کد خبر: ۵۷۳۵۹
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
در روزهای اخیر، برخی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و به خصوص دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی با تماس‌های مکرر از سرویس دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران درخواست کردند موضوع افزایش شهریه‌های ترم جاری این دانشگاه را پیگیری کند. این دانشجویان معتقدند افزایش شهریه‌های این ترم غیرمعمول بوده است.

به گزارش آرانیوز، ترم جاری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نیز همانند بقیه‌ی دانشجویان سراسر کشور به صورت مجازی آغاز شد اما افزایش شهریه‌های این ترم به گواه بسیاری از دانشجویان متناسب با شرایط فعلی نیست. در وضعیتی که از دوش دانشگاه آزاد، هزینه‌های برگزاری کلاس‌های حضوری برداشته شده است و میزان حقوق و مزایای اعضای هیأت علمی و غیر هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، تعدادی از دانشجویان مدعی هستند با افزایش بیش از ۵۰ درصدی شهریه ثابت روبه‌رو شده‌اند!

یکی از دانشجویان مهندسی کامپیوتر این دانشگاه در گفت‌وگو با آرانیوز درباره افزایش شهریه ترم جاری می‌گوید: شهریه ثابت ترم قبل ۷۲۰ هزار تومان بود اما این ترم یک میلیون و صد هزارتومان به عنوان شهریه ثابت پرداخت کرده‌ایم. علاوه بر این، برای این که به سامانه‌ی حذف و اضافه هم دسترسی پیدا کنیم مجددا ۲۰۰ هزار تومان دیگر پرداخت کردیم.

دانشجوی دیگری از رشته‌ی معماری این دانشگاه نیز درباره تغییرات اخیر میزان شهریه‌ها گفت: در دو ترم گذشته شهریه ثابت ما یک میلیون و دویست هزار تومان بود و با شهریه متغیر تقریبا حدود دو میلیون تومان برای شهریه هر ترم می‌پرداختیم. بعد از شیوع کرونا، شهریه ثابت از یک میلیون و دویست هزار تومان به هشتصد هزار تومان کاهش یافت ولی شهریه درس‌های تخصصی تقریبا دو برابر شد. مثلا درس طراحی معماری که پنج واحد است که چهار واحد عملی و یک واحد تئوری دارد در حالت قبلی ششصد هزار تومان بود اما این ترم یک میلیون تومان شده است.

یکی دیگر از دانشجویان این رشته می‌گوید: ترم گذشته ۲۰ واحد انتخاب کرده بودم که شهریه آن حدود دو میلیون و هفتصد هزار تومان بوده است اما ۲۰ واحدی که در ترم جاری انتخاب کرده‌ام سه میلیون و هشتصد هزار تومان هزینه داشته است.

علاوه بر این دانشجویان، دانشجویان روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد نیز مدعی‌اند در ترم جاری با افزایش شهریه‌ای بیشتر از معمول مواجه شده‌اند. یکی از این دانشجویان که در واحد تهران مرکز تحصیل می‌کند در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ این افزایش شهریه می‌گوید: ترم گذشته میزان شهریه ثابت دانشجویان رشته‌های علوم انسانی که روانشناسی نیز زیرگروه این رشته‌ها است دو میلیون و سیصد هزار تومان بوده است، اما ما هنگام ثبت نام در ترم جاری با شهریه  ثابت پنج میلیون و ششصد هزار تومانی مواجه شدیم.

این دانشجو ادامه می دهد: بعد از این که به مدت یک هفته در این شرایط شیوع کرونا به سازمان مرکزی مراجعه کردیم، میزان این شهریه به سه میلیون و سیصد هزارتومان کاهش پیدا کرد. این در حالی است که شهریه ثابت بقیه رشته‌های گروه علوم انسانی دانشگاه آزاد در ترم جاری دو میلیون و هشتصد هزار تومان است. یعنی دانشجویان ارشد روانشناسی بالینی در واقع در ترم جاری با دو بار افزایش شهریه روبه‌رو شده‌اند!

وی با بیان این که در ابتدا یکی از دلایل دانشگاه برای این افزایش شهریه تغییر گروه رشته روانشناسی از علوم انسانی به علوم پزشکی بوده است گفت: این موضوع در حالی از سوی دانشگاه بیان شد که ما اصلا کنکور وزارت بهداشت را شرکت نکرده بودیم بلکه با شرکت در کنکور وزارت علوم در این رشته و دانشگاه پذیرفته شدیم.  ما هیچ درسی از پزشکی و پیراپزشکی نگذرانده ایم که به واسطه‌ آن ها زیرگروه علوم پزشکی محسوب شویم.

این دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد درباره میزان افزایش شهریه متغیر می گوید: به دلیل این که می گویند واحدهای کارورزی برای دانشجویان در برنامه درسی گنجانده شده است شهریه متغیر نیز افزایش زیادی پیدا کرده است. اما این سوال برای ما وجود دارد که در شرایط شیوع کرونا که دانشجویان سال بالایی ما نیز واحد های کارورزی خود را نگذرانده اند چرا ما باید برای این واحدها پول بپردازیم؟ عجیب‌تر آن است که دانشجویان دانشگاه‌های سراسری کارورزی ۶۰۰ ساعته ندارند اما دانشگاه آزاد برای این که شهریه بیشتری را دریافت کند چنین برنامه ای را پیاده کرده است.

یکی دیگر از دانشجویان روانشناسی بالینی که امسال در مقطع کارشناسی ارشد پذیرفته شده است درباره افزایش شهریه می گوید: دانشجویان دیگر می گویند در ترم گذشته مجموع شهریه ثابت و متغیر برای یک ترم تحصیلی حدودا چهار میلیون بوده است اما در ترم جاری و بعد از انتخاب واحد، مجموع شهریه ثابت و متغیر ما به پنج میلیون و ششصد هزار تومان رسیده است.

این دانشجو ادامه می دهد: رئیس دانشگاه آزاد اعلام کرده است که چارت درسی تغییر خواهد کرد و برحسب چارت درسی جدید ممکن است میزان شهریه متغیر مجددا تغییر کند. در حال حاضر کلاسهای ما تشکیل نمی شود و علت آن، تغییر چارت درسی و انتخاب واحدهای انجام شده عنوان شده است.

وی با اشاره به سخنان دکتر طهرانچی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی، افزود: دلیل این افزایش شهریه ۶۴۰ ساعت کارورزی عنوان شده است. اما در این وضعیت کرونا نمی توان دانشجویان را به کارورزی برد. البته رئیس دانشگاه اعلام کرد در صورتی که امکان برگزاری واحدهای عملی نباشد، هزینه این واحدها به دانشجویان باز گردانده می شود.

این دانشجو می گوید: این مشکل فقط مخصوص دانشجویان واحدهای تهران نیست. دوستان من که در رشته روانشناسی بالینی واحدهای ابهر، قزوین و گرمسار درس می خوانند نیز با این معضل مواجه شده اند.

یکی دیگر از این دانشجویان با بیان این که مجموع شهریه تمام شده ترم گذشته حدودا چهار میلیون تومان بوده است می گوید: در ترم جاری شهریه ثابت حدود دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بود (با احتساب بیمه) و من این مبلغ را به حساب دانشگاه واریز کردم اما دو سه روز بعد شهریه ثابت به حدود پنج میلیون و هشتصد هزار تومان افزایش یافت. بعد از اعتراض دانشجویان، مبلغ شهریه ثابت سه میلیون و سیصد هزار تومان عنوان شد. در واقع میزان شهریه ما دو بار افزایش یافته است.

وی ادامه میدهد: یکی از مشکلات ما با دانشگاه این است که به ما اعلام نمی کند میزان شهریه چه قدر ممکن است افزایش یابد. با بخش مالی تماس می گیریم در خصوص این که شهریه دقیق را اعلام کنند اما می‌گویند نمی‌دانیم.

واکنش دانشگاه آزاد به اعتراض دانشجویان

البته در همین رابطه دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، چندی پیش در یک برنامه تلویزیونی، درباره‌ی شهریه‌ای که بابت واحدهای کارورزی در شرایط شیوع کرونا و تعطیلی کلاس‌های حضوری از دانشجویان گرفته شده است گفت: ما برای یک روز یا دو روز که برنامه‌ریزی نمی‌کنیم. امیدواریم با رعایت خوب مردم و درایت خوب مسئولان شرایطی ایجاد شود که بتوانیم واحدهای کارورزی را برگزار کنیم. ما این ترم در ابتدا فقط شهریه ثابت را از دانشجویان گرفتیم و شهریه متغیر هنگامی گرفته می‌شود که کلاس‌ها برگزار شود.

وی در این برنامه درباره تحولاتی که در رشته‌های روانشناسی بالینی و سلامت ایجاد شده است گفت: از ساماندهی دروس تا توجه به سبک زندگی ایرانی اسلامی تا ارتقای کمی کیفی آموزش‌های عملی و تاسیس کلینیک‌های جامع روانشناسی بالینی و سلامت برای دانشجویان جزو این تحولات است. در سرفصلی که در دوره‌ی قبلی دکترای روانشناسی بالینی اجرایی می‌شد واحدهای عملی نداشتیم. در برنامه‌ی فعلی این ساعت‌ها به ۶۴۰ افزایش یافته است. شهریه ثابت از چهار میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است که البته اگر می‌خواستیم با هزینه تمام شده محاسبه کنیم، این میزان به ۹ میلیون ۸۰۰ هزار تومان می‌رسید.

طهرانچی همچنین تاکید کرد اگر واحد عملی‌ای در شهری برگزار نشود هزینه‌ی آن از دانشجو گرفته نخواهد شد.

در این میان، احمد حیدری، سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در گفت‌وگو با رسانه‌ها درباره افزایش شهریه دانشجویان این دانشگاه گفت: «از سال گذشته تاکنون هزینه‌ها در همه زمینه‌ها از خودرو تا مسکن چندین برابر شده و در برخی موارد شاهد رشد ۳۰۰ درصدی قیمت‌ها بوده ایم، دانشگاه آزاد نیز در همین کشور است و از گرانی‌ها مستثنی نیست.»

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار