کد خبر: ۵۶۵۴۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس یازدهم از برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم به صورت حزبی خبر داد.

به گزارش آرانیوز، احمد رضا علیرضا بیگی  درباره اولویت های کمیسیون شوراها در مورد اصلاح قانون انتخابات مجلس گفت: آنچه بیشتر مورد توجه قرار دارد  این است که بتوانیم شاهد حضور افراد  صالح در کسوت نمایندگی مردم  باشیم که نیازمند تایید صلاحیت و ارزیابی نمایندگان در فرصت مناسب است، در انتخابات مجلس هزاران نفر بایستی توسط  شورای نگهبان ظرف 20 روز تعیین تکیلف شوند که طبیعتا بررسی صلاحیت این تعداد از کاندیداها سخت است.

وی افزود: در کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس بیشترین اهتمام بر این است که شورای نگهبان فرصت کافی برای تعیین صلاحیت نمایندگان داشته باشد تا بتواند از کاندیداها درباره آشنایی با قوانین بالا دستی جمهوری اسلامی ایران آزمونی را بگیرد. افراد برای نمایندگی باید قابلیت هایی داشته باشند و صلاحیت آن ها احراز شود، بر این اساس شورای نگهبان در این فرصت می تواند افراد صالحی را برای این که در معرض رای مردم قرار بگیرند، تایید صلاحیت کند.

وی ابراز کرد: شورای نگهبان باید این امکان را داشته باشد که بر فرآیند انتخابات نظارت داشته باشد اما با شرایط کنونی که باید صلاحیت بیش از  هزار نفر را مورد بررسی قرار دهد، که شرایط را بسیار سخت می کند. با اصلاح قانون انتخابات مجلس، قصد داریم فرصتی فراهم کنیم تا شورای نگهبان بتواند با فراغ بال بررسی صلاحیت ها را انجام داده و پاسخگو باشد. برای مثال بررسی اعتبار مدرک تحصیلی کاندیداها متوجه شورای نگهبان است

علیرضابیگی با بیان این که تلاش داریم اصالت احزاب را نیز در نظر بگیریم، گفت: می خواهیم انتخابات بر مبنای احزاب برگزار شود  زیرا شفافیت زمانی محقق می‌‍ شود که نمایندگان از جانب یک حزب پشتیبانی شوند. حزب وقتی موضعش را اعلام می کند موضع نماینده نیز همان خواهد بود.

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس بیان کرد: اگر به احزاب اصالت ندهیم جای آن ها را حامیان بزرگ مالی پر خواهند کرد این موجب خواهد شد تا کاندیدا خواسته حامی مالی آن ها را بر آورده کند.

وی افزود: در اصلاح قانون انتخابات مجلس باید به سمتی برویم که احزاب دارای اصالت باشند تا نمایندگان ملت در طول نمایندگی دارای برنامه های حزبی باشند، چون مردم به اعتبار آن حزب رای می دهند.

علیرضا بیگی تصریح کرد: نماینده باید برنامه های حزبی خود را جلو ببرد و حزب پاسخگوی عملکردش باشد که متاسفانه این امر هیچوقت اتفاق نیفتاده و نمایندگان حرکت انفرادی انجام می دهند که نشان دهنده فقدان استراتژی است.

وی در خصوص اصلاح قانون انتخابات مجلس در مجلس دهم خاطرنشان کرد: مجلس دهم موضوعاتی تصویب کرد که پس از وارد شدن ایراد توسط شورای نگهبان به مجلس اعاده شد که در بازنگری مورد توجه قرار خواهد گرفت./

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار