کد خبر: ۵۷۳۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۳
بجنورد-ستاد مبارزه با کرونا خراسان شمالی در تصمیم‌های مختلفی نشان داده قاطعیت ندارد و از یک ناهماهنگی شدید رنج می برد به طوری که برخی از مصوبات ستاد خاک می خورد و برخی دیگر ناقص اجرا می‌شود.

به گزارش آرانیوز:- گروه استان‌ها: وقتی در شرایط جنگی قرار می‌گیری نیاز است تدابیر ویژه‌ای اتخاذ کنی تا بتوانی در مقابل هجمه‌های دشمن بایستی و پیروز شوی. وقتی این دشمن نامرئی باشد جنگ سخت و سخت‌تر نیز خواهد شد و آن گاه یک اشتباه کافی است تا ضربات سنگینی به نیروها وارد شود.

یکی از عوامل اصلی پیروزی در جنگ‌ها را می‌توان فرماندهی واحد و قدرتمند دانست به طوری که اگر این قدرت و وحدت وجود نداشته باشد به طور قطع هر کس ساز خود را کوک خواهد کرد و آنچه نباید شود، می‌شود.

اکنون همزمان کشور در جنگ‌های متفاوتی به سر می‌برد؛ از جنگ‌های اقتصادی گرفته تا جنگ‌های امنیتی و سایبری. اما یکی دیگر از عرصه‌های مهم که این روزها سر تیتر تمام اخبار است، کرونا می‌باشد. جنگ با این ویروس منحوس تاکنون موفقیت‌آمیز نبوده و روزانه حدود ۴۵۰ نفر در کشور در راه مقابله با آن جان خود را از دست می‌دهند.

مقابله با کرونا در کشور و به صورت جزئی‌تر در هر استان از عواملی است که می‌تواند جلوی پیشروی آن را بگیرد اما این مقابله وقتی اثر بخش است که یک هماهنگی، وحدت رویه و اقتدار وجود داشته باشد. موضوعی که طی روزهای اخیر در ستاد مبارزه با کرونا خراسان شمالی کمتر دیده شده است.

آماری که ارائه نمی‌شود / ‏‬ همه چیز خصوصی است

ناهماهنگی‌های زیادی در ستاد مبارزه با کرونا خراسان شمالی وجود دارد که حل هر کدام به تنهایی می‌تواند بخشی از مشکلات را حل کند اما گوش کسی به این موارد شنوا نیست. در وهله اول به سراغ ارائه آمار می‌رویم. آماری که یک روز بیان می‌شود و چند روز گفته نمی‌شود. در حالی که بسیاری از استان‌ها به صورت روزانه آمار کرونایی های خود را اعلام می‌کنند در خراسان شمالی با بهانه تصمیمات ملی از ارائه آمار دقیق و روزانه سر باز زده می‌شود.

محمد علی شجاعی، استاندار خراسان شمالی در این خصوص کرونا -در-خراسان-شمالی-اینجا-هیچ-تصمیمی-قطعی-نیست"> کرونا -در-خراسان-شمالی-اینجا-هیچ-تصمیمی-قطعی-نیست"> در گفتگو با مهر اظهار کرد: اوایل شیوع کرونا هر روز آمار ارائه می‌شد و معتقدم حتی به تفکیک هر شهر و نه شهرستان باید هر روز آمار گفته شود اما یک تصمیم ملی به دلیل جلوگیری از سو استفاده رسانه‌های بیگانه گرفته شد.

شجاعی در انتها گفت: دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در راستای عمل به ابلاغ کشوری آمار را ارائه نمی‌دهد.

به این ترتیب با وجود اینکه نماینده عالی دولت در خراسان شمالی معتقد به بیان آمار است اما این اقدام در استان انجام نمی‌شود و همین بی اطلاعی مردم از شرایط کرونا باعث خواهد شد عده‌ای نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی تفاوت شوند.

عملکرد ضعیف اتاق اصناف

از دیگر موضوعاتی که مدیریت کرونا را سخت می‌کند تعطیلی‌های کسبه است. این اتفاق که نخست با اطلاع رسانی دقیق و دوم با حمایت‌های مالی همراه نیست باعث می‌شود برخی از اصناف از اجرای این مصوبات سر باز زنند. از سوی دیگر اتاق اصناف به عنوان نهادی که باید کسبه را به آرامش دعوت کند گاهی آتش‌بیار معرکه شده و خلاف این سیاست رفتار می‌کند.

این اقدامات آنقدر گسترش یافت که امین رضا مرآتی، فرماندار شیروان در ستاد مبارزه با کرونا این شهرستان گفت: تیم عملیاتی اتاق اصناف این شهرستان با عملکردی ضعیف در مدیریت کرونا، عملاً کار را رها کرده است و دیگر هیچ توقعی از آنان در این حوزه نداریم.

وی افزود: اگرچه کسبه پروتکل‌های بهداشتی را به خوبی رعایت می‌کنند ولی اصناف هیچ نقش مدیریتی بر این موضوع ندارند.

اجرای گزینشی مصوبات ستاد کرونا

ناهماهنگی‌های ستاد کرونا استان به همین جا ختم نمی‌شود. مهدی امیدوار، رئیس اتاق اصناف بجنورد معتقد است برخی مصوبات این ستاد اجرا می‌شود اما مصوباتی که به نفع کسبه است خاک می‌خورد.

امیدوار گفت: تعطیلی جزئی از مصوبات ستاد کرونا استان بود که اجرا شد اما چرا پرداخت وام ۱۸ درصد به کسبه که دیگر مصوبه بوده است به اجرا در نیامده؟

از سوی دیگر طبق گفته مدیرکل بازرسی استانداری خراسان شمالی، این استان در رتبه آخر پلمپ کسبه در کشور قرار دارد. این موضوع را می‌توان از دو زاویه نگاه کرد. دید اول آن است که کسبه به شدت مسائل بهداشتی را رعایت می‌کنند لذا مستحق پلمپ نیستند؛ که با اندکی عبور و مرور در سطح شهر خلاف این گزاره اثبات می‌شود؛ و یا مسئولان نظارتی در برخورد با متخلفان کوتاهی کرده‌اند.

دانش آموزان و معلمان سردرگم هستند!

ناهماهنگی‌ها به اینجا ختم نمی‌شود. تقریباً در هر بار اعلام محدودیت‌های جدید آموزش و پرورش استان به کلی با حاشیه مواجه می‌شود به طوری که حتی تا عصر روز جمعه مشخص نبود که مدارس در برخی از شهرهای استان حضوری است یا نیمه حضوری! این در حالی است که ستاد ملی مبارزه با کرونا تعطیلی تمام مدرسه‌ها را اعلام کرده بود اما در خراسان شمالی تصمیمات دیگری وجود داشت.

در این راستا آموزش و پرورش راز و جرگلان خبر از فعالیت حضوری مدارس می‌داد و فرماندار این شهر موضوع را بر دوش آموزش و پرورش استان می‌انداخت. مسئولان آموزش و پرورش نیز حضوری بودن یا نبودن مدارس این شهرستان را منوط به تصمیم فرماندار و ستاد اعلام می‌کرد. در هر حال آنچه عیان است ناهماهنگی شدید در این حوزه می‌باشد.

دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی که خود باید علمدار مبارزه با کرونا و قاطعیت در اجرای مصوبات باشد نیز گرفتار چنین ناهماهنگی‌هایی شده است. به طوری که مدتی قبل برای تعطیلی یا ادامه فعالیت دانشجویان کارآموزی تصمیم قطعی گرفته نمی‌شود. یک بار بیانیه صادر می‌شد و از تعطیلی تمام کلاس‌ها سخن می‌گفت و چند ساعت بعد آن بیانیه به کل تکذیب و از برگزاری کلاس‌ها خبر می‌داد.

در هر صورت این شرایط منتهی به افزایش مبتلایان و درگیری بیشتر استان با کرونا است. باید هر چه سریع‌تر چنین ناهماهنگی‌هایی رفع شود تا شرایط اندکی به سمت تعادل حرکت کند.

نظرشما
پربازدیدها