کد خبر: ۵۷۱۵۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹
در روزهایی که دولت ترامپ در حال آماده کردن خود برای ترک کاخ سفید است، تروئیکای اروپا با صدور بیانیه‌ای بهانه‌ای جدید به دست واشنگتن داد تا فشارهای حداکثری علیه ایران را افزایش دهد.

به گزارش آرانیوز، اروپایی‌ها که بدعهدی آنها در قبال ایران بعد از توافق برجام بیش از گذشته به چشم آمد باز هم در فشار بر ایران پا به پای شریک قدیمی خود حرکت کرده و در آخرین روزهای حیات سیاسی «دونالد ترامپ»، با صدور بیانیه‌ای عاملی شده‌اند تا آمریکا فشارهای خود علیه ایران را افزایش بدهد.

دلیل صدور این بیانیه گزارش جدیدی بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران منتشر کرد و از تزریق گاز به سانتریفیوژهای IR-۲m سخن گفت.

به واسطه همین گزارش اعضای اروپایی برجام با انتشار بیانیه مشترکی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نگرانی خود را در این رابطه اعلام کردند.

فرانسه، انگلیس و آلمان در حالی که خود به تعهداتی که باید در برجام عمل کنند اهمیتی نمی‌دهند دوباره ایران را به بازگشت به تعهدات هسته‌ای خود فراخوانده‌اند.

به گزارش وبسایت وزارت خارجه بریتانیا، اعضای اروپایی برجام مدعی شده‌اند متعهد به حفظ برجام و اجرای کامل آن هستند.

در بیانیه این سه کشور آمده است: «ما به سختی تلاش کردیم که برجام حفظ شود و بارها و آشکارا از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌ها علیه ایران اظهار تاسف کردیم و تلاش‌هایی مانند راه‌اندازی مکانیسم مالی اینستکس را برای تجارت قانونی ایران انجام دادیم».

بهانه‌ای برای افزایش فشار

صدور این بیانیه در شرایطی که دولت ترامپ اعلام کرده فشار حداکثری خود علیه ایران را ادامه می‌دهد می‌تواند بهانه‌ای شود تا واشنگتن این فشارها را افزایش بدهد.

این بیانیه در شرایطی صادر شد که ژنرال «کنت مکنزی» فرمانده سنتکام (تروریست‌های آمریکایی مستقر در خاورمیانه) مدعی ادامه اقدامات بی ثبات کننده ایران در منطقه شده بود.

علاوه بر آن «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در سفر به سرزمین‌های اشغالی با نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره ایران گفتگو کرد.

پمپئو دیروز پنجشنبه ۲۹ آبان ماه با انتشار یک توئیت از دیدار با بنیامین نتانیاهو خبر داد و نوشت که آنها در این دیدار «درباره مقابله با ایران» گفتگو کرده است.

وزیر خارجه آمریکا همچنین در کنفرانس خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو و وزیر خارجه بحرین گفت تا زمانی که جمهوری اسلامی مسیر خود را تغییر ندهد، انزوای آن ادامه خواهد داشت.

هیاهو برای گرفتن امتیاز

در صورت نهایی شدن ریاست جمهوری «جو بایدن» در آمریکا، بدون شک وی به دنبال ترمیم وجهه مخدوش شده آمریکا در جهان خواهد بود و یکی از راه‌هایی که می‌تواند این موضوع را تا حدی برای بایدن آسان کند بازگشت به برجام است.

اما با صدور بیانیه‌هایی نظیر آنچه تروئیکای اروپا صادر کرده است بدون شک آنها برنامه خاص خود را برای چنین شرایطی تدوین کرده‌اند و به دنبال آن هستند تا در صورت بازگشت بایدن به برجام هم از آمریکا و هم از ایران امتیازهای خاصی بگیرند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار