کد خبر: ۵۷۲۱۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸
کرمان - معاون استاندار کرمان گفت: طرح محدودیت‌های جدید کرنایی از اول آذرماه آغاز می‌شود و پیش بینی اولیه برای مدت زمان اجرای آن تا دو هفته است اما همه چیز بستگی به رعایت کردن عموم مردم دارد.

به گزارش آرانیوز:محمد بصیری پنجشنبه شب در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین محدودیت‌های ابلاغی در استان کرمان گفت: این طرح جامع از اول آذرماه به اجرا در می‌آید و بر این اساس محدودیت‌های قبلی ملغی می‌شود و ملاک طرح جدیدی است که از اول آول آذرماه اجرایی می‌شود.

وی با بیان این مطلب که از جمله محورهای قابل بیان این طرح می‌توان به تشدید نظارت‌ها، تست گسترده تشخیص بیماری، بیماریابی فعال، آموزش‌ها، حفاظت از گروه‌های آسیب پذیر، تقویت فرایند درمان سرپایی اشاره کرد، عنوان کرد: این طرح متناسب با شرایط شهرستان‌ها متغیر است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان با اشاره به اینکه هر دوشنبه وزارت بهداشت فهرست شهرها با ذکر رنگ آنها را اعلام می‌کند، افزود: ملاک اعمال نوع رنگ شهرستان‌ها این است که چنانچه به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت چهار نفر در روز بستری شود رنگ زرد، ۶ نفر بستری شود نارنجی و ۱۰ نفر بستری رنگ آن قرمز می‌شود لذا براین اساس هم اکنون دارای ۱۵۰ شهرستان با رنگ قرمز در کشور هستیم که البته این آمار نسبت به روز گذشته متفاوت است.

وی اظهار کرد: زمان اجرای دقایق این طرح در روز نخست آذرماه است و پیش بینی اولیه آن تا دو هفته است اما همه چیز بستگی به رعایت کردن عموم مردم دارد به این معنا که چنانچه مردم رعایت نکنند ممکن است این محدودیت‌ها طولانی‌تر شوند.

کدام شهرستان‌های کرمان قرمز و نارنجی اند؟

بصیری با اشاره به اینکه وضعیت شهرستان‌های استان کرمان به سه دسته زرد، نارنجی و قرمز تقسیم شده است، افزود: شهرستان‌های بم، جیرفت، راور، رفسنجان، زرند، سیرجان، شهربابک، کرمان و کوهبنان قرمز هستند.

وی افزود: شهرستان‌های انار، بافت، بردسیر و نرماشیر در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ارزوئیه، رابر، رودبار جنوب، ریگان، عنبرآباد، فاریاب، فهرج، قلعه‌گنج، کهنوج و منوجان در وضعیت زرد قرار دارند.

باید و نبایدهای ادارات در ایام کرونایی

بصیری با بیان این مطلب که این محدودیت‌ها مربوط به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا است که طبق فرمایش مقام معظم رهبری این مصوبات معادل مصوبات شورای امنیت ملی است لذا حکم قانون را دارد و در صورت تخطی، جرم محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مراکز نظامی، امدادی، امنیتی و ستادی باید حتماً به صورت مستمر فعال باشند، ابراز داشت: در خصوص بیان محدودیت‌ها ابتدا باید به رنگ هر شهرستان توجه کرد و متناسب با آن محدودیت‌ها اعمال می‌شود.

وی ادامه داد: بر این اساس در شهرستان‌های با رنگ زرد دستگاه‌های ضروری باید همیشه حضور داشته باشند و سایر دستگاه‌ها به صورت دو سوم حضور و یک سوم دورکاری فعالیت می‌کنند که اولویت دورکاری با افراد بیمار و دارای بیماری زمینه‌ای است همچنین مأموریت‌های اداری غیر فوری لغو و جلسات در محیط‌های سربسته باید با حداکثر ۳۰ نفر و با فاصله ۴ متر نسبت به یکدیگر برگزار شوند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان اضافه کرد: در شهرستان‌های با رنگ نارنجی، فعالیت دستگاه‌های ضروری تا دوسوم حضوری و یک سوم دورکاری و سایر دستگاه‌ها نیز با یک دوم حضوری و یک دوم دورکاری فعالیت می‌کنند همچنین مأموریت‌های غیرفوری لغو و برگزاری جلسات در سالن‌های سربسته با ۲۰ نفر دایر شود.

وی ادامه داد: در شهرستان‌های با رنگ قرمز دستگاه‌های ضروری با یک دوم نیرو به صورت حضوری و یک دوم غیرحضوری و سایر دستگاه‌ها یک سوم حضوری و مابقی دورکاری فعالیت می‌کنند ضمن اینکه تمامی مأموریت‌ها لغو و جلسات در محیط‌های سربسته با حداکثر ۱۵ نفر برگزار می‌شود.

بصیری با اشاره به اینکه در حوزه تجاری، گروه شغلی یک در تمامی شهرستان‌های نارنجی، زرد و قرمز باید فعالیت داشته باشند، اظهار کرد: تعطیلی در شهرستان‌های زرد مربوط به گروه چهارم مشاغل، شهرستان‌های نارنجی گروه‌های شغلی ۳ و ۴ و شهرستان‌های قرمز، گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ تعطیل است و فقط گروه شغلی یک فعالیت می‌کنند.

وی ابراز داشت: تمامی فعالیت‌های آموزشی در همه شهرستان‌های نارنجی، زرد و قرمز به صورت حضوری تعطیل هستند و فعالیت‌ها به صورت غیرحضوری پیگیری می‌شوند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان با اشاره به اینکه فعالیت حوزه فرهنگی تقریباً در تمامی رنگ‌ها شرایط یکسانی دارند، تصریح کرد: حوزه فرهنگی شامل نماز جمعه، مراسم ملی، آئینی و مساجد است که در شهرستان‌های با وضعیت زرد فعالیت‌های نماز جمعه، مراسمات ملی و آئینی تعطیل هستند اما در مساجد نماز با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار می‌شود اما در شهرستان‌های نارنجی و قرمز در مساجد نماز هم برگزار نمی‌شود.

جزئیات محدودیت‌های تردد

وی با اشاره به چگونگی تردد وسایل نقلیه، افزود: در شهرستان‌های با وضعیت زرد، ممانعت تردد وجود ندارد اما در شهرستان‌های نارنجی و قرمز ورود پلاک‌های غیربومی به این دو شهر ممنوع است و ورود پلاک‌های نارنجی و قرمز به سایر شهرهای کشور نیز ممنوع است از طرف دیگر خروج از منطقه قرمز و نارنجی اشکال ندارد اما ورود به شهرهای دیگر نمی‌توانند ورود پیدا کنند.

بصیری با بیان این مطلب که افرادی که در یک شهر قرمز و نارنجی زندگی می‌کنند اما دارای پلاک غیربومی هستند نیز باید از تردد در شهر خودداری کنند، اضافه کرد: در صورت ورود به شهر نارنجی در هر ۲۴ ساعت فرد خاطی ۵۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود و اگر به شهر قرمز ورود پیدا کنند مبلغ یک میلیون تومان جریمه می‌شوند.

وی بیان داشت: در خصوص موارد استثنا برنامه ریزی شده است اما توصیه می‌شود که مردم از وسایل حمل و نقل عمومی درون شهری و برون شهری استفاده کنند چراکه هیچ ممنوعیتی ندارند و ممنوعیت‌هایی که گفته شامل پلاک‌های شخصی می‌شود از طرف دیگر چنانچه یک پلاک شخصی بنابر ضرورت مجبور به تردد شود باید از فرماندارای نامه دریافت کند.

وسایل نقلیه ای که بعد از ساعت ۲۱ تردد کنند ۲۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان عنوان کرد: در مورد ترددهای درون شهری در شهرهای قرمز از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح منع تردد اعمال می‌شود و در صورت تخطی ۲۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.

وی اظهار کرد: کارکنان حوزه درمانی که جزو گروه یک مشاغل محسوب می‌شوند در خصوص ساعت تردد آنها قرار بر این است که پلاک آنها به فرمانداری داده شود تا شامل محدودیت تردد نشوند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار