کد خبر: ۵۷۵۱۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳

به گزارش آرانیوز، الیاس نادران در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۵ آذرماه)  مجلس شورای اسلامی در تذکری گفت: تذکر ماده 75 جلسه قبل داشتم که خارج از نوبت باید اجازه داده می شد تا آن را بخوانم، از آقای طغیانی تشکر می کنم که نسبت به پیشنهادات اعضای کمیسیون بودجه اعتراض داشتند، آنچه که در اصلاح ساختار بودجه آمده بود.

وی ادامه داد: آقای طغیانی فرصتی را ایجاد کردند تا ما بتوانیم در مورد این موضوع صحبت کنیم، دفاع می کنم از کاری که همکاران در کمیته اصلاح ساختار بودجه انجام دادند و از آن ها تشکر می کنم و کمیسیون زحمت کشید و متن خوبی را تقدیم کرد.

نادران تاکید کرد: چند نکته وجود دارد که باید به آن توجه کرد، اولا این که اصل 85 قانون اساسی می گوید که سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست، اصل 86 می گوید نمایندگان در ایفای وظیفه نمایندگی در اظهارنظر و رأی خود کاملا آزاد است. اگر این رویه در مجلس باقی بماند و اعضای کمیسیون نسبت به مصوبات کمیسیون، پیشنهادات و رفع ابهام نداشته باشند، فردا یک کمیسیون تلفیق بودجه خواهیم داشت با تعداد 50 نفر و اگر این 50 نفر را محروم کنیم از پیشنهاد دادن و اصلاحات با  اینکه بیشتر از بقیه در جریان مصوبات کمیسیون تلفیق هستند، نباید آزاد منشی و استقلال رأی و اظهارنظرها را از مجلس بگیریم.

وی ادامه داد: نمایندگان باید فرصت اظهارنظر داشته باشند، آنچه که در اصلاح ساختار بودجه خیلی مهم است این است که ما همراه مصوبات مجلس به دستگاه های اجرایی نمی رویم و برداشت دستگاه های اجرایی از مصوبات ما ملاک عمل قرار می گیرد، بنابراین اگر متن مبهمی باشد یا قابل تفسیر باشد و دستگاه اجرایی هر برداشتی که خودش می خواهد از آن داشته باشد، بعدا برای کشور مسئله ایجاد می کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در مصوبات مجالس قبلی تجربه آن را داشتیم، ضمن اینکه تشکر می کنم از اینکه مجلس اجازه داد که مجددا این مسئله با دقت بیشتری بررسی شود.

وی ادامه داد: در خبرها آمده است که بیش از 205 هزار میلیارد دولت می خواهد اوراق سلف نفتی بفروشد، این یعنی فاجعه و یعنی آینده فروشی و یعنی تحویل زمین سوخته به دولت بعدی. کمیسیون برنامه و بودجه و سازمان برنامه با همدیگر باید راجع به جزئیات اصول کلی بودجه ای که قرار است پیشنهاد شود صحبت کنند و درباره جزئیات بحث کنند. اموال دولت را می فروشند و دوباره پیشنهاد فروش اوراق را می دهند و روی مسائل اساسی کاری نمی کنند.

نادران تاکید کرد: استدعا می کنم رئیس کمیسیون بودجه و هیات رئیسه یک فرصتی را بگذارند و به دولت بیشتر توصیه کنند و موضوع را جدی تر بگیرند و آن جدول اول که خلاصه درآمد- هزینه و منابع و مصارف بودجه است را مورد تبادل نظر قرار دهیم و این طور نباشد که لایحه بودجه به صحن مجلس بیاید و کمیسیون تلفیق یا صحن مجلس آن را رد کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بودجه 99 وقتی به سران قوا رفت و محرمانه شد حق اظهارنظر از ما گرفته شد و نتوانستیم دخالت در جزئیات بکنیم و طرح معیشتی که می خواستیم 30 هزار میلیارد بدهیم را نتوانستیم و اتفاقات خوبی بین دولت و مجلس نیفتاد. خواهش می کنم که روی جزئیات در بودجه به توافق برسیم و آنچه که در اصول کلی مقررات بودجه باید رعایت شود. ان شاءالله کمیسیون متن منقح تری تقدیم صحن خواهد کرد.

قالیباف در ادامه در پاسخ به نادران گفت: در کمیسیون برنامه و بودجه جلسه ای را روز دوشنبه برگزار می کنند که بنده هم حضور دارم و موضوعات مربوط به مباحث کلی بودجه 1400 مورد بحث قرار می گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آقای نادران؛ همه مجلس به اهمیت کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون تلفیق پی برده اند و امیدوارم با همکاری افراد صاحب نظر که هم در قانونگذاری و هم در اجرا حضور دارند، بودجه دقیقی را با همان اصلاح ساختار بودجه داشته باشیم./

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار