کد خبر: ۵۷۴۱۷
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۳
مدیر گروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی اراک:
اراک- مدیر گروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: میزان مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در استان در ماه های مهر و آبان، با تعداد متوفیان مجموع هفت ماه گذشته برابری می کند.

به گزارش آرانیوز:رحمت الله مرادزاده اظهار کرد: بر اساس آخرین بررسی‌ها در یک دوره ۵۰ روزه آمار متوفیان با آمار هفت ماه قبل برابری می‌کند که این موضوع بسیار نگران کننده و قابل توجه بوده است.

وی ادامه داد: زنان بیشتر از مردان به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند اما در مقابل آمار فوتی گروه مردان بالاتر است، همچنین گروه سنی ۶۰ الی ۷۰ سال بیشترین میزان مرگ و میر و پس از آن گروه سنی زیر پنج سال و سپس گروه سنی ۱۵-۵ سال در این ۲ ماه بیشترین میزان متوفیان را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیر گروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به اینکه ۲۷ درصد متوفیان بر اثر کرونا در این ۲ ماه سابقه بیماری فشار خون، ۲۴ و نیم درصد مبتلا به دیابت و ۲۱ درصد سابقه بیماری‌های قلبی عروقی داشتند، تاکید کرد: این سه گروه از بیماران باید از خودشان بیشتر از سایرین مراقبت کنند چرا که جز گروه‌های پرخطر هستند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه آمارها حاکی از این است که ۵۰ درصد افراد دیابتی به خاطر ترس از کرونا مراقبت‌های درمانی خود را لغو کرده‌اند و همین موضوع باعث به تعویق افتادن مراقبت‌های درمانی، شده است.

مرادزاده افزود: از نظر توزیع فراوانی شغل متوفیان، زنان خانه دار ۴۴ درصد و بعد از آن بازنشستگان با ۴۱ درصد هستند و این نشان می‌دهد افراد شاغل به هنگام بازگشت به منزل از محل کار خود، آلوده شده و ضمن عدم توجه به پروتکل‌ها بهداشتی، به افراد منزل نیز انتقال و آنان را نیز مبتلا می‌کنند.

وی هشدار داد: شکل گیری زنجیره انتقال بیشتر در بطن خانواده‌ها رخ می‌دهد یعنی زمانی که افراد از سر کار به منزل برگشته و خیلی راحت ماسک را برداشته و فاصله اجتماعی را نیز رعایت نمی‌کند، بنابراین آمار ابتلاء و مرگ و میر در داخل خانواده‌ها افزایش می‌یابد.

مراد زاده گفت: با مشارکت معاونت بهداشتی و وزارت بهداشت بر روی نمونه خون تصادفی گروهی از افراد جامعه دانشگاه علوم پزشکی اراک آزمایشی صورت گرفت و واکنش ایمنی بدن آنها در مقابل ویروس کرونا سنجیده شده است، که چرخش این ویروس و میزان انتقال آن در استان عددی حدود ۱۱ درصد گزارش شده است پس بنابراین فاصله‌ی زیادی تا رسیدن به عدد مطلوب که همان ۶۰ درصد است داریم و باید تا رسیدن درمان قطعی و عدد مورد نظر با صبر و شکیبایی، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار