کد خبر: ۵۶۳۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۶
«پروفسور جوزف نای» نظریه‌پرداز روابط بین‌الملل و دستیار وزیر دفاع اسبق آمریکا با بیان اینکه خروج ترامپ از برجام یک اشتباه بود اعلام کرد که وی نقش اتحادهای چندجانبه را بی‌ارزش کرده است.

به گزارش آرانیوز، انتخابات ریاست جمهوری ٬۲۰۲۰ دونالد ترامپ و جو بایدن دو نامزد رقیب این انتخابات از حزب جمهوری خواه و دموکرات را در حوزه مسائل سیاست خارجی از جمله سیاست این کشور در قبال غرب آسیا، راه‌های مبارزه با ویروس کرونا و مسائل مهاجرتی به چالش کشیده است.

ویروس کرونا به دلیل تبعات اجتماعی-اقتصادی که داشت؛ به یکی از عوامل تأثیرگذار در تعیین نتیجه انتخابات آمریکا تبدیل شد حال آنکه با سرایت به ترامپ، اهمیت آن بیشتر هم شده است. اکنون این سوال مطرح می‌شود که ابتلای ترامپ به کرونا، چه تبعات مثبت یا منفی روی کارزار انتخاباتی او دارد و آیا در تغییر نظر آنهایی که هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌اند که به کدام نامزد رأی دهند؛ تأثیری داشته است یا خیر؟

از سوی دیگر، سیاست‌های این دو نامزد در قبال غرب آسیا چالش دیگری برای آمریکا خواهد بود. رویکرد ترامپ در قبال مسائل خاورمیانه با حمایت او از رژیم صهیونیستی، عربستان، مصر و رویکرد تهاجمی او در قبال ایران تعریف می‌شود. بایدن در دوران معاونت رئیس جمهوری پیشین آمریکا عمیقاً در تغییر دیپلماسی و سیاست نظامی آمریکا در خاورمیانه دخیل بوده است. به عنوان نامزد انتخابات بر اساس تجارب خود در رسیدگی به مسائل در عراق، رژیم صهیونیستی، سوریه، ایران و دیگر کشورهای خاورمیانه عمل خواهد کرد.

در این راستا خبرنگار مهر گفتگویی را با پروفسور «جوزف ساموئل نای» دانشمند سیاسی آمریکا و دستیار وزیر دفاع اسبق این کشور، در امور امنیت بین‌الملل ترتیب داده که شرح آن از نظر می‌گذرد:

*آیا نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا٬ رویکرد و سیاست این کشور را در خاورمیانه به ویژه در برابر برجام و ایران تحت تأثیر قرار خواهد داد؟

در صورت انتخاب مجدد ترامپ، بعید به نظر می‌رسد این سیاست تغییر کند اما بسیاری از اطرافیان جو بایدن این تصور را دارند که خروج ترامپ از برجام یک اشتباه جدی بوده است. اینکه آیا با انتخاب یکی از آنها این سیاست نسبت به برجام قابل تغییر باشد یا نه٬ موضوعی است که هنوز درباره آن تصمیمی گرفته نشده است. اما من انتظار دارم که حداقل آنها برای آن تلاش کنند.

*برخی معتقدند که آرای الکترال ها چالشی برای دموکراسی در آمریکا است. نظر شما در این مورد چیست؟

کالج انتخاباتی برای محافظت از نقش ایالت‌های کوچک‌تر در یک سیستم فدرال طراحی شده بود٬ اما اکنون این را شاهد هستیم که این آرای الکترال بیشتر به نفع روستاها می‌باشد تا شهرها. به همین دلیل بسیاری از مردم معتقدند که این سیستم باید تغییر کند. از آنجا که اصلاحات قانون اساسی دشوار است، برخی از افراد روش‌های غیررسمی را برای تعدیل تأثیرات آن پیشنهاد می‌کنند.

*آیا ابتلای ترامپ به ویروس کرونا و به طور کلی رویکرد وی در مواجهه با این بیماری همه گیر بر سرنوشت وی در انتخابات پیش رو تأثیر خواهد گذاشت؟

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ترامپ حتی پیش از این موضوع نیز در رقابت‌های انتخاباتی از بایدن عقب افتاده است. اما ابتلای وی به ویروس کرونا باعث شد که توجه رأی دهندگان به مسئله عدم موفقیت وی در مقابله با این بیماری همه گیر جلب شود.

*به نظر شما چرا کشور آمریکا در اولین دوره ریاست جمهوری ترامپ٬ با متحدان و نهادهای بین‌المللی چالش‌ها و تنش‌های زیادی داشته است و آیا نتیجه انتخابات تأثیری بر این موضوع خواهد داشت؟

در کتاب جدیدم به نام «آیا اخلاق مهم است؟ رؤسای جمهور و سیاست خارجی از فرانکلین روزولت تا ترامپ» ٬ نشان دادم که ترامپ اولین رئیس جمهور در طول هفت دهه اخیر است که نقش نهادها و اتحادهای چندجانبه را بی ارزش کرده است. همانطور که شما بیان کردید نتایج را می‌توان در سیاست خارجی او دید. در صورت پیروزی بایدن در انتخابات٬ او قول داده است که به جریان اصلی سیاست خارجی آمریکا بازگردد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار