کد خبر: ۵۷۰۵۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
در جلسه شورای سوادآموزی استان مطرح شد؛
قم- مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گفت: نبود بانک اطلاعاتی دقیق از بی‌سوادان دراستان روند سوادآموزی را سخت کرده است و بی‌سوادی و آگاهی نداشتن ارتباط مستقیمی با آسیب‌های اجتماعی دارد.

به گزارش آرانیوز:رضا ملک زاده عصر سه شنبه در جلسه شورای سوادآموزی استان در سالن جلسات امام جواد (ع) استانداری با بیان اینکه پایش میزان افراد بی‌سواد باید به‌طور برنامه‌ریزی‌شده و هدفمند انجام شود، زیرا آمار به دست آمده دارای خروجی است و می‌توان از میزان سواد افراد مختلف را مورد بررسی قرار داد، گفت: نبود بانک اطلاعاتی دقیق از بی‌سوادان در استان روند سوادآموزی را سخت کرده است و بی‌سوادی و آگاهی نداشتن ارتباط مستقیمی با آسیب‌های اجتماعی دارد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم با اشاره به اینکه باید طرح‌های سوادآموزی به‌طورجدی مخصوصاً در مناطق محروم و حاشیه‌ای پیگیری شود، افزود: استفاده از خیرین، تشکل‌های مردمی و مراکز محلی در افزایش سوادآموزی بسیار مؤثر است و باید از این ظرفیت‌ها به‌خوبی استفاده شود.

وی با تأکید بر اینکه در جهت کسب اطلاعات دقیق می‌توان از برخی از سامانه‌های اطلاعاتی مانند علوم پزشکی و سهام عدالت استفاده کرد و دستگاه‌های اجرایی نیز باید همراهی لازم را داشته باشند، ادامه داد: ارائه آمار و اطلاعات باید از طریق ابلاغیه‌ها و مصوبات دنبال شود و ما نیز باید به دنبال راه حل های مشخص در شناسایی افراد بی‌سواد در قم باشیم.

ملک‌زاده در ادامه با بیان اینکه در جهت طرح تشویق کارمندان در شناسایی افراد بی‌سواد و سوادآموزی می‌توان اقدامات اثربخشی انجام داد تا به آمار شفاف و دقیقی دست یافت افزود: و باید بتوانیم نرخ بی‌سوادی را در مناطق مختلف قم کاهش دهیم و در این زمینه نیاز به آمار شفافی با تفکیک جنسیتی، جغرافیایی، محلی، شهری و روستایی نیاز است تا بر اساس آن برنامه‌ریزی کنیم.

وی با اشاره به اینکه اگر طرحی مناسب در سوادآموزی ارائه شود تنها بر اعتبارات دولتی تکیه نمی‌کنیم و از بخش خصوصی و خیرین و تشکل‌های مردم‌نهاد نیز در صورت وجود استفاده خواهیم کرد، افزود: همه در برابر ریشه‌کن شدن افراد بی‌سواد و هدایت بازماندگان به تحصیل در مدار دانش و علم وظیفه سنگینی داریم.

ملک زاده با اعلام اینکه سوادآموزی استان قم توانسته در سطح کشور رتبه‌های عالی کسب کرده است که به‌زودی دستگاه‌های فعال و نیروهای سوادآموزی موردتقدیر قرار می‌گیرند، گفت: همکاری‌های مشترک به‌صورت ساماندهی شده تأثیر زیادی در اجرای طرح‌های سوادآموزی دارد و شناسایی دقیق و جامع از بی‌سوادان در استان شکل‌گیری بانک اطلاعاتی مسنجم ضروری است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار