کد خبر: ۵۵۹۸۴
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: ما به انسجام مدیریت در کشور نیاز داریم و توجه به مسائل و برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات با کمک مجلس مورد تاکید ماست.

به گزارش آرانیوز، فریدون عباسی رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز- سه شنبه پس از استماع سخنان وزیر نفت  ضمن تشکر از حضور به موقع بیژن نامدار زنگنه در مجلس و همچنین جلسات متعدد کمیسیون انرژی گفت: توصیه می کنم با توجه به شرایط کشور و اهمیت نفت وقت بیشتری در این زمینه گذاشته شود و وزیر نفت به همکاران خود دستور دهند که درباره موضوعات مختلف این حوزه به نمایندگان گزارش دهند؛ ابهامات زیادی در قراردادهای قبلی مانند کرسنت و توتال و سایر قراردادها وجود دارد.

وی خطاب به وزیر نفت افزود: شما با وزیران قبلی اعم از منتقد و همراه شما، جلساتی را در یکسال آینده برگزار کنید تا ابهامات موجود در این حوزه رفع شود و وقت بیشتری برای ساماندهی وضعیت کارکنان وزارت نفت و شرکت‌های تابعه صرف شود.

عباسی بار دیگر خطاب به وزیر نفت ادامه داد: شما به تربیت نیروی انسانی ماهر برای آینده کشور و صنعت نفت نیاز دارید و باید با سازمان فنی و حرفه ای کشور در این باره همکاری بیشتری داشته باشید، تقویت دانشگاه نفت با بهره گیری از اساتید مجرب و قوی و پذیرش دانشجویان قوی در این زمینه محقق می‌شود. استفاده از دستاوردهای کارکنان نفت و تالیف کتب و تدریس و تقویت اسناد تخصصی کمک می‌کند دانشگاه نفت به دانشگاه فناور محور تبدیل شود.

وی گفت: تقویت پژوهشگاه نفت و صدور مجوزهای ساخت از طرف این پژوهشگاه مد نظر باشد، روشن شدن اذهان و اقناع نخبگان، بر تصیم گیری بر اساس نگاه کارشناسانه و دوری از مدیریت فردی و توجه به برنامه‌ریزی بدون دخالت نظریه‌های سیاسی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی مورد تاکید است.

رییس کمیسیون انرژی خطاب به وزیر نفت اظهار داشت: ما به انسجام مدیریت در کشور نیاز داریم و شما، وزیر نیرو و وزیر صمت انسجام مدیریتی بیشتری داشته باشید زیرا در این حوزه انفعال دیده می‌شود؛ توجه به مسائل و برنامه ریزی برای رفع آنها با کمک مجلس مورد تاکید است.

عباسی ادامه داد: مناسب است که برنامه هفتم با همفکری وزارت نفت و مجلس به گونه ای تنظیم و تدوین شود که به اجرا نزدیک تر باشد؛ یکسال آینده فرصت خوبی است که با همکاری مجلس آینده‌ای در شان کشور را رقم بزنیم.

سخنگوی کمیسیون انرژی: در بهینه‌سازی و اصلاح الگوی مصرف کار جدی صورت نگرفته است

مالک شریعتی نیاسر سخنگوی کمیسیون انرژی و نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی پس از استماع گزارش وزیر نفت در جلسه علنی امروز- سه شنبه- مجلس گفت: در ارتباط با  میادین مشترک، شاهد توسعه نامتوازن به ویژه در میدان آزادگان جنوبی هستیم. متاسفانه علی‌رغم احداث بیش از ۲۰۰ حلقه چاه به ارزش هزینه هر حلقه ۸ میلیون دلار نتوانسته‌ایم تاسیسات مرکزی را به موقع راه‌اندازی کنیم و از این فرصت محروم شده‌ایم.

وی ادامه داد: در میدان‌های نفتی آذر و چنگوله نیز چاه‌ها وضعیت مناسبی ندارند و امکان بهره‌برداری تا ۶۵ هزار بشکه طبق برنامه قبلی وجود ندارد. در فاز ۱۱ پارس جنوبی هم پیمانکاران ایرانی کنار گذاشته شدند تا توتال فرانسه کار را انجام دهد اما در نهایت ۳۵ میلیارد دلار عدم‌النفع در طول ۷ سال از فاز ۱۱ داریم و در نهایت به همان تصمیم درست اولیه برگشتید و از پیمانکاران ایرانی استفاده کردید اما چرا از ابتدا این کار صورت نگرفت.

شریعتی افزود: توتال شریک رقیب ما در میدان –قطر- بود، این شرکت اطلاعات کشور ما را جمع کرد و الان به ضرر ما استفاده می‌کند.

سخنگوی کمیسیون انرژی گفت: در موضوع صادرات گاز با عدم ذخیره‌سازی مناسب گاز و عدم تثبیت بازار در صادرات گاز با کشورهای همسایه مواجه هستیم؛ در قراردادهایی مانند کرسنت، ترکیه، پاکستان و ترکمنستان عملکرد خوبی نداشتیم؛ قرارداد با ترکمنستان نمونه ای از این قراردادها است که بدون ملاحظه شرایط اقتصادی کشور و مبادلات با ترکمنستان به میزان ۳ تا ۶ میلیارد دلار یک طرفه – با این احتمال که می‌توانیم در داوری پیروز شویم- ادعایی مطرح کردیم و پس از شکایت ترکمنستان با فرض اینکه ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار پیروز می‌شویم محکوم شدیم وبه جای ۲و نیم درصد باید ۷و نیم درصد جریمه دهیم و  ۷۵ درصد هزینه داوری را پرداخت می‌کنیم.

وی بیان اینکه در بهینه‌سازی و اصلاح الگوی مصرف کار جدی صورت نگرفته است، خطاب به وزیر نفت گفت: این مساله برنامه ششم را نیز شامل می‌شود. توضیح دهید که امروز درباره شدت مصرف انرژی در کجا قرار داریم؛ در موضوع گاز فلر توضیح دهید که می‌خواهید کی این کار را انجام دهید، مثل قضیه (ان جی ال) خاک نشود که قرار بود ۱۸ ماه بعد از اعلام آن به بهره‌برداری برسد اما بعد از ۲۰ سال هنوز این اتفاق رخ نداده است.

در ادامه حسین حسین زاده نماینده لارستان و خنج در مجلس شورای اسلامی پس از استماع گزارش وزیر نفت درباره عملکرد این وزارتخانه در جلسه علنی امروز- سه شنبه- گفت: موضوع پالایشگاه‌ها در تخصیص و تنفس خوراک چرا کار به کندی انجام می‌شود، در بحث فشار افزایی یا کاهش فشار میادین پارس جنوبی و میادین جنوبی زاگرس چه کارهایی انجام گرفته است، چرا این میدان‌های گازی راه اندازی نمی‌شود، اگر برای این موضوع فکری نکنیم در ۵ تا ۱۰ سال آینده بین ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلار باید هزینه کنیم.

وی افزود: در موضوع دیپلماسی انرژی با ۱۵ کشور همسایه هستیم چرا در قرارداد ترکمنستان به عمان نتوانستیم سهم خود را این قرارداد بگیریم؛ در مورد صنایع پایین دست که هم اشتغال و عهم ارزش افزوده داریم چرا خط سراسری عسلویه از مرودشت به شمال راه اندازی نمی‌شود.

نماینده لارستان ادامه داد: درباره ال پی جی و ال ان جی باید وزارت نفت توضیح دهد چه کارهایی انجام داده است، هم اکنون ۲۷ میلیون خودرو در دنیا از سوخت ال پی جی استفاده می‌کنند چرا ما این تنوع محصول را در بهینه سازی حمل و نقل انجام نمی‌دهیم؛ ایران در بازار دنیا ال ان جی دنیا ۱ و نیم  درصد نقش ایفا می‌کند که تا رسیدن به سهم ۱۰ درصدی پیش بینی شده در برنامه ششم توسعه راه زیادی داریم.

حسین زاده گفت: نیاز است که پنجره واحد فروش نفتی برای تهاتر باید ایجاد شود که قالب شرکت‌ها در این باره مشکل دارند؛ قرارگاه خاتم الانبیا بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد که می‌تواند در این چارچوب بدهی خود را دریافت کرده و جبران شود.

وی افزود: معیشت پرسنل نیز مهم است از  وزیر نفت درخواست می‌کنیم به کارگران قرارداد موقت بها داده شود؛ ساماندهی که در سال ۹۷ انجام گرفت ناقص بوده و حین اجرا گیر کرده است باید در نظام ارتقاء، سمت پذیر شدن، پرداخت معوقات، ‌درمان، بهداشت و صندوق بازنشستگی و تعدیل مدرک که هزاران نفر پشت خط هستند، اقدامات لازم انجام شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار