کد خبر: ۵۶۰۷۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۱
سخنگوی دولت در پاسخ به خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه چرا ظرفیت بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان تاکنون مغفول مانده است، گفت: توجه به بازارچه‌های مرزی، گشودن آنها و تحرک آنها از استراتژی‌های دولت یازدهم بوده و هست.

به گزارش آرانیوز، نشست خبری علی ربیعی سخنگوی دولت با اصحاب رسانه استان سیستان و بلوچستان دقایقی قبل در استانداری سیستان و بلوچستان آغاز شد.

ربیعی در پنجاه و چهارمین نشست خبری سخنگوی دولت با اصحاب رسانه ضمن عرض تبریک به‌مناسبت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس، اظهار داشت: مطابق فرمایشات رهبر معظم انقلاب نقش هدایت‌کننده و فرماندهی امام خمینی(ره) و مشارکت همه مردم در جنگ عامل پیروزی دفاع مقدس بود. امروز هم در جنگ بی‌امان نابرابر اقتصادی هدایت‌های رهبری معظم انقلاب و حضور همه‌جانبه مردم عامل عقب راندن دشمنان خواهد بود.

سخنگوی دولت افزود: هر کس برگ‌های پرشمار تاریخ پرافتخار ایران، انقلاب و دفاع مقدس را ورق بزند شاهد مقاومت در برابر زورگویی، تجاوز و قلدری خواهد بود که این‌ها جزء جدایی‌ناپذیر فرهنگ و هویت ایرانی است.

در جنگ اقتصادی از هویت ملی و مردمان سرزمین‌مان دفاع کامل خواهیم کرد

وی با ابراز اینکه "امروز بار دیگر مورد تهاجم و قلدری رژیمی قرار گرفته‌ایم که در حماقت از رژیم صدام حسین سبقت گرفته است"، تصریح کرد: تاکنون این رژیم متجاوز صدماتی نیز به ملت ما وارد کرده است؛ جنگ با صدام تنها جنگ در تاریخ معاصر ما بود که حتی یک وجب از خاکمان را از دست ندادیم و در جنگ اقتصادی با زورگویی همچون دولت ایالات متحده آمریکا هم از هویت ملی‌مان و مردمان سرزمینمان دفاع کامل خواهیم کرد.

ربیعی خاطرنشان کرد: آن روز رژیم صدام قرارداد الجزایر را در برابر دوربین‌های تلویزیون پاره کرد و امروز رژیم ترامپ همان کار را با توافق برجام کرد؛ آن روز رژیم صدام شهرها و روستاهای ما را به ویرانی تهدید می‌کرد و امروز رژیم ترامپ مراکز فرهنگی و تمدنی ما را به نابودی تهدید می‌کند؛ آن روز رژیم صدام مردم ما را زیر بمباران موشک و بمب گرفته بود و امروز ترامپ با بمباران تحریم و ترور اقتصادی سلامت، زندگی، معیشت و جان مردم را هدف گرفته و هرروزه بر رنج مردم اضافه می‌کند و امنیت روانی آنها را مورد حمله قرار می‌دهد.

سخنگوی دولت بیان کرد: بعد از شکست رژیم صدام حامیان آن‌ها انتقام این شکست را با ترور شهید صیاد شیرازی گرفتند و امروز رژیم ترامپ عقده شکست خود در حمایت از داعش را با ترور سردار بزرگ ما سردار شهید قاسم سلیمانی گشود و تاریخ خود را تکرار کرده و پایان و سرانجام این شرارت‌ها محکوم به تکرار همان تاریخ است.

دفاع مقدس نشان داد ملت ما هرگز برابر قلدری و زورگویی تسلیم نمی‌شود

وی افزود: دفاع مقدس برای آنها کافی است که بدانند ملت ما هرگز برابر قلدری و زورگویی تسلیم نمی‌شود و زورگوها را دیر یا زود به زانو در می‌آورد؛ جنگ گذشته در خرمشهر، هویزه و... بود اما امروز جبهه مقابله با تروریسم اقتصادی و جنگ اقتصادی است؛ هرجا تحریم است مقاومت در برابر تحریم باید باشد.

ربیعی تصریح کرد: مقاومت به‌معنای جهش تولید است؛ اگر تحلیل‌گران می‌خواهند بکوشند اجماع‌سازی ما را از بین ببرند باید بدانند مقاومت در برابر تحریم به‌معنای اجماع‌سازی و همه کنار هم بودن است. مقاومت همان چیزی بود که در شورای امنیت  اتفاق افتاد و آن چیزی جز تنهایی آمریکا نبود.

سخنگوی دولت با اشاره به 31 شهریورماه به‌عنوان روز جهانی صلح، گفت: این روز فرصتی برای یادآوری بخشی از هویت و سیاست ایرانی است چون همان‌قدر که ملت مقاومت هستیم، ملت صلح هستیم به‌طوری که در 300 سال گذشته ایران شروع‌کننده هیچ جنگی نبوده است و در آینده نیز این کار را نخواهد کرد. ملت ایران همواره صلح و دوستی را به جنگ و ویرانی ترجیح داده‌اند چون راه و روش این ملت عهدشکنی و زیاده‌خواهی نیست.

وی گفت: در زمان رژیم بعث همان‌طور که با عقب راندن و مجازات متجاوز صلح را به منطقه بازگرداندیم، امروز نیز با عقب راندن متجاوز تروریسم اقتصادی صلح و امنیت را به کشور و منطقه بازمی‌گردانیم. اگر متجاوزان و زورگویان به تعهدات خود بازگردند قطعاً صلح به منطقه بازمی‌گردد و مردم منطقه روزهای ایمن‌تری را تجربه خواهند کرد.

کاهش 20درصدی رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم

ربیعی اظهار داشت: هفته گذشته موضوع کرونا در جلسه ستاد ملی و جلسه دولت بحث و مطرح شد که متأسفانه در مورد رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبرهای خوبی نداریم به‌طوری که کاهش 20درصدی رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌خصوص ماسک موجب شده است در برخی استان‌ها با آمار فزاینده‌ای روبه‌رو شویم.

سخنگوی دولت بیان کرد: امروز در رتبه سیزدهم جهان در ابتلا به کرونا ویروس قرار داریم که باید رتبه خود را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بهبود ببخشیم چرا که این خطر وجود دارد که با عدم رعایت بهداشت میزان مرگ‌ومیر افزایش پیدا کند. متأسفانه در پاساژها، نانوایی‌ها و پایانه‌های مسافربری پروتکل‌های بهداشتی به‌خوبی رعایت نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه در ستاد ملی کرونا و ستاد اقتصادی دولت بحث تهیه واکسن نیز مطرح شده است، عنوان کرد: دولت مدت‌هاست که تلاش خود را شروع کرده و از چند ماه قبل با این پیش‌بینی تلاش‌ها در حال انجام است و لازم به یادآوری است که تولید واکسن آنفلوآنزا در سال گذشته در جهان 250 میلیون بوده است که امسال به بیش از یک میلیارد واکسن می‌رسد؛ این رقم حداکثر می‌تواند 20 درصد جمعیت جهان را پوشش دهد.

ربیعی ادامه داد: در کشور اقدامات لازم برای خرید و تولید واکسن آنفلوآنزا در حال پیگیری است، تصمیم بر این است که برای افرادی که استفاده از این واکسن برای آنان ضرورت دارد مانند خانم‌های باردار و بیماران دارای نقص ایمنی این واکسن تأمین شود. توزیع واکسن آنفلوآنزا در کشور صرفاً از طریق سیستم بهداشت صورت خواهد گرفت، همچنین برای افراد بالای 65 سال از طریق داروخانه‌ها و با کارت ملی توزیع خواهد شد، در برنامه ما تأمین برای کودکان 6ماهه تا 5ساله نیز در اولویت قرار دارد.

سخنگوی دولت تأکید کرد: در خصوص واکسن کرونا برای تولید و خرید به‌طور توأمان فعالیت‌های مداوم در حال انجام است و با برخی از کشورها در این زمینه مذاکره شده است و بخشی از اقدام به خریدمان را از طریق سازمان بهداشت جهانی در حال پیگیری هستیم. لازم است از استان‌های مرزی به‌ویژه استان سیستان و بلوچستان که مرزبانان سلامت کشور هستند تشکر و قدردانی کنیم چون در حالی که کشورهای همسایه سیستان و بلوچستان امروز با بیماری‌های واگیر از جمله سرخک، سل و مالاریا درگیر هستند مردمان این استان با مراعات خود مرزبانی سلامت کشور را انجام داده‌اند و اجازه ورود این بیماری‌ها را به کشور نداده‌اند و ما قدردان مراعات مردم سیستان و بلوچستان هستیم.

وی تصریح کرد: برای کاهش هزینه ماسک در ستاد ملی کرونا تصمیم گرفته شد که وزارت صمت به‌سمت تولید ماسک‌های قابل شست‌وشو و ضدعفونی‌شده در خانه‌ها حرکت کند تا این امر کمک کند تا ماسک‌ها هرروزه تعویض نشود.

آیین‌نامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری تصویب شده است

ربیعی در مورد وام‌هایی که قرار بود به مشاغل آسیب‌دیده از کرونا و برای ودیعه مسکن داده شود، عنوان کرد: با توجه به برخی از اطلاع‌رسانی‌هایی که صورت نگرفته بود پرداخت وام به مشاغل آسیب‌دیده از کرونا تا پایان مهرماه و ودیعه مسکن تا دی ماه تمدید شد. آیین‌نامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری تصویب شده است؛ امسال با دستور رئیس جمهوری و تلاش‌های بسیار خوبی که وزیر رفاه دنبال کردند بیش از 50 هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی تخصیص داده شده است.

سخنگوی دولت گفت: بیش از 30 هزار میلیارد تومان برای بازنشستگان کشوری و یکشنبه نیز بیش از 18 هزار میلیارد تومان برای بازنشستگان لشکری و کشوری تصویب شد که با این کار بازنشستگان کشوری و لشکری 90 درصد ناخالص شاغل هم‌گروهشان را دریافت خواهند کرد.

امسال برنامه‌ای برای راهپیمایی اربعین نداریم

وی در خصوص راهپیمایی اربعین امسال گفت: با وجود اعلام صریح مقامات ایرانی و عراقی که منجر به لغو تمامی راهپیمایی‌های اربعین شده است، متأسفانه عده‌ای هنوز هم با خبررسانی‌های کاذب به تحریک مردم برای حضور در مرزها اقدام می‌کنند. همان‌گونه که علمای دینی همزیستی سلامت و مباحث دین را مطرح کرده‌اند و مقام معظم رهبری نیز بر رعایت دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا تأکید داشتند اعلام می‌کنیم هیچ برنامه‌ای برای راهپیمایی اربعین وجود ندارد.

گشودن و تحرک بازارچه‌های مرزی از استراتژی‌های اصلی دولت یازدهم است

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال تسنیم مبنی اینکه "چرا با وجود هم‌مرزی سیستان و بلوچستان با دو کشور افغانستان و پاکستان و ظرفیت کم‌نظیر استان جهت ایجاد اشتغال برای مرزنشینان از طریق فعال کردن بازارچه‌های مرزی، با وجود آمار بالای بیکاری استان به‌ویژه در شهرهای مرزی و با وجود تأکید مسئولان استانی که این بازارچه‌ها می‌تواند زمینه اشتغال بالایی ایجاد کند؛ این امر محقق نمی‌شود و در حد حرف باقی مانده است و عملاً اکثر بازارچه‌های مرزی استان غیرفعالند و از طرفی با توجه به ظرفیت ویژه استان در زمینه تأمین گوشت که بارها توسط مسئولان استان بیان شده "سیستان و بلوچستان ظرفیت تأمین کل گوشت مورد نیاز کشور را دارد" این ظرفیت نیز مغفول مانده است؟"، اظهار داشت: توجه به بازارچه‌های مرزی، گشودن آنها و تحرک آنها از استراتژی‌های دولت یازدهم بوده است.

ربیعی ادامه داد: بازارچه‌ها علاوه بر امکان صادرات غیرنفتی، می‌توانند برای مردم منطقه درآمدزایی کنند و ما از این جهت به آنها اتکا داشته‌ایم و داریم و در دوران تحریم بازارچه‌ها منفذی برای صادرات ما بوده‌‌اند و از این جهت هم برای ما اهمیت دارند؛ علاوه بر این مردم منطقه مرزی با فعال شدن بازارچه‌های مرزی درگیر اشتغال می‌شوند و این بازارچه‌ها می‌توانند از قاچاق و کارهای غیرقانونی جلوگیری کنند و به فقرزدایی هم کمک می‌کنند؛ بنابراین تردید نکنید بازارچه‌های مرزی یک استراتژی درست بوده است و ما تاکنون آن را دنبال کرده‌‌ایم و یکی از سیاست‌های اصلی ما بوده است.

وی اضافه کرد: مشکلی که ما با آن مواجه شدیم دوران کرونا بود؛ در دوران کرونا ما شاید کمتر به‌سمت بستن بازارچه‌های مرزی رفتیم اما کشورهای مقابل ما بازارچه‌ها را بستند و تلاش زیادی صورت گرفت، در همین استان سیستان و بلوچستان که نمایندگان وزارت راه و وزارت بهداشت با طرف‌های کشور مقابل مذاکرات زیادی کردند و پروتکل‌های مشترک بهداشتی را نوشتند و اکنون تمام بازارچه‌ها و مرزهای ما باز است و تنها ترکمنستان بسته بود که آن هم با تفاهم صورت‌گرفته برای روزهای خاص باز می‌شود یا باز شده است.

نگرانی سؤال شما در خصوص بازارچه‌ها را پیگیری خواهم کرد

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: در زمان حاضر تمامی بازارچه‌های کشور باز است و تعطیلی چندماهه ناشی از مسائل کرونا بود؛ البته استان سیستان و بلوچستان 20 درصد مرزهای کشور را دارد و 10 درصد صادرات کشور از طریق مرزهای این استان صورت می‌گیرد و برای ما بازارچه‌های مرزی این استان جایگاه ویژه‌ای دارند. از حدود یک میلیارد دلار صادراتی که از طریق مرزهای استان انجام می‌شود، 70 درصد آن از طریق بازارچه‌ها صورت می‌گیرد بنابراین قطعاً استراتژی ما فعال کردن ظرفیت بازارچه‌های مرزی است و برای ما در این شرایط بسیار حائز اهمیت است.

ربیعی گفت: کرونا بیش از 80 درصد ظرفیت بازارچه‌های مرزی ما را به‌یک‌باره کاهش داد. در باب اهمیت این موضوع باید اشاره کنم صادرات از طریق بازارچه‌های مرزی افغانستان در سال 97 مبلغ 263 میلیون دلار بوده و در 98 به 371 میلیون دلار افزایش پیدا کرده است و قطعاً در سال جاری افزایش بیشتری خواهد داشت. من نگرانی سؤال شما در خصوص بازارچه‌ها را باز هم پیگیری خواهم کرد و مطمئن باشید این از سیاست‌های دولت است و اگر اقدامی در این راستا نیاز باشد و در سطح استان دوستان آن را توصیه کنند من هم دنبال خواهم کرد.

ایجاد زیرساخت در سیستان و بلوچستان در اولویت است

وی به شرایط ویژه استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و اظهار داشت: متأسفانه از ابتدای دولت مدرن در ایران، این استان مورد غفلت قرار گرفته است و در تحلیل دولت یازدهم علت اصلی این مسئله فقدان زیرساخت‌های مناسب تشخیص داده شد. نبود سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی علت کاهش نیافتن فقر و نابرابری در سیستان و بلوچستان بوده و نگاه دولت ایجاد زیرساخت‌ها برای پرش و تغییر وضعیت منطقه است و از این رو در دولت تدبیر و امید دو راهبرد توسعه زیرساخت‌ها و توانمندسازی و فقرزدایی در دستور کار قرار گرفت.

سخنگوی دولت ادامه داد: در ابتدای دولت تدبیر و امید 130 عنوان پروژه با بیش از 13 هزار میلیارد ریال اعتبار برای سیستان و بلوچستان برنامه‌ریزی شد که در سایه آن نظر سرمایه‌گذاران بسیاری به این استان جلب شد، ضمن اینکه دولت با فعالیت‌ها و برنامه‌های ویژه خود این استان را به کارگاهی از فعالیت‌های اقتصادی تبدیل کرد.

رشد اعتبارات عمرانی سیستان و بلوچستان

ربیعی مجموع اعتبارات عمرانی اختصاص‌یافته به سیستان و بلوچستان از سال 57 تا سال 93 را 9 هزار و 468 میلیارد تومان برآورد کرد و افزود: این در حالی است که اعتبارات عمرانی اختصاص‌یافته به این استان در سال‌های 93 تا 98 برابر 13 هزار و 331 میلیارد تومان بوده و به‌عبارت دیگر بودجه عمرانی آن در 6 سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم 1.4 برابر 35 سال پیش از آن بوده است.

وی اضافه کرد: اتصال چابهار به شبکه ریلی کشور تا پیش از دولت یازدهم هیچ پیشرفتی نداشت اما در دوره دولت تدبیر و امید به 48 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده به‌نحوی که هم‌اکنون قطعات چابهار به نیکشهر و زاهدان به خاش آماده ریل‌گذاری است و این پروژه تا پایان سال 1399 آماده بهره‌برداری خواهد بود که در نتیجه آن تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی متصل می‌شود.

سخنگوی دولت گفت: در زمینه تبدیل کریدورهای اصلی سیستان و بلوچستان به بزرگراه نیز از مجموع دو کریدور شمال به جنوب و غرب به شرق این استان که شامل هفت محور اصلی است، 218 کیلومتر به بزرگراه تبدیل شده و 154 کیلومتر نیز در دست اجراست. همچنین 94 کیلومتر از مسیر زابل ــ زاهدان به بهره‌برداری رسیده و 33 کیلومتر با پیشرفت فیزیکی 70 درصد در حال اجراست.

ربیعی با اشاره به طرح استراتژیک توسعه بندر «شهید بهشتی» چابهار، ابراز کرد: طرح توسعه این بندر تا سال 92 تنها 29 درصد پیشرفت فیزیکی داشت، پیشرفت آن هم‌اکنون به 94 درصد رسیده و ظرفیت بندر چابهار سالانه بیش از 8.5 میلیون تن است و معافیت از تحریم‌های آمریکا آن را به بندری مهم برای ترانزیت محموله‌های آسیای میانه و افغانستان تبدیل می‌کند.

جهش گازرسانی در سیستان و بلوچستان

سخنگوی دولت گفت: جهش گازرسانی در سیستان و بلوچستان در دولت تدبیر و امید از دیگر اقدامات زیرساختی بود که یکی از مهم‌ترین آنها شروع بهره‌مندی مردم زاهدان از نعمت گاز طبیعی از سال 95 بود و تاکنون 33 هزار و 300 علمک گاز در این شهر نصب شده است. عملیات شبکه‌گذاری و نصب علمک در ایرانشهر به اتمام رسیده و در مجموع تعداد خانوارهای تحت پوشش شبکه گاز از سه هزار و 704 خانوار در پیش از سال 92 به 48 هزار و 142 خانوار در سال 98 یعنی حدود 13 برابر رسیده است.

ربیعی تصریح کرد: پروژه آبرسانی به 46 هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه سیستان از سال 92 آغاز شده و تاکنون 97 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در سال جاری قابل بهره‌برداری است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های معدنی سیستان و بلوچستان گفت: ظرفیت استخراج معادن استان از 4.3 میلیون تن در سال 92 به 5.12 میلیون تن در سال جاری افزایش یافته و به معادل 260 درصد از کل استخراج معادن این استان رسیده است. سرمایه‌گذاری و اختصاص اعتبار بیش از دو هزار و 876 میلیارد تومان در بخش معدن و طرح‌های صنایع معدنی سیستان و بلوچستان از سوی دولت انجام شده است. جذب 90 میلیون دلار سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و  5.2 میلیون دلار در بخش معدن سیستان و بلوچستان انجام شده است.

سخنگوی دولت اظهار داشت: میزان سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان در چهار سال گذشته بالغ بر 850 میلیارد تومان با اشتغال حدود یک‌هزار و 400 نفر در قالب 18 طرح کشاورزی و شیلاتی بوده است. میزان سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری سیستان و بلوچستان در چهار سال گذشته بالغ بر 730 میلیارد تومان با اشتغال حدود یک‌هزار و 200 نفر در قالب 30 طرح گردشگری و بومگردی بوده است.

نتایج اقدامات زیرساختی دولت در سیستان و بلوچستان سال‌های آینده به بار می‌نشیند

ربیعی گفت: برای گسترش و کمک به اشتغال و معیشت مردم سیستان و بلوچستان و با تأکید بر روستاها و کسب‌وکارهای خرد بر مشاغل خانگی کل اعتبار تخصیصی حوزه اشتغال استان از ابتدای سال 93 در قالب برنامه‌هایی نظیر مشاغل خانگی، اشتغال روستایی، سیاست‌های فعال بازار کار و بند الف تبصره 18 اشتغال فراگیر مبلغ یک‌هزار و 999 میلیارد تومان است. از مجموع پنج مرحله ابلاغ اشتغال روستایی تاکنون 725 میلیارد تومان به سیستان و بلوچستان اختصاص پیدا کرده که بیشترین رقم بین استان‌های کشور است.

وی تصریح کرد: کل تسهیلات پرداختی صندوق کارآفرینی امید از بدو تأسیس تا سال 93 مبلغ 12 میلیارد تومان و از سال 93 تا 99 مبلغ 370 میلیارد تومان در استان سیستان و بلوچستان است.
اینها بخشی از اقدامات دولت برای بهبود زندگی مردم سیستان و بلوچستان است که با توجه به اینکه این اقدامات زیرساختی هستند نتایج آن سال‌های آینده به بار خواهد نشست.

سخنگوی دولت با اشاره به وضعیت آب آشامیدنی روستاییان سیستان و بلوچستان گفت: شاخص بهره‌مندی جمعیت روستایی از آب آشامیدنی سالم در سال 92 معادل 59 درصد بوده که هم‌اکنون به 68 درصد رسیده است. سیستان و بلوچستان پنج هزار و 594 روستا دارد که 2 هزار و 647 مورد آن فاقد شبکه آبرسانی است که دو هزار و 194 روستا با جمعیت 753 هزار نفر و با هزینه 725 میلیارد تومان تحت پوشش طرح ملی آبرسانی قرار گرفته‌اند.

ربیعی ادامه داد: تا پایان شهریورماه 99 آبرسانی به 363 روستا با جمعیت 110 هزار نفر با اعتبار 374 میلیارد تومان انجام شده و تنها 222 روستا در سال 98 آبرسانی شده است. هم‌اکنون برای یک‌هزار و 831 روستا در سیستان و بلوچستان باقی‌مانده در قالب 14 تجمیع آبرسانی و 9 پروژه تک روستایی برنامه‌ریزی شده است. در سال جاری با 158 میلیارد تومان اعتبار ابلاغ‌شده 172 روستا با جمعیت 52 هزار نفر آبرسانی شدند و در سال 1400 تعداد 186 روستا با جمعیت 32 هزار نفر در برنامه اجرا قرار دارند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار