کد خبر: ۵۷۲۰۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین:
قزوین - همزمان با بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی، فراخوان نشان ملی دبیرسیاقی در قزوین رونمایی شد.

به گزارش آرانیوز :به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین محمد حسین اسماعیلی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین با اعلام این خبر گفت: این رویداد ملی با موضوع تصحیح متون فارسی در ۲ حوزه نظم و نثر در قالب‌های کتاب و رساله دکتری برگزار می‌شود.

وی افزود: نشان ملی دبیرسیاقی برای اولین بار و به میزبانی قزوین در راستای تجلیل از خدمات ارزنده فرهنگی و ادبی زنده‌یاد استاد دکتر سید محمد دبیر سیاقی و با هدف ارتقای زبان فارسی و تقدیر از پدید آورندگان آثار برجسته و بدیع علمی و پژوهشی در حوزه تصحیح متون کهن فارسی برگزار می‌گردد.

اسماعیلی اظهار کرد: نشان ملی دبیرسیاقی به صورت سالانه برگزار خواهد شد و به بهترین کتاب و یا رساله دکتری که در حوزه تصحیح متون نظم و نثر در کشور تولید شده باشد تعلق می‌گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین افزود: نخستین دوره نشان ملی دبیر سیاقی توسط این اداره کل و با همکاری معاونت فرهنگیِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، استانداری و سازمان برنامه و بودجه استان قزوین برگزار می‌شود و مهلت آثار تا ۱۰ بهمن ماه ۹۹ پیش بینی شده است.

این مسئول اضافه کرد: کلیه پژوهشگران و ناشران می‌توانند بدون محدودیت خاصی در این رویداد شرکت کنند و آثار خود را تا ۱۰ بهمن ماه ۹۹ به دبیرخانه ارسال و برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین مراجعه و یا با دبیرخانه با شماره تلفن ۰۲۸۳۳۶۹۱۳۹۲ و ۳۳۶۹۱۴۰۴ تماس بگیرند.

وی یادآور شد: آثار ارسالی باید محصولِ سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ باشد و داوری آثار توسط چهره‌های شاخص ملی انجام و مراسم اختتامیه ۴ اسفند ماه برگزار خواهد شد.

دکتر سیدمحمد دبیر سیاقی در سال ۱۲۹۸ هجری شمسی در قزوین به دنیا آمد و از شاگردان علامه دهخدا بود، او در سال ۱۳۲۴ دکتری ادبیات فارسی خود را از دانشگاه تهران دریافت کرد و در سال ۱۳۲۵ به عضویت انجمن بین‌المللی ایران شناسی درآمد.

استاد دبیرسیاقی نزدیک به ۸۰ متن ادبی و تاریخی را تصحیح و منتشر کرده است، که از میان آن‌ها می‌توان به "شاهنامه فردوسی"، "دیوان منوچهری"، "نزهه‌القلوب"، "فرهنگ سُروری و سلطان جلال‌الدین خوارزمشاه" و تصحیح لغت فرس اسدی طوسی اشاره کرد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار