کد خبر: ۵۷۴۳۰
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶
قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی به دنبال آزمایشهای موفق واکسنهای کووید ۱۹ و احیای تقاضا روند افزایشی داشته و در این بین بسیاری از کارشناسان نیز بر این باورند که روزهای طلایی در انتظار بازار نفت است.

به گزارش آرانیوز، خوش بینی ها برای افزایش قیمت نفت تا آنجا پیش رفته که بانک بارکلیز با اشاره به انتظارات برای محدودیت عرضه اوپک و متحدانش و توزیع واکسن کووید ۱۹ که تقاضا در نیمه دوم سال را تقویت می کند، پیش بینی قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ را بدون تغییر حفظ کرد.

این بانک در یادداشتی اعلام کرد احتمال عرضه واکسنهای کارآمد در کوتاه مدت نقطه عطفی برای تقاضا برای نفت خواهد بود و ممکن است به احیای اقتصادی پایدارتر منتهی شود. بارکلیز پیش بینی کرد میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت به ۵۳ دلار و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به ۵۰ دلار در سال ۲۰۲۱ می رسد.

در این رابطه مرتضی بهروزی فر  - کارشناس ارشد حوزه انرژی به ایسنا گفت: اگر یک واکسن موثر یافت شود که بتوان در کل دنیا آن را توزیع کرد و راه حلی برای واکسن کرونا باشد، مسلما به راحتی بازار نفت به شرایط سابق بازمیگردد به طوری که می توان انتظار داشت در کمتر از شش ماه بازار نفت به شرایط عادی بازگردد.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر میزان مصرف فراورده های نفتی در بخش حمل و نفل در کل دنیا کاهش محسوسی یافته است، تصریح کرد: حتی می توان تصور کرد که به دلیل تقاضای انباشته شده شاید شاهد جهش مصرف نیز باشیم و می توان امیدوار بود که در کوتاه مدت وضعیت بازار نرمال شد.

این کار شناس حوزه انرژی اظهار کرد: در این بین اما مساله این است که واکسن چه زمانی به دست کل دنیا می رسد و می تواند درمانی بر شرایط فعلی شود. با این وجود صرف خبر کشف واکسن اتفاقات مثبتی را در بازار نفت رقم زده است و به نظر می رسد که شرایط پیش رو مطلوب باشد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار