کد خبر: ۵۷۴۱۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵
اراک - رئیس سازمان بسیج سازندگی گفت: بسیج سازندگی به دنبال تکمیل زنجیره ارزش ۴۳۵ قطب صنایع تبدیلی کشور است و با برخورداری از شبکه انسانی در راستای آموزش و توانمندسازی مردم حرکت می‌کند.

به گزارش آرانیوز:محمد زهرایی  اظهار کرد: بیانیه گام دوم انقلاب از نگاه بسیج سازندگی و متناسب با مأموریت‌های این نهاد است به طوری که رهبر معظم انقلاب در ۴۲ نقطه از این بیانیه به نقش جوان و نوجوان اشاره دارند و در فصل ششم نیز از صف‌های طولانی اردوهای جهادی برای بسیج سازندگی به عنوان دستاوردهای معنوی انقلاب اسلامی نام بردند.

وی ادامه داد: هریک از موارد ذکر شده نشان دهنده این است که جوانان برای حل نظام مسائل کشور عمل کنند و نه تنها باید مطالبه گر بوده و پروژه‌های محرومیت زدایی و اقتصاد مقاومتی را انجام دهند بلکه باید مسئولیت پذیری داشته باشند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور با اشاره به اینکه گسترش کمی و کیفی تفکر جهادی و گروه‌های جهادی برای جوانان مشخص شود، گفت: از سال گذشته توجه به این مهم بر مبنای گام دوم انقلاب در دستور کار بسیج سازندگی قرار گرفته و در اقشار ۲۲ گانه به دنبال این هستیم تمامی اقشار با گسترش توسعه متوازن و متعادل نسبت به ایجاد و راه اندازی گروه‌های جهادی اقدام کنند.

زاهدی با بیان اینکه در فصل ششم از منظر رهبر معظم انقلاب معنویت و خودسازی جهادگران مهم است، گفت: در این راستا اصول کاملی تعریف شده است، ضمن اینکه گروه‌های جهادی خدمات برجسته ای را انجام می‌دهند باید بتوانند خودسازی را داشته باشند.

جبهه سازی جهادی خدمت رسان که باید در بلاد اسلامی به عنوان الگو و مدل رفتاری تکثیر شود

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور بیان کرد: جبهه سازی جهادی خدمت رسان که باید در بلاد اسلامی به عنوان الگو و مدل رفتاری تکثیر شود، این مهم اتفاق نمی‌افتد مگر خودسازی و معنویت ایجاد شود و جهادگران در این مسیر گام برمی‌دارند و مهم‌تر از این باید نسل جوان پای کار باشد.

زهرایی افزود: سازمان بسیج سازندگی برای گفتمان سازی و گسترش تفکر جهادی و حمایت از گروه‌های جهادی و تحقق فرمان رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب سعی کرده با نهادهای انقلابی از جمله سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری، نهادهای حمایتگر مانند بنیاد مستضعفان، بنیاد علوی، بنیاد برکت و کمیته امداد و… تعامل برقرار کند.

به گفته وی بسیج سازندگی به عنوان ظرف و ساختار گروه‌های جهادی مأموریت دارد، محرومیت زدایی و اقتصاد مقاومتی را به عنوان ابزار در اختیار جهاد گران قرار دهد و دستگاه اجرایی سال ۸۶ در این خصوص قانونی برای این نهاد تعریف کرده است، سایر دستگاه‌های اجرایی نیز در راستای این تعامل واگذاری پروژه‌های محرومیت زدایی در دستور کار قرار دادند به طوری که سال گذشته در این راستا ۱۱ تفاهم‌نامه مشترک با نهادها و دستگاه‌های اجرایی امضا شده است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور گفت: بسیج سازندگی در راستای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در ۲ جنبه از جمله قطب صنایع تبدیلی فعالیت می‌کند.

بسیج سازندگی به دنبال تکمیل زنجیره ارزش در قطب صنایع تبدیلی کشور است

وی با بیان اینکه نزدیک به ۴۳۵ قطب صنایع تبدیلی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: بسیج سازندگی به دنبال تکمیل زنجیره ارزش در این قطب‌ها است و با برخورداری از شبکه انسانی در راستای آموزش و توانمندسازی مردم حرکت می‌کند، در هفت سال اخیر تاکنون ۱۸۰ هزار کارگاه تشکیل شده و به ایجاد مشاغل پایدار و غیر پایدار منجر شده است.

زهرایی افزود: بعضی از کارگاه‌ها کوچک است و توجیه اقتصادی زیادی ندارند و مواد و مصالح مورد نیاز برای افراد گران تمام می‌شود به همین دلیل بسیج برای تکمیل زنجیره ارزش در این کارگاه با بخش خصوصی تعامل برقرار کرده و با سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی که می‌توانند برای این افراد در فروش کالا کمک کنند، تفاهم نامه همکاری امضا شده است. برای صنایع تبدیلی، دستگاه‌های قابل حمل که در روستاها محصول را به یک صنعت قابل ارزش تبدیل کند، فراهم شده است و در این راستا گروه‌های جهادی به برداشت محصول و بازاررسانی کمک می‌کنند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور به ایجاد صندوق‌های قرض‌الحسنه در روستا اشاره کرد و گفت: در یک مدل بسیج بدون تصدی‌گری و تنها تسهیل‌گری انجام می‌دهد. تاکنون در این راستا یک هزار و ۳۲۰ تسهیل‌گر آموزش‌های تخصصی، اشتغال‌زایی، تشکیل تعاونی و بازاررسانی و هر آنچه که مرتبط است را فرا گرفتند و برای مردم صندوق قرض الحسنه مردم یار اشتغال‌زا راه اندازی کردند و بسیج به عنوان نهاد تسهیل‌گر نیز با بانک‌ها و نهادهای پشتیبان، تسهیل‌گری نهادی انجام داده است.

به گفته زهرایی نزدیک به چهار هزار میلیارد تومان گردش مالی دو ساله ۲۲ هزار صندوق قرض‌الحسنه است که جمعیت یک میلیون و ۶ هزار نفر را در خود جای داده است. از سال گذشته تاکنون مردم ۱۸۰ هزار فرصت شغلی از بابت این صندوق‌ها ایجاد کردند.

وی افزود: سازمان بسیج سازندگی به دنبال این است که صندوق‌های قرض‌الحسنه در روستاها هدفمند شود و رسته‌های شغلی مزیت‌دار هر منطقه به سمت تعاونی‌های اشتغال‌زا سوق پیدا کند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار