کد خبر: ۵۶۰۱۷
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۶
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان عنوان کرد:
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه اجرای خط آبرسانی به طول ۳۸ کیلومتر از سد «کلان» تا شهر ملایر در دست اقدام است، گفت: ۳۷ کیلومتر از این خط اجرا شده است.

آرانیوز-همدان-منصور ستوده پیش از ظهر شنبه در بازدید مدیران صنعت آب و برق کشور از سد کلان ملایر گفت: سد کلان ملایر بزرگترین سد استان همدان است و بر روی رودخانه حرم‌آباد احداث شده است.

ستوده بابیان اینکه هدف اصلی احداث این سد تأمین آب شرب شهر ملایر به میزان ۱۲ میلیون مترمکعب است؛ گفت: این سد ۴ میلیون مترمکعب حق آبه کشاورزی اراضی پایین دست، نیم میلیون مترمکعب آب مورد نیاز شهرک صنعتی مرویل و ۵.۵ میلیون مترمکعب نیز سهم محیط زیست را تأمین خواهد کرد.

وی بابیان اینکه این سد با ۷۸ میلیارد تومان اعتبار ساخته شده است؛ عنوان کرد: ارتفاع سد ۵۰ متر، طول تاج ۸۳۰ متر و عرض تاج حدود ۱۰ متر و حجم مخزن سد ۴۵ میلیون مترمکعب است که در حال حاضر ۴۲ میلیون مترمکعب آب را در خود گنجانده و ۹۴ درصد حجم سد پُر است.

ستوده با بیان اینکه جمعیت کنونی ملایر ۲۹۰ هزار نفر است، گفت: این سد برای تأمین آب شهر ملایر در افق ۱۴۰۰ تا ۱۴۱۵ که جمعیت این شهر به ۳۴۰ هزار نفر می‌رسد در نظر گرفته شده تا با افزایش جمعیت آب مورد نیاز شرب شهر را تأمین کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با بیان اینکه اجرای خط آبرسانی به طول ۳۸ کیلومتر از محل سد تا شهر ملایر در نظر گرفته شده است، گفت: تا کنون ۳۷ کیلومتر آن با هزینه ۴۲ میلیارد تومان انجام شده و تنها یک کیلومتر از اجرای این خط آبرسانی باقی مانده که تا پایان سال مالی انجام خواهد شد.

رئیس شورای انسجام بخشی مدیران صنعت آب و برق استان همدان گفت: به موازات اجرای خط آبرسانی، خط انتقال برق نیز از بهشت هاجر تا محل سد کلان به طول ۲۸ کیلومتر در حال اجراست و تاکنون ۱۸ کیلومتر از آن اجرا شده و مابقی نیز با اعتبار هفت میلیارد تومان در دست اجرا است.

وی افزود: برای احداث تصفیه خانه سد کلان از سرمایه گذار بخش خصوصی بهره برده شده و قرارداد به روش B.O.T منعقد شده است.

ستوده عنوان کرد: ساخت تصفیه خانه بیش از ۹۵ درصد پیشرفت داشته و ۵ درصد باقی مانده مربوط به مباحث جانبی است و بزودی به صورت آزمایشی از آن بهره‌برداری خواهد شد.

وی عنوان کرد: این تصفیه خانه می‌تواند به طور متوسط سالانه ۳۸۰ لیتر در ثانیه آب را تصفیه و وارد خط آبرسانی شهر ملایر کند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار