کد خبر: ۵۷۳۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۵
مشهد _ عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری گفت: شبکه های اجتماعی که قرار بود مردم را اجتماعی کنند به مرور زمان مردم را ضد اجتماع و منزوی کرده اند.

به گزارش آرانیوز:امین کوشکی ظهر امروز در کارگاه مجازی سواد رسانه‌ای گفت: در حال حاضر با توجه به استفاده دانش‌آموزان از فضای مجازی برای کلاسهای آنلاین، هیچ آموزشی در زمینه سواد رسانه‌ای برای دانش‌آموزان ارائه نشده ولی در کشوری مثل کانادا در رده های مختلف سنی چنین کلاس هایی برگزار می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری با بیان اینکه رسانه ها توانایی دارند تا یک واقعیت را کاملا متفاوت نشان دهند، ادامه داد: شبکه های اجتماعی که قرار بود افراد را اجتماعی کند، به مرور آن ها را ضد اجتماع و منزوی کرده است.

وی با اشاره به اینکه شبکه های اجتماعی حتی می‌توانند برخلاف اصول دموکراسی عمل کنند، اظهار کرد: مردم در یک جامعه به دنبال انجام هرکاری هستند تا بتوانند بیشتر دیده شده و لایک بیشتری بگیرند.

کوشکی، آموزش سواد رسانه‌ای و آموزش تفکر انتقادی را راهکارهای مقابله با هجمه‌ها در فضای مجازی دانست و بیان کرد: آموزش تفکر انتقادی یعنی مردم با استانداردهای تفکر آشنا شوند.

وی با بیان اینکه حدود ۶۰ درصد مشکلات حوزه رسانه با یادگیری سرفصل سواد رسانه ای حل خواهد شد، اظهار کرد: متاسفانه در جامعه‌ ما افراد زیادی دچار اعتیاد به رسانه و فضای مجازی هستند. 

عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری ادامه داد: باید از زمانهای اضافه برای استفاده از فضای مجازی و بازی رایانه‌ای استفاده شود و ساعاتی که در کنار خانواده هستیم، از گوشی و فضای مجازی کمتر استفاده کنیم.

ترک عادت به فضای مجازی سخت‌تر از ترک اعتیاد به مواد مخدر

وی با بیان اینکه استفاده از فضای مجازی که جزو کارهای غیرفوری و کم‌اهمیت است، به مرور زمان جای کارهای مهم و با اهمیت را گرفته است، افزود: ترک عادت به فضای مجازی به مراتب سخت‌تر از ترک اعتیاد به مواد مخدر است و با این اعتیاد، وابستگی فرد به فضای مجازی بسیار بیشتر و شدیدتر است زیرا فرد نیز حس میکند که در حال کسب اطلاعات جدیدتر است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: در آموزش سواد رسانه‌ای باید به این موضوع فکر کرد که چه کسی پیام و خبر را تولید کرده است؟ مانند توهین و بی‌احترامی به ساحت پیامبر اسلام از سوی کشورهای غربی، در اینگونه موارد باید از خود پرسید هدف تولید این پیام و این توهین چه بوده است.

وی با بیان اینکه تمرکز ابزار رسانه ای در دست ملل قوی باعث میشود تا کشورهای ضعیف و کوچکتر به مرور حذف شده و هویت خود را فراموش کنند، استفاده از سکس، ترس، هیجان، موسیقی و رقابت را از عوامل مورد استفاده این ملل در جذاب شدن خبر و رسانه دانست.

کوشکی به نقش رسانه ها در مشخص کردن اولویت ذهنی افراد جامعه از طریق برجسته سازی یک خبر، گفت: رسانه‌ها می‌توانند تعیین کنند که مردم به چه چیزی در جامعه فکر کنند. رسانه ها هر خبری را منتشر نمی‌کنند، بلکه بسته به شرایط و سیاست آن رسانه اخبار مطلوب و دلخواه خود را منتشر می‌کنند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار