کد خبر: ۵۶۱۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
سفیر جمهوری ارمنستان در تهران در خصوص زمان احتمالی درگیری فعلی با جمهوری آذربایجان و رسیدن به راه‌حل واقعی می‌گوید «در شرایطی که عملیات نظامی تمام‌عیار در جریان است پیش‌بینی کردن بسیار دشوار است.»

به گزارش آرانیوز، تنش بین آذربایجان و ارمنستان بر سر قره‌باغ کوهستانی، از اوایل هفته جاری دوباره بالا گرفته و به درگیری نظامی کشیده است؛ تا جایی که از تسلیحات سنگین استفاده شده و تلفاتی جانی نیز گزارش شده است.

مناقشه دو کشور بر سر قره‌باغ، زخمی کهنه است که چندین دهه قدمت دارد و هر از چند گاهی سر باز می‌کند، اما با گذشت سال‌ها همچنان این پرونده باز است و به سرانجام نرسیده است. ایران سعی کرده است در قبال این موضوع سیاست عدم جانبداری را در پیش بگیرد، اما برای کمک به طرفین برای توقف درگیری و برقراری صلح و آرامش اعلام آمادگی کرده است.

هرچند ماجرای این روزها مسئله جدیدی نیست، و به‌یک‌باره حادث نشده است، اما همچنان افکار عمومی پیگیر این مسئله هستند. خبرگزاری تسنیم برای روشنگری در این خصوص سعی کرده است مستقیماً به‌سراغ سفرای جمهوری آذربایجان و ارمنستان در ایران برود و در خصوص آنچه این روزها می‌گذرد کسب اطلاع کند. برای ارائه دیدگاه‌های دو طرف، خبرگزاری تسنیم درخواست مصاحبه با سفرای جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان را ارائه کرد که سفیر جمهوری آذربایجان با مصاحبه حضوری موافقت کرد، اما سفیر جمهوری ارمنستان با انجام مصاحبه به‌صورت کتبی موافقت کرد. سؤالات مطرح‌شده در هر دو مصاحبه تقریباً یکسان بوده‌اند، اما به‌واسطه انجام مصاحبه حضوری با سفیر جمهوری آذربایجان، چند سؤال تکمیلی در حین مصاحبه نیز پرسیده شده است.

در ادامه، متن مصاحبه تفصیلی تسنیم با آقای «آرتاشس تومانیان»، سفیر جمهوری ارمنستان در تهران و دیدگاه‌های وی درباره تحولات اخیر از نظر مخاطبان محترم می‌گذرد.

تسنیم: دلیل آغاز عملیات نظامی بین ارمنستان و آذربایجان چیست؟

سفیر جمهوری ارمنستان: علت، موضع‌گیری سخت و افراطی آذربایجان، پرهیز از روند مذاکرات صلح و اندیشه حل مناقشه قراباغ از طریق نظامی می‌باشد.

تسنیم: این‌گونه برخوردها معمولاً سریعا راه‌حل خود را پیدا کرده و آتش‌بس برقرار شده است، چرا این بار به این حد از تنش رسیده است؟

سفیر جمهوری ارمنستان: برقراری آتش‌بس پس از برخوردهای نظامی همواره با مشکلاتی همراه بوده و هرگز به‌راحتی  برقرار نشده است. در ارتباط با تحولات اخیر باید اذعان نمود که سطح و وسعت درگیری را طرف متخاصم یعنی آذربایجان  از پیش تعیین نموده است، در حقیقت رهبریت نظامی ــ سیاسی آذربایجان از روند مذاکرات صلح خارج شده است و مایل به حل مسئله از طریق جنگ می‌باشد. موضع طرف ارمنی صریح و مورد پذیرش جامعه بین‌المللی است و آن این است که  مناقشه راه‌حل نظامی ندارد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار