآیندی و یوتیلیتی نیز کنسرسیوم AVIC/HFEC و مهندسی بخش یوتیلیتی HFEC است.

شرکت کودشیمیایی اوره لردگان در زمینی به مساحت 100 هکتار در منطقه فلارد شهرستان لردگان در استان چهارمحال و بختیاری ساخته شده است. این مجتمع در فهرست طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی و برنامه افتتاح 17 طرح پتروشیمی در سال 99 قرار دارد که امروز افتتاح شد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار