کد خبر: ۵۶۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
مخالفان رد طرح یک فوریتی اصلاح قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی معتقدند درباره حق التدریسی ها بی عدالتی صورت گرفته است و باید مراحل جذب آنها در سیستم آموزش و پرورش کشور تسریع شود.

به گزارش آرانیوز، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه 9 مهر ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با رد گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات و فناوری درباره رد طرح یک فوریتی اصلاح ماده الحاقی مصوب 13/6/1397 به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزش‌یاران نهضت سواد آموزی در وزارت آموزش و پرورش مصوب 15/7/1388 و اصلاحات و الحاقات بعدی مخالفت خود را اعلام کردند.

رحمت الله نوروزی نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با رد طرح یک فوریتی اصلاح قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزش‌یاران نهضت سواد آموزی، گفت: حق التدریسی ها، مربیان پیش دبستانی ها، خرید خدمتی ها و نهضتی ها بلاتکلیف هستند. این در حالی است که حق التدریس مدارس غیرانتفاعی بیش از 18 – 17 سال سابقه کار دارند، اما هنوز بلاتکلیف مانده اند.سیستم آموزش و پرورش کشور 300 هزار معلم کم دارد.

وی با بیان اینکه سیستم آموزش و پرورش کشور 300 هزار معلم کم دارد، افزود: مقام معظم رهبری دستور جذب معلمان از طریق دانشگاه فرهنگیان را داده اند، اما اکنون ما در مقابل یک ضرورت قرار گرفته ایم، نه اختیار؛ لذا باید در حین رعایت این دستور رهبر معظم، مانع از بی عدالتی در حق 4 گروه مذکور شویم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امسال دانشگاه فرهنگیان 28 هزار نفر جذب دارد، در حالی که سیستم آموزش و پرورش کشور به حدود 300 هزار معلم نیاز دارد، افزود: آزمون در شرایطی برگزار شد که 4 گروه مذکور در شرایط سخت کرونایی به سر می بردند، هر چند معتقدم آزمون باید به قوت خود باقی بماند، اما شرایط این دوره فرق می کند.

نوروزی تصریح کرد: 4 گروه نامبرده با بیش از 18 سال سابقه اکثراً دانشجوی مقطع لیسانس و فوق لیسانس هستند و با دانش آموزان و کلاس درس پخته شده اند و به عنوان سربازان پرتلاش در جبهه آموزش مشغول به کار هستند، لذا امروز مجلس انقلابی باید آنها را یاری کند، چرا که آنها مفیدترین، توانمندترین و دلسوزترین نیروهای آموزش و پرورش به شمار می آیند.

نظری: بالاترین دریافتی حق التدریسی ها با 18 سال سابقه کار؛ 800 هزار تومان است

در ادامه غنی نظری در مخالفت با رد طرح یک فوریتی اصلاح قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزش‌یاران نهضت سواد آموزی، با بیان اینکه همه شما از تبعیض در حق نهضتی ها آگاه هستید و ما باید صدای آنها باشیم، گفت: این افراد در حالی بیش از 18 سال سابقه کار دارند که بالاترین دریافتی آنها 800 هزار تومان است و اگر این افراد صلاحیت حضور در کلاس ها را ندارند، چرا دوباره مورد آزمون قرار بگیرند. در واقع در صورت عدم صلاحیت اصلا نباید به سر کلاس های درس می رفتند.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب دستور جذب معلم از دانشگاه فرهنگیان را داده اند، اما دانشگاه فرهنگیان ظرفیت جذب تمامی افراد مورد نیاز را ندارد، افزود: باید فرمایش رهبری را با رعایت عدالت در حق حق التدریسی ها و نیروهایی که سال ها فعالیت داشته اند، اجرایی کرد. مشکل نهضتی ها با تعداد حدود 8 هزار نفر بر قوت خود باقی است، در حالی که کیفیت آنها قابل قبول است.

به گفته وی از معلمان حق التدریس مدارس غیرانتفاعی نیز بیگاری کشیده می شود و این نشان از عدم رعایت عدالت در حق آنهاست، چرا که بیمه و خدمات دیگر را دریافت نمی کنند.

علیزاده: فرمایشات رهبری درخصوص جذب از طریق کانال دانشگاه فرهنگیان ناظر بر آینده است نه ظلمی که در گذشته صورت گرفته است

علی اکبر علیزاده برمی نیز در مخالفت با رد طرح یک فوریتی اصلاح قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزش‌یاران نهضت سواد آموزی، گفت: اعتراض معلمان نهضت سوادآموزی بر بی عدالتی هاست و 4 گروه خرید خدماتی ها، مربیان پیش دبستانی، سرباز معلمان و آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی بلاتکلیف هستند، این در حالی است که در دوره قبل مجلس برای نهضتی ها یک آزمون داخلی نه استخدامی برگزار شد که اول آزمون داخلی دهند و بعد در دوره آموزشی شرکت کنند و در نهایت از مرحله آزمون استخدامی بگذرند و این به معنی حذف آزمون استخدامی نیست.

نماینده مردم سمنان و دامغان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این افراد بین 10 تا 18 سال سابقه کار دارند که ماهانه صرفاً 400 تا 500 هزار تومان حقوق دریافت می کنند و به امید استخدام در دورترین روستاها مشغول خدمت رسانی هستند، اما اکنون به دنبال یک اشتباه ساده می خواهیم حق آنها را ضایع کنیم، در حالی که سن استخدامی شان گذشته و ظلم ساختاری در حق آنها صورت می گیرد.

وی توضیح داد: این افراد در سیستم آموزشی حذف نمی شوند و تا 30 سال خدمت خواهند کرد، با این تفاوت که صرفاً 600 تا 800 هزار تومان حقوق دریافت می کنند، اما مابقی تا 8 میلیون دریافتی خواهند داشت و این تبعیض نارواست.

علیزاده با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص جذب معلم از کانال دانشگاه فرهنگیان گفت: سخنان رهبر معظم انقلاب ناظر بر آینده است، نه ظلمی که در گذشته صورت گرفته. این در حالی است که 600 نفر به دلیل مثبت بودن تست کرونا نتوانستند در آزمون شرکت کنند و بسیاری دیگر درگیر بیماری خانواده خود به دلیل شیوع بیماری کرونا بودند، پس حق این افراد چه می شود؟/

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار