به گزارش آرانیوز، بدون شک جوانان، سرمایههای عظیم ملی برای رونق پیشرفت آینده کشور هستند و بسیاری از ظرفیتهای اجتماعی، اقتصادی و دانشی کشور در گِروی تربیت و هدایت نسل جوان خواهد بود.
فرصت دوران خدمت وظیفه عمومی نیز برای جوانان و کشور در وهله نخست، در پاسداری از مرزها و توانمندیهای دفاعی و در مرحله بعد برای تربیت و شکوفایی نسل جوان و آیندهساز کشور، فرصتی ذیقیمت خواهد بود.
رویکرد "مهارتآموزی" نیروهای وظیفه برای هدایت این ظرفیت بزرگ بهسمت توسعه اشتغالزایی و کسبوکار جوانان برای آینده، از اهداف و مأموریتهای "قرارگاه مهارتآموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح" محسوب میشود.
این قرارگاه در سال 96 پس از ابلاغ فرمانده معظم کل قوا و دستورات رئیس ستادکل نیروهای مسلح، تشکیل و بنا شد با مشارکت حداکثری نیروهای مسلح، دستگاهها و نهادهای کشوری، حرکت بسیجی و انقلابی در راستای مهارتآموزی تمام سربازان انجام شود.
اخیراً در تسنیم در قالب نشستی میزبان "سردار موسی کمالی؛ مشاور عالی قرارگاه مهارتآموزی کارکنان وظیفه ستادکل نیروهای مسلح" بودیم؛ سردار کمالی در این نشست با سعه صدر، پاسخگوی سؤالات ما درباره ابعاد اجرای طرح مهارتآموزی نیروهای وظیفه در سطح کشور بودند.
اهداف تشکیل قرارگاه مهارتآموزی کارکنان وظیفه، تسهیلات ویژه درنظر گرفتهشده برای سربازان وظیفه در این طرح، تعامل این قرارگاه با سایر ارگانها و نهادهای کشوری و دولتی، اقدمات صورتگرفته و مؤثر این قرارگاه از زمان تشکیل تاکنون از جمله مباحث مطرحشده در این گفتوگو بود.
در ادامه بخش نخست این گفتوگو تقدیم مخاطبان ارجمند تسنیم شده است:
تسنیم: قرارگاه مهارتآموزی کارکنان وظیفه ستادکل نیروهای مسلح با چه اهدافی تشکیل شد و تاکنون چند درصد اهداف تبیینشده در این قرارگاه به نتیجه رسیده است؟
سربازی در جمهوری اسلامی ایران یکی از ارکان توان رزمی نیروهای مسلح ما است یعنی ساختار نیروهای مسلح ما طوری طراحی شده که مردممحور است، مردم در دو قالب به نیروهای مسلح، دفاع و امنیت کشور خود کمک میکنند، بخشی از این کمک از طریق اقدامات داوطلبانه صورت میگیرد که بیشتر در بحرانها، حوادث و جنگ وارد صحنه میشود.
بخشی از این کمک نیز در کسوت لباس سربازی صورت میگیرد، جوانان وارد نیروهای مسلح میشوند و ما آنها را بهعنوان بازوان مردمی نیروهای مسلح میدانیم، میگوییم نیروهای مسلح دو بازوی مردمی "بسیج" و "سرباز" را با خود بههمراه دارند؛ در طول هشت سال دفاع مقدس نیز حدود سه میلیون جوان با لباس سربازی به نیروهای مسلح کمک کردند، حدود 60 هزار سرباز در دوران دفاع مقدس به فیض شهادت نائل و حدود 140 هزار نفر نیز از آن سربازان به فیض جانبازی رسیدند.
متأسفانه سرباز ما مظلوم است
سربازان ما در تمام بحرانها و حوادث حضور و نقش پررنگی دارند و در زمان حاضر حتی در صحنه مبارزه با کرونا اقدامات خود را انجام میدهند اما متأسفانه سرباز ما مظلوم است، کمتر دیده و فیلم و عکس از آن پخش میشد، یک سرباز در بهترین دوران عمر خود (جوانی) برای دفاع از مملکت و عزت و استقلال کشور کمک میکند اما کمتر دیده میشود و مورد توجه قرار میگیرد و به هر حال هم خود سرباز و هم نیروهای مسلح بهعنوان بهکارگیرنده این سربازان باید از مجلس و دولت شاکی باشند و بگویند که "به داد این سرباز برسید."
بخشی از مسئله این بود که سرباز پس از دو سال، وارد بازار کار میشد، عملاً دو سال از بازار کار عقب افتاده بودو احساس غبن و ضرر میکرد، حضرت آقا نیز در چند سال اخیر بارها تأکید کردهاند که "سرباز در نیروهای مسلح آموزش ببیند، به سرباز مدرک دهید و اوقات فراغت سرباز را پر کنید" لذا یکی از برنامههای سرلشکر باقری پس از انتصاب بهعنوان رئیس ستادکل نیروهای مسلح، اجرای تدابیر مقام معظم رهبری بود و در همین راستا "قرارگاه مهارتآموزی کارکنان وظیفه" را در خرداد سال 96 تشکیل دادند.
بازگشت نشاط و جذابیت به سربازی از اهداف تشکیل قرارگاه مهارتآموزی
این قرارگاه اهدافی را برای خود تعیین کرد، یکی از اهداف بازگرداندن نشاط به سربازی بود یعنی اینکه سرباز در حین خدمت سربازی احساس یأس، ناامیدی و ضرر نکند، بازگشت جذابیت به سربازی دومین هدف از تشکیل قرارگاه مذکور بود، در وجود سرباز و خانوادهها این احساس بهوجود بیاید که در صورت آموزش مهارت، شغل و توانمندی به سربازی بروند و در نیروهای مسلح آموزش و مهارت ببینند.
از اهداف دیگر تشکیل این قرارگاه این بود که سرباز پس از اتمام خدمت رها نشود و به وی در رابطه با اشتغال کمک شود، به همین منظور در قرارگاه مهارتآموزی کارکنان وظیفه بهدنبال بسیج امکانات و سراغ نیروهای رفتیم و تقریباً در تمام نیروهای مسلح، قرارگاه مشابهی تشکیل شد همچنین سراغ دستگاههای اجرایی نیز رفتیم، حدود 33 وزارتخانه، سازمان، بنیاد و نهاد شناسایی کرده گفتیم این 33 نهاد و سازمان میتوانند در حوزه اشتغال به کمک ما بیایند،
بهطور مثال وزارت آموزش و پرورش با توجه به وجود امکاناتی همچون دانشسرا، فنی و حرفهای و مدارس در بحث آموزش میتوانند به ما کمک کند، اکنون یک جوان پس از ورود به دانشسرا بیش از هزار ساعت در فنی و حرفهای آموزش میبیند اما متأسفانه اکنون استقبال از فنی و حرفهای کم است، باید با کمک هم کاری کنیم تا استقبال از فنی و حرفهای افزایش پیدا کند، یعنی یک جوان علاوه بر اخذ دیپلم، مهارتی را نیز آموخته باشد و برای ادامه طی کردن مدارج عالی در این رابطه مشکلی نداشته باشد.
امضاء تفاهمنامه قرارگاه مهارتآموزی کارکنان وظیفه با 26 سازمان، وزارتخانه و نهاد
وزارتخانههای دیگر همچون وزارت کار و جهاد کشاورزی در دو حوزه آموزش و اشتغال میتوانند به کمک قرارگاه مهارتآموزی کارکنان وظیفه بیایند لذا اکنون با 26 سازمان، وزارتخانه و نهاد، تفاهمنامه همکاری امضا کردیم بهطور مثال اکنون سازمان فنی و حرفهای و وزارت جهاد کشاورزی سربازان ما را در مباحث تخصصی، آموزش میدهند.
ما در این رابطه نقشه راهی طراحی کردیم، این نقشه راه 15 لایه، 54 شاخص و حدود 200 برنامه دارد، در این لایهها تبیین شده است که بهطور مثال باید برای نشاط، جذابیت، آموزش تخصصی چه کنیم و چه ارگانهایی همکاران ما هستند؛ در این نقشه راه ذکر کردیم که باید در پایان سال 1401 به نقطهای برسیم که هر سربازی که وارد نیروهای مسلح میشود، حداقل یک مهارت تخصصی و چند مهارت عمومی را آموزش دیده باشد.
پنج مهارت کسبوکار، سبک زندگی، امداد و نجات، حقوقی و استفاده از فضای مجازی جزو مهارتهای عمومی در این برنامه هستند که سرباز باید آنها را فرا بگیرد، بهطور مثال در موضوع امداد و نجات بهسراغ سازمان هلالاحمر رفته با این سازمان تفاهمنامه امضا کردیم یا در بحث سبک زندگی و کسبوکار سراغ بخش جوانان وزارت ورزش و جوانان رفته تفاهمنامهای را در این رابطه امضا کردیم.
ما در قرارگاه مهارتآموزی کارکنان وظیفه گام به گام جلو رفتیم و هرکدام از ارگانهای مذکور نیز در قرارگاه میزی دارند همچنین اقدامات خود را در فضای مجازی نیز به اطلاع عموم میرسانیم و در این رابطه نیز فعال هستیم اما احساسمان بر این است که در رابطه با حوزه فرهنگی و فرهنگسازی موفق نبوده ضعیف عمل کردیم.
تسنیم: چهتعداد سرباز از زمان اجرای طرح مهارتآموزی و تشکیل قرارگاه کارکنان وظیفه ستادکل نیروهای مسلح، آموزشهای عمومی و تخصصی را فرا گرفتهاند؟
برنامه ما این بود که در بدو شروع کار یعنی سال 96، 100هزار سرباز را تحت پوشش برنامه خود قرار دهیم که در نهایت 103هزار سرباز را تحت پوشش قرار داده به آنها آموزش دادیم، در سال دوم برای آموزش 200هزار سرباز برنامهریزی کردیم اما به 164هزار سرباز توانستیم گواهی دهیم البته به این خاطر در سال دوم سربازان کمتری از جامعه هدف مورد آموزش قرار گرفتند که زیرساختها در استانها مخصوصاً شهرهای کوچک و وضعیت سوقالجیشی و آمایش سرزمینی یگانهای ما طوری بود که دسترسی به برخی از مناطق سخت بود و امکان فرستادن مربی به دورترین نقاط وجود نداشت.
سال 1401 باید تمام سربازان آموزش و مهارت فرا بگیرند
در سال 98، به 125هزار سرباز آموزش تخصصی و 94هزار سرباز آموزش عمومی ارائه دادیم اما برای سال 99 دیگر عدد تعیین نکردیم و درصد تعیین کردیم؛ گفتیم که در سال 99 باید 65درصد سربازان را تحت پوشش قرار دهیم، در سال 1400 این رقم به 85 درصد و در نهایت در سال 1401 به 100 درصد برسد.
این نکته را متذکر شویم، برخی افراد از روی بیانصافی، جهل و ناآگاهی میگویند "سرباز ما بیکار است"، اما باید بگویم در برخی از نقاط مرزی کشور، سرباز و نیروهای مسلح ما در کمین نشستهاند و سرباز ما بهعنوان مدافع وطن در سختترین شرایط از جمله کویر یا در کوهستان با دمای 20 درجه زیر صفر، برای دفاع از این مرز و بوم تلاش میکنند اما یک نفر میگوید "سربازها بیکار هستند و برای اینکه از بیکاری دربیایند شما به آنها مهارت آموزش میدهید، در حالی که این کار شما نیست."
ورود ما به بحث مهارتآموزی سربازان بهدلیل تکلیف و نه بهخاطر بیکاری بوده است؛ مهارتآموزی به سرباز ما بهعنوان مدافع وطن که الحق و الانصاف کسی به آن توجه نمیکند و کمتر برنامهای به آنها اختصاص داده میشود، نه از روی بیکاری بلکه از روی تکلیف بوده است، گفتیم برای جوانی که در بهترین زمان عمر خود برای نیروهای مسلح و کشور خود تلاش میکند، آورده و دستاوردی داشته باشیم.