کد خبر: ۵۷۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۹
تربت جام - کافی نبودن آرد سهمیه‌ای نانوایان در تربت جام، گران شدن قیمت آرد آزاد و کاهش ساعات کاری نانوایان باعث شده که صف‌های نان طولانی شده و مردم در ساعاتی با تعطیلی نانوایی‌ها مواجه شوند.

به گزارش آرانیوز:نان سهم قابل توجهی از سفره خانواده‌های تربت جامی را به خود اختصاص داده اما عدم کفاف آرد سهمیه‌ای نانوایان تربت جام، گران شدن قیمت آرد آزاد از سوی کارخانجات و کاهش ساعات کاری نانوایان باعث شده که شهروندان با مشکلاتی در خصوص تهیه نان مصرفی خودشان روبرو شوند.

فرزاد رشتی یکی از شهروندان تربت جام با اشاره به شلوغی نانوایی‌ها و صف‌های طولانی، افزود: در حالی مسئولان بیان می‌کنند که سرانه دریافت آرد شهرستان نسبت به دیگر شهرستانها بیشتر است که ما با کمبود نان در شهرستان مواجه ایم.

وی با بیان اینکه در تربت جام به علت فرهنگی غذایی منطقه، نان مصرفی مردم نسبت به دیگر شهرستان‌ها بیشتر است، اظهار کرد: در شرایطی که نان کم است چرا باید اغذیه فروشی‌ها از نان نانوایی‌ها استفاده کنند؟ بهتر است این واحدهای صنفی مثل سایر شهرها از نان باگت استفاده کنند.

نان نانوایی‌ها خوراک دام می‌شود!

رشتی، گرانی نهاده‌های دامی و خرید نان توسط دامداران به منظور استفاده از آن به عنوان خوراک دام را عاملی دیگر در گرانی و کمبود نان در شهرستان دانست و گفت: نیاز است نسبت به این موضوع نظارت بیشتری صورت گیرد.

وی افزود: کیفیت نان در این شهرستان پایین است. بخشی از نان در ابتدا به علت خمیر بودن و سوختگی دور ریخته می‌شود و حتی ماندگاری کمی دارد.

گندم مرغوب شهرستان به جای استفاده در خود شهرستان، به شهرهایی ارسال می‌شود که هیچ نقشی در تولید آن نداشته‌اند

همچنین حمید سرحدی، دیگر شهروند تربت جامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تربت جام از دیرباز گندم مرغوبی داشته است، گندم مرغوب شهرستان به جای استفاده در خود شهرستان، به شهرهایی ارسال می‌شود که هیچ نقشی در تولید آن نداشته‌اند.

سرحدی با بیان اینکه در قبال این گندم، گندمی با کیفیت پایین‌تر وارد شهرستان می‌شود، افزود: مصرف مردم که نسبت به قبل افزایشی نداشته اما مشکل در توزیع نان است که این روزها مشکل ساز شده است.

عباس صباغی، یکی دیگر از شهروندان تربت جام در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به کاهش ساعت پخت نانوایی‌ها نسبت قبل، اظهار کرد: در حال حاضر نانوایی‌ها ظهرها تا ساعت ۱۳ و شب‌ها تا ساعت ۱۹ پخت دارند ولی در گذشته در هر ساعت از روز که مراجعه می‌کردیم، می‌توانستم نان را تهیه کنیم.

وی بیان کرد: همچنین کاهش ساعت کار فعالیت نانوایی‌ها در این روزهای کرونا و تجمع مردم و حضور در صف باعث انتقال ویروس کرونا و شیوع آن می‌شود. اگر هم دیرتر مراجعه کنیم که باید همان نان را از مغازه با قیمت بالاتری خریداری کنیم. مسئولان فکری بیندیشند؛ ما کارمندان که ساعت ۱۴ تعطیل می‌شویم، چگونه بدون نان به خانه برگردیم؟

غلام یحیی معراجی زاده، یکی از متصدیان نانوایی در گفتگو با خبرنگار مهر، مشکل این روزهای نان را افزایش آرد آزاد از ۸۰ هزار تومان به ۲۰۰ هزار تومان دانست و گفت: خریداری آرد به این مبلغ برای نانوا که باید حقوق کارگر، بیمه، هزینه‌هایی مثل آب، برق و گاز را پرداخت کند، مقرون به صرفه نیست.

وی، از مسئولین خواست درصد سرانه آرد سهمیه تربت جام را بالا برده تا بتوانند همچنین گذشته جوابگوی نیاز نان مصرف کنندگان این شهرستان باشند.

قبلاً نانوایان علاوه بر سهمیه دولتی، آرد آزاد را با قیمت مناسب از کارخانجات خریداری و نان را با همان قیمت مصوب سهمیه دولتی در اختیار شهروندان قرار می‌دادند

همچنین احمد شادمان، رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان تربت جام در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: کم بودن آرد سهمیه‌ای، اولین عامل مشکل نان در این شهرستان است؛ قبلاً نانوایان علاوه بر سهمیه دولتی، آرد آزاد را با قیمت مناسب از کارخانجات خریداری و نان را با همان قیمت مصوب سهمیه دولتی در اختیار شهروندان قرار می‌دادند ولی اکنون به لحاظ افزایش قیمت آرد آزاد دیگر این امر برای نانوا مقرون به صرفه نیست.

وی افزود: منطقه تربت جام یک منطقه کارگرخیز است و خوراک مردمان این منطقه نان است و نان در سفره ما تربت جامی‌ها حرف اول را می‌زند؛ امید می‌رود با افزایش سهمیه آرد دولتی شهرستان، مشکل کمبود نان تا حدودی برطرف شود.

سهمیه‌ای از آرد شهرستان کم نشده است

مرتضی حمیدی، فرماندار و رئیس شورای آردونان شهرستان تربت جام در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در تربت جام نه سهمیه‌ای از آرد نانوایان کم شده و نه کمبود آرد و گندم داریم همچنین ساعت کار پخت نانوایی‌ها هم هیچ‌گونه تغییری نکرده و بر اساس دستورالعمل بخشنامه ارسالی از کشور و استان، نانوایان متناسب با شهر خودشان فعالیت می‌کنند.

وی، سهمیه تربت جام را به دلیل مرزی بودن بیش از سایر شهرها دانست و گفت: قبل از افزایش نرخ گندم اختلاف قیمت آرد سهمیه با آزاد چندان تفاوتی نداشت و نانوایان در ساعات بیشتری فعالیت می‌کردند و نان را در اختیار مردم قرار می‌دادند ولی با توجه به این افزایش قیمت، نانوایان براساس همان بخشنامه ابلاغی پخت می‌کنند و مردم باید در همین ساعت اعلام شده به نانوایی‌ها مراجعه کنند.

حمیدی درخصوص اظهارات مردمی مبنی بر اینکه گندم مرغوب تربت جام به خارج از شهر ارسال و وارد کردن گندم نامرغوب از دیگر شهرستان‌ها به تربت جام، افزود: تا زمانی که من به عنوان فرماندار تربت جام در این شهرستان باشم هیچگاه اجازه نخواهم داد که گندم مرغوب تربت جام از شهرستان خارج و به جای آن گندم دیگری به تربت جام آورده شود.

نان مصرفی در تربت جام، از گندم خود شهرستان است

وی بیان کرد: این اطمینان را به مردم تربت جام می‌دهم نانی را که درحال حاضر مصرف می‌کنند صددرصد از گندم خود همین شهرستان است و به عقیده من نان تربت جام در قیاس با نان دیگر شهرستانها از کیفیت بالاتری برخوردار است.

نان قوت اصلی همه مردم در وعده‌های غذایی است که به گفته اهالی تربت جام، نان جایگاه ویژه‌تری در سفره غذایی این خطه دارد؛ اگر سهمیه آرد دولتی افزایش یابد و از تحویل نان به سوپرمارکت‌ها جلوگیری شود، می‌توان به حل مشکل کمبود نان امیدوار بود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار