کد خبر: ۵۶۰۱۲
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مرکزی خبر داد؛
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: ۱۰۰ هزار نهال آناناس به صورت کشت بافت برای اولین بار در کشور و در استان مرکزی تکثیر شد.

آرانیوز-اراک-علی اصغر زارعی افزود: در بحث تکثیر نهال آناناس به روش کشت بافت از سه سال قبل وزارت جهاد کشاورزی تعدادی از ارقام کشت بافتی به ویژه رقم MD2 را وارد کشور ساخت و تعدادی از نهال‌ها را به پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات در استان مرکزی داد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه روی تکثیر نهال آناناس به روش کشت بافت کاری انجام نشده بود بنابراین به منظور دسترسی به تکثیر و بافت خاک مورد نیاز این نهال پژوهش‌های بسیاری در محلات انجام شد و در نهایت پژوهشگران توانستند پس از سه سال به بافت خاک مورد نیاز دست پیدا کنند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی عنوان کرد: نهال آناناس در بافت خاک‌های اسیدی رشد می‌کند اما بافت خاک استان قلیایی است و به تبع عکس العمل نشان می‌داد و پژوهشگران در پژوهشکده گل و گیاه محلات دریافتند که در چه نوع بافتی این نهال امکان تکثیر پیدا می‌کند.

زارعی عنوان کرد: از ترکیب کوکوپیت و پرلیت توانستند به نتیجه‌ای برسند که آناناس در این خاک می‌تواند رشد کند و با استفاده از راه‌های مختلف تکثیر از جمله قسمت‌های مختلف مانند تنه جوش‌ها، پاجوش‌ها، انتهای بخش نهال آناناس و… توانستند عملیات تکثیر را انجام دهند.

وی گفت: با توجه به اینکه یک نهال در طول یک سال شاید ۴ الی ۵ عدد از این تنه جوش‌ها بدهد، این تعداد برای ادامه عملیات تکثیر اندک بود بنابراین با دانشکده کشاورزی دانشگاه اراک قرار دادی منعقد شد تا نهال آناناس از طریق کشت بافت تکثیر پیدا کند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در خصوص مزیت کشت بافت عنوان کرد: در کشت بافت با یک قسمت کوچک گیاه امکان تکثیر تعداد زیادی گیاه وجود دارد و از سلول‌های گیاه این تکثیر انجام می‌شود.

به گفته زارعی در حال حاضر ۱۰۰ هزار نهال آناناس به صورت کشت بافت در دانشکده کشاورزی دانشگاه اراک تکثیر پیدا کرده است و طبق قراردادی که منعقد شده برای خریدار در استان گیلان ارسال می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: در پژوهشکده گل و گیاه شهرستان محلات یک واحد کشت بافت در زمینه گونه‌های مختلف درختان، بعضی از گونه‌های گل و گیاهان زینتی و سایر ارقام و نهال‌ها وجود دارد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار