کد خبر: ۵۶۴۴۹
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۷
رئیس قوه قضائیه در ‌سفر دوروزه ‌به خراسان‌جنوبی‌ از ‌‌بازارچه مرزی یزدان بازدید کرد و مقرر شد با کمک و حمایت دستگاه قضا دروازه اقتصادی ایران و افغانستان بعد از ۶ سال تعطیلی یزدان دوباره احیا شود.

به گزارش آرانیوز، هفته گذشته رئیس قوه قضائیه در ادامه سفرهای استانی، این به خراسان جنوبی سفر کرد و در نخستین برنامه در شورای اداری این استان اعلام کرد: ‌من خودم را از این استان می‌دانم و از مشکلات و توانمندی‌های خراسان جنوبی ‌ باخبر هستم.

برنامه بعدی آیت‌الله رئیسی در بیرجند دیدار چهره به چهره با مردم در محل دادگستری بیرجند بود. وضعیت 50 سهامدار یکی از مؤسسات مالی و اعتباری، مشکلات برخی از اراضی استان، پرداخت مهریه متناسب با شرایط اقتصادی زوج و مشکلات تولیدکننده لبنیات از موضوعات این پرونده‌های قضایی بود که رئیس دستگاه قضا دستورات لازم را برای بررسی مشکلات قضایی صادر کرد.

حضور در شورای قضایی و حضور در حسینیه جماران از دیگر برنامه‌های وی در اولین روز سفر کاری به بیرجند بود و قرار بود ‌دیداری با فعالان اقتصادی در استان داشته باشد که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در همان ساعات ابتدایی صبح از بازارچه یزدان و پاسگاه مرزی زیرکوه بازدید شد.

به‌گفته مردم بازارچه مرزی یزدان به‌عنوان قدیمی‌ترین بازارچه مرزی استان سالها از نظر صادرات اولین در خراسان بزرگ و دومین در کشور بود اما شش سالی است که تعطیل شده و گویا طرف افغان یک‌طرفه بازارچه را تعطیل کرده است.

وجود بازارچه‌های مرزی در کشور به‌ویژه در خراسان جنوبی بااهمیت است و از آنجایی که زیرکوه شهرستان مرزی است راه‌اندازی مجدد این بازارچه می‌تواند در توسعه و رونق اشتغال جوانان کمک کند.

خراسان جنوبی یکی از استان‌های مرزی کشور است که در سالهای اخیر به‌خاطر خشکسالی و نبودن اشتغال ثابت برای روستاییان مرزی، شاهد مهاجرت سکنه هستیم. بدون شک یکی از راه‌هایی که می‌تواند سبب جلوگیری از وقوع این اتفاق شود رونق یافتن بازارچه‌های مرزی است.

حال در این سفر رئیس دستگاه قضا با سفر به زیرکوه و بازدید از بازارچه مرزی تلاش برای احیای دوباره دروازه اقتصادی ایران و افغانستان دارد.

این بازارچه قدیمی در سال 80 به‌عنوان بارارچه نمونه کشور فعالیت داشته است و چند سالی است که با وجود زیرساخت‌های باارزش تعطیل شده است و ریاست قوه قضاییه برای پیگیری موضوع راهی نقطه صفر مرزی شد تا از نزدیک موضوع را بررسی و برای رونق اقتصادی منطقه تلاش کند.

آیت‌الله رئیسی در جریان این بازدید گفت: اگر این بازارچه فعال شود هم طرف ایرانی و هم طرف افغانی با یک قانونمندی تبادل اقتصادی دارند و سبب رونق هر دو منطقه می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی نیز در جریان این بازدید گفت: در زمان حاضر جمهوری اسلامی ایران از طریق سه مرز رسمی مشترک ایران با افغانستان شامل میلک در مرز سیستان و بلوچستان، ماهی‌رود در خراسان جنوبی و دوغارون در خراسان رضوی فعال است و جمهوری اسلامی به‌دنبال بازگشایی چهارمین مرز مشترک با کشور افغانستان است که اخیراً اجرای آن در کمیسیون مشترک ایران و افغانستان به‌ریاست وزیر نیرو مصوب شده است.

در جریان بازدید ریاست قوه قضاییه از این بازارچه، یک مقام مسئول از خود تحریمی داخلی در حضور آیت الله رییسی اظهارات دردناکی را بر زبان آورد و گفت: اینجا عقبه خیلی خوبی داشت و سال 84 رتبه برتر صادراتی در کل کشور از نظر حجمی و دلاری در کل کشور از نظر صادرات بازارچه ای داشت و سال 93 گمرک در اینجا تعطیل شد.وی عنوان کرد: چین مرز بسیار کوچکی با افغانستان دارد و مرز آن بسیار صعب العبور است و کوهستانی است و در حال تونل زدن هستند و مسیر را باز می کنند تا به این بازار هدف برسند و از آن طرف ترکیه نیز از مسیر ایران استفاده می کند و کالای ترانزیتی به افغانستان می دهد.وی اظهار کرد: ما چهار بازارچه داریم و سامانه های گمرکی ما فعال است و نیاز به همت و تلاشی است تا در کوتاه ترین فرصت ممکن بتوانیم از این مرز استفاده کنیم و مردم نیز از برکات آن استفاده کنند.

بازارچه مرزی یزدان از قدیمی‌ترین گذرگاه‌های مرزیست که در دهه هشتاد بازارچه نمونه صادراتی کشور بوده، اما چند سالی است که با وجود تجهیزات میلیاردی تعطیل شده است.

بازارچه یزدان سال‌ها قطب صادرات کالا به افغانستان بوده، اما در سال 93 از سوی افغانستان تعطیل شد؛ این در حالی است که تمامی زیرساخت‌های لازم برای فعالیت مجدد این بازارچه فراهم است و حتی سامانه جامع امور گمرکی نیز در این بازارچه فعال است.

آیت‌الله رئیسی بعد از بازگشت از زیرکوه در جمع فعالان اقتصادی استان حاضر شد و پای درددل آنها نشست، نشستی صمیمی که وی در این جمع از کارآفرینان حمایت و تأکید کرد: به کار و تلاش خود ادامه دهید.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار