کد خبر: ۵۶۸۴۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲
برخی از بانکها با وجود اینکه بخشنامه شده اقساط وام کرونایی بنگاههای گردشگری باید از اردیبهشت سال آینده آغاز شود اما از این ماه شروع به وصول اقساط این تسهیلات کردند.

به گزارش آرانیوز، در بخشنامه بانک مرکزی که در تاریخ ۲۲ مهر ماه به بانک‌های کشور اعلام شده؛ در خصوص کسب و کارهای آسیب دیده حوزه گردشگری آمده که بازپرداخت تسهیلات بانکی قبلی دریافت شده تا پایان سال ۹۹ امهال می‌شود. همچنین متقاضیان مجازند تا پایان آذرماه سال جاری ثبت نام کنند. بازپرداخت اقساط این تسهیلات اول اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ خواهد بود و بنگاههایی که با دستورالعمل قبل تسهیلات دریافت کرده‌اند نیز مجاز به دریافت مابه‌التفاوت تسهیلات طبق دستورالعمل جدید خواهند بود.

اما اکنون اولین قسط وامی که به بنگاههای داده شده است، از همین ماه آبان از حساب آژانس‌های مسافرتی کسر شد. در این باره، آذر مقیمی یکی از آژانس داران به خبرنگار مهر گفت: من به بانک مراجعه کرده‌ام می‌گویند که چنین بخشنامه‌ای در بانک ما قابل اجرا نیست. مگر می‌شود بخشنامه بانک مرکزی را یک بانکی به دلخواه اجرا نکند؟ من از این بانک وام گرفته‌ام و حالا به جای اینکه ۶ ماه تنفس اعلامی را اجرا کند، از ماه آبان اولین قسط را از حسابم برداشت کرده است.

یکی دیگر از مدیران آژانس‌های مسافرتی گفت: من با بخش شکایت یکی از بانک‌ها تماس گرفتم و گفتند که این بخشنامه به مجمع می‌رود تا بررسی کنند که آیا این بخشنامه به صلاح هست یا نه. ما نهایت وقتی که می‌توانستیم به شما بدهیم دو ماه بود. در مجمع تصمیم گرفته شد از این ماه قسط وام کسر شود.

مجتبی اعلایی مدیر یکی دیگر از آژانس‌های مسافرتی به خبرنگار مهر گفت: من سه کارمند در آژانس دارم که آنها را تعدیل نکردم. برای هر یک از این سه کارمند، ۱۶ میلیون تومان و جمعاً ۴۸ میلیون تومان گرفتم که اقساطش از آبان ماه شروع می‌شد. در جلسه‌ای معاون گردشگری اعلام کرد که وام دیگری به دفاتر داده می‌شود به این ترتیب که اگر صفر تا ۱۰ کارمند داشته باشید ۱۵۰ میلیون تومان اگر ۱۰ تا ۲۰ کارمند داشته باشید ۲۵۰ میلیون و اگر از ۲۰ کارمند بیشتر داشته باشید ۳۰۰ میلیون تومان وام می‌گیرید با همان ۱۲ درصد سود. ما چون ۳ کارمند داشتیم باید ۱۵۰ میلیون تومان می‌گرفتیم اما از آنجا که قبلاً ۴۸ میلیون تومان را گرفته بودیم این مبلغ از آن ۱۵۰ میلیون تومان کسر شد. این وام را نیز به جای آبان باید از اردیبهشت سال ۱۴۰۰ پرداخت کنیم. در واقع ۶ ماه تنفس داده‌اند.

وی بیان کرد: با وجود اینکه این روند توسط بانک مرکزی و معاونت گردشگری بخشنامه شده اما هیچ بانکی آن را اجرایی نمی‌کند و اکنون از حساب دفاتر این اقساط کسر می‌شود. زمانی که به بازرسی هر یک از بانک‌ها مراجعه می‌کنیم اعلام می‌کنند که بانک به صلاح ندانسته آن را اجرایی کند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار