کد خبر: ۵۵۹۴۶
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
سخنگوی دولت گفت: امیدواریم آمریکا خطای راهبردی جدیدی صورت ندهند زیرا در صورت هرگونه خطای راهبردی، مقاومت ایران پاسخ مناسب خود را خواهد داد.

به گزارش آرانیوز، علی ربیعی سخنگوی دولت ظهر امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری با اهالی رسانه با بیان اینکه اولین جلسه سران قوا بعد از مجلس یازدهم روز یکشنبه تشکیل شد، اظهار داشت: به اعتقاد ما هماهنگی سه قوه موجب حل سریع‌تر مشکلات در کشور خواهد شد. ایران در شرایط کرونا، تنها کشوری است که هم با تحریم و هم با موضوع کرونا مواجه شده است و نیاز به تصمیماتی دارد که همه این تصمیمات با قوه مجریه و دولت نیست‌.

وی عنوان کرد: بنابراین حضور دو قوه قضائیه و مقننه در کنار دولت، هم به کوتاه کردن فرآیند تصمیم گیری‌ها کمک خواهد کرد و هم به همکاری در اجرا منجر خواهد شد که ضرورت اجتناب ناپذیر در این دوره تاریخی است. سران سه قوه در این جلسه مسائل مختلفی را مطرح کردند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه دوران سخت کرونا در همه دنیا شرایط ویژه‌ای را به وجود آورده است، خاطرنشان کرد: در جلسه سران قوا، مباحث پیرامون چگونگی افزایش سرمایه گذاری صورت گرفت و مشکلات سرمایه گذاری و اقداماتی که برای این کار سه قوه باید انجام دهند مورد بحث قرار گرفت.

ربیعی تصریح کرد: در بخشی از جلسه موضوع گسترش صادرات و برگشت سریع ارز به چرخه تولید، مسائل بازار ارز و بورس، سیاست‌های کاهش نقدینگی و کاستن از تورم مطرح شد و همچنین در این جلسه، چگونگی هماهنگی‌های اجرایی، تقنینی، نظارتی و قضایی مورد گفتگو قرار گرفت.

وی افزود: همچنین به علت حساسیت موضوعات بین‌المللی، مسائل منطقه‌ای و چگونگی مقابله با طراحی‌ها و توطئه‌های رژیم صهیونیستی در این جلسه مورد بحث قرار گرفت. در نهایت همانطور که در پایان جلسه، سران محترم قوای قضاییه و مقننه اظهار داشتند امید است با تعاملات بیشتر قوا، از شرایط سخت امروز زندگی مردم به بهترین نحو عبور کنیم.

سخنگوی دولت در رابطه با مصوبات هیئت دولت نیز بیان کرد: چندی پیش اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی تصویب شد که آیین نامه آن در کش و قوس شورای نگهبان و بازگشت به مجلس و دولت قرار گرفت و در نهایت در جلسه اخیر هیئت دولت، برای تامین نظر مجلس شورای اسلامی، آیین نامه آن اصلاح شد. امیدوارم با این اصلاح، فرزندان به حقوق خود برسند و به این مطالبه پاسخ داده شود.

ربیعی در رابطه با موضوع کرونا با بیان اینکه در جلسه اخیر ستاد ملی کرونا برنامه خرید و توزیع عادلانه واکسن‌های مورد نیاز و بودجه و توزیع عادلانه آن مورد بحث قرار گرفت، گفت: در این موضوع قطعاً افراد در معرض ریسک در اولویت خواهند بود. در سال گذشته حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن آنفولانزا مصرف شده بود اما برای امسال ابتدا تامین ۹ میلیون دوز و سپس با توجه به احتمال درخواست‌های بیشتر ۱۶ میلیون دوز پیش بینی شده است.

وی اظهار داشت: باید تاکید کنم در این زمینه اولویت با گروه‌های در معرض خطر مانند افرادی بالای ۶۵ سال، زنان باردار و مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و نقص ایمنی است و ضرورتی ندارد همه مردم از واکسن آنفولانزا استفاده کنند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: همچنین ستاد ملی مدیریت کرونا به وزارت علوم اجازه داد تا برای جلوگیری از تجمع در برگزاری و تردد عوامل اجرایی در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۳۹۹، برای رشته محل‌هایی که تعداد داوطلب در آنها در سال ۱۳۹۸ کمتر از ظرفیت است، پذیرش دانشجو بدون آزمون و صرفاً براساس سوابق تحصیلی و معدل تراز شده مقطع کارشناسی به صورت متمرکز توسط سازمان سنجش آموزش کشور انجام شود.

ربیعی در رابطه با بازگشایی دانشگاه‌ها نیز بیان کرد: از این هفته سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با حدود سه میلیون و پانصد هزار دانشجو شروع شد و تا اواخر مهرماه کلیه ورودی‌های جدید آموزش عالی در کلیه مقاطع تحصیلی اعلام خواهند شد.

وی اضافه کرد: از یک میلیون و ۳۹۲ هزار داوطلب، ۵۹ درصد آنها را خانم‌ها و ۴۱ درصد را آقایان تشکیل می‌دادند. آغاز به کار دانشگاه‌های ما در شرایط کرونا تجربه‌های جدیدی پیش روی ما قرار داده است. ارتقاء آموزش و مبارزه با کرونا را دولت و جامعه ما از سال تحصیلی گذشته تجربه کردند و امسال نیز با تجربه به دست آمده سال تحصیلی را آغاز کردیم.

سخنگوی دولت عنوان کرد: قبل از سال ۹۸ کمتر از نیم درصد دانشجویان و تعداد انگشت شماری از دانشگاه‌ها تحت پوشش آموزش الکترونیکی بودند اما امروز پیش از ۹۰ درصد مراکز آموزش عالی ما تحت آموزش غیرحضوری قرار گرفته‌اند. ترم جدید دانشگاه‌ها نیز با محوریت آموزش ترکیبی آغاز به کار کرد و چون امکانات دانشگاه‌ها متفاوت است، نحوه چگونگی آموزش ترکیبی به دانشگاه‌ها واگذار شده است و تمام تلاش نظام آموزشی این است که ترم تحصیلی دانشجویان براساس نظم آموزشی به پایان برسد.

ربیعی ادامه داد: همچنین مبارزه با کرونا اساساً یک موضوع علمی است. بدون دستاوردهای علمی و آموزشی نمی‌توانستیم و نمی‌توانیم این سطح از تاب آوری را در مقابله با کرونا داشته باشیم. انتظار از دانشگاه‌ها است که در دروان بحران‌ها، تحریم و کرونا ضمن افزایش ظرفیت‌ها و دانش افزایی به نیازهای جامعه پاسخ دهند. ضمن تبریک به جامعه دانشگاهیان کشور، برای دانشجویان، استادان و مربیان عزیز کشور آرزوی موفقیت دارم.

سخنگوی دولت ضمن تسلیت درگذشت آیت الله صانعی، گفت: در ابتدای هفته خبر درگذشت ناگوار عالم جلیل القدر حضرت آیت الله صانعی موجب حزن و ناراحتی شد. ایشان هم از پیشگامان مبارزه و نهضت بود و هم مورد اعتماد و محبت فراوان رهبر کبیر انقلاب امام خمینی (ره) قرار داشت. مجاهدت‌های خالصانه و پژوهشگرانه در گشودن باب اجتهاد و ساده زیستی و منش همراه با تواضع و دردمندی و درد آشنایی از وجود شخصیتی ایشان بود و این ضایعه را تسلیت عرض می‌کنم.

وی در پایان مقدمه سخنان خود از برگزاری نشست خبری هفته آینده دولت در استان سیستان و بلوچستان خبر داد.

ننگ ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا پاک شدنی نیست

ربیعی در پاسخ به سوالی در رابطه با توئیت ساعات پیش رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه ایران قصد دارد اقدام تلافی جویانه دیگری در مقابل ترور شهید سلیمانی انجام دهد، افزود: شاید ساعاتی پیش این موضوع و متن را دیدم و واقعاً متاسفم رئیس‌جمهور یک کشور که داعیه مدیریت و نظم جهانی را دارد بر چنین پایه‌ای سست اظهار نظری سریع، مخدوش و شاید هم سفارشی انجام می‌دهد. به این متن نگاه کنید، یک گزارش بنابر گزارش دستگاه سیاست خارجی یا سرویس اطلاعاتی نیست، آنها چیزی را شنیدند و سریع واکنش نشان می‌دهند، ما متاسف هستیم و در تجربه تاریخی منطقه‌ای خود هم شاهد بودیم اظهارات دولتمردان آمریکا براساس گزارشات مخدوش بوده که جنگ‌های عراق و افغانستان را آغاز کردند.

وی بیان کرد: ما در جنگ عراق شاهد بودیم که بنا بر اظهارات مخدوش اظهار کردند چیزی به دست نیامد. متاسفانه این سنت آمریکایی‌ها و به خصوص سنت رئیس‌جمهور فعلی آمریکا است که به جز برهم زدن منطقه و آرامش روانی دنیا کار دیگری ندارند و شاید هم بخاطر اقدامات تبلیغاتی و خوراک انتخاباتی این موارد انجام می‌شود و توصیه ما اجتناب از ماجراجویی‌های جدید است. به خاک و خون کشیدن و ایجاد ناامنی روانی در منطقه برای به دست آوردن کرسی ریاست‌جمهوری، امری نابخشودنی و خیانت به بشریت است.

سخنگوی دولت ادامه داد: سردار شهید ما سردار صلح در منطقه و نماد مبارزه با تروریست بود که دولت ترامپ نماد مبارزه با تروریست و صلح منطقه را ترور کرد و این ننگ پاک شدنی نیست و ملت ایران هرگز آن را فراموش نخواهد کرد. امیدوار هستیم که خطای راهبردی جدیدی را صورت ندهند و قطعاً در صورت هرگونه خطای راهبردی مقاومت ایران پاسخ مناسب خود را خواهد داشت.

پیدا کردن گزینه‌ای برای وزارت صمت کار ساده‌ای نیست

ربیعی در رابطه اینکه برخی نمایندگان مجلس به نداشتن وزیر صمت در دورانی که کشور تحت فشار اقتصادی است اشاره داشتند و اینکه به نظر می‌رسد دولت اصلاً برای معرفی وزیر اهتمامی ندارد، گفت: اتفاقاتی که در دولت در این خصوص افتاده خبری نمی‌شود. مطمئن باشید زندگی روزمره مردم دلشوره و دل مشغولی و مسأله اصلی همه ما است و نباید به مردم این پیام را منتقل کرد که ما نسبت به دغدغه‌هایشان چشم پوشی داریم. مسأله بازرگانی مسأله مهمی است.

وی افزود: اتفاقاً راجع به سوال شما فکر کردم که اکنون در ذخیره سازی کالا و اجازه صادرات و همین مشکلی که در تخم مرغ به وجود آمد و در توزیع و کنترل قیمت نشان می‌دهد که تصمیم دولت برای تفکیک در شرایط بحران تصمیم درستی بوده است‌. یعنی در شرایط بحران که باید از زندگی مردم مراقبت کرد، تمرکز روی یک آدم قوی و یک وزارتخانه برای خرید و توزیع به موقع و نظارت یک تصمیم درست بود.

ربیعی بیان کرد: شورای نگهبان ایراد مختصری گرفته و به مجلس ارجاع شده و قابل رفع ایراد است. کسی که در وزارت صمت هم سابقه بازرگانی داشت و هم در مدیریت صنعتی سوابقی داشت، ما او را به مجلس معرفی کردیم و به هر دلیلی رأی نیاورد. من شنیدم که برخی گفتند کاش در این شرایط رای می‌آورد. ما نمی‌توانیم شخصی که با وزارتخانه آشنایی ندارد را معرفی کنیم و این کار ساده ای نیست اما لیستی که تهیه شده در حال نهایی شدن است و حتماً رئیس جمهور فرد مورد نظر را معرفی خواهند کرد. البته مطمئن باشید دغدغه ما سر و سامان گرفتن همه دستگاه‌ها است و آقای سرقینی با توجه به سابقه دیرینه در وزارت صمت در حال فعالیت است و در جلسات مختلف حضور دارند.

مسئولیت هرگونه ناامنی رژیم صهیونیستی در منطقه متوجه بحرین و امارات است

سخنگوی دولت در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه با توجه به توافق جدید بین یکی دیگر از کشورهای حوزه خلیج فارس (بحرین با اسرائیل) واکنش ایران در این باره چیست و واکنش ایران در قبال معامله مشابه احتمالی اسرائیل با سایر کشورهای منطقه چگونه خواهد بود؟ گفت: لازم است ابتدا مواضع دولت را ارائه کنم. دولت جمهوری اسلامی ایران ضمن هشدار به هرگونه ایجاد ناامنی رژیم صهیونیستی در منطقه خلیج فارس مسئولیت عواقب هرگونه اقدام در این ارتباط را متوجه دولت بحرین و دولت‌های دیگر که پای رژیم صهیونسیتی را به منطقه باز کردند، می‌داند.

وی ادامه داد: دولت ایران هر تحرکی در جهت رسمی کردن روابط با رژیم غاصب صهیونیستی را یک خطای راهبردی بزرگ می‌داند و البته موجب افزایش بینش مسلمانان منطقه و اهداف شوم افرادی که تن به این قراردادها می‌دهند خواهد شد. ما معتقدیم که این اقدام وضعیت منطقه را خطرناک‌تر خواهد کرد و به صلح و ثبات منطقه کمک نمی‌کند و قطعاً اینکه نیروهایی در منطقه شکل بگیرد وجود خواهد داشت.

سخنگوی دولت اظهار داشت: ما دخالت خطرناک رژیم صهیونیستی را در منطقه خطرآفرین می‌دانیم و تاکید داریم که کشورهای حرکت کننده در این مسیر تمام مسئولیت عواقب آن را هم بر عهده بگیرند.

ربیعی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت شدید اعلام برقراری روابط دیپلماتیک میان بحرین و رژیم صهیونیستی، آن را اقدامی ننگین و خفت بار از سوی بحرین می‌داند که آرمان فلسطین و چندین دهه مبارزات و تحمل رنج و مصیبت مردم فلسطین را در قربانگاه انتخابات آمریکا ذبح می‌کند. بدون تردید مردم مظلوم و حق طلب فلسطین و مسلمانان آزاده جهان هرگونه عادی سازی روابط با رژیم غاصب و یاغی اسرائیل را نخواهند پذیرفت و این یک خطای بنیادین است که با فشار آمریکا صورت می‌گیرد و نه به نفع مردم منطقه است و نه امنیتی برای مردم منطقه خواهد آورد. این اقدام ننگین در حافظه تاریخی ملت مظلوم و ستمدیده فلسطین و ملت‌های آزاده جهان تا ابد باقی خواهد ماند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: دولت بحرین در خطایی بنیادین به جای کسب مشروعیت از مردم خود، متاسفانه با پشت کردن به آنان و با اقدامی خفت بار به دامن رژیم اشغالگر قدس پناه آورده و آرمان فلسطین شریف را قربانی انتخابات داخلی آمریکا کرده است. حاکمان بحرین از این پس شریک جنایات رژیم صهیونیستی به عنوان منبع تهدید دائمی امنیت در منطقه و جهان اسلام و ریشه دهه‌ها خشونت، کشتار، جنگ، ترور و خونریزی در فلسطین مظلوم و منطقه خواهند بود.

وی ادامه داد: قطعاً نتیجه این اقدام دولت بحرین تنها خشم فزاینده و نفرت ماندگار مردم مظلوم فلسطین، مسلمانان و ملل آزاده جهان خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران ضمن هشدار به هرگونه ایجاد ناامنی رژیم صهیونیستی در منطقه خلیج‌فارس، مسئولیت تمامی عواقب هرگونه اقدامی در این ارتباط را متوجه دولت بحرین و دیگر دولت‌های همراه شده، می‌داند.

فروش اوراق سلف نفتی کماکان در دستور کار دولت است

وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اینکه تصمیم دولت در خصوص انتشار اوراق سلف چیست؟ آیا از دستور کار دولت خارج شده است؟ اظهار داشت: فکر کنم آقای جهانگیری نیز در این زمینه صحبتی کردند و طبق صحبتی که امروز صبح با ایشان داشتم این طرح کماکان جزء طرح‌های مهم دولت محسوب می‌شود و ما معتقد هستیم اجرای آن در شرایط فعلی هم برای مردمی که دارایی‌های خرد و اندک دارند و هم برای کاهش نقدینگی، کنترل تورم و امکان سرمایه گذاری جدید مفید است.

ربیعی افزود: دولت تلاش بسیاری کرد که به طرف پول‌های پرقدرت نرود و از تورم جلوگیری کند و این طرح را مفید تلقی می‌کند و بنابراین همچنان در دستور دولت باقی است و آن را دنبال خواهد کرد. امیدوار هستیم تفاهم عمومی پیرامون آن صورت گیرد و اشکالاتی که من می دانم اشکالات جزئی در اصل طرح بوده و اشکالات کلی نظر سران قوای دیگر هم بوده است. دیدن همه شرایطی که کشور در شرایط مختلف منطقه‌ای دارد به گونه‌ای است که نمی‌توان اقتصاد را تعطیل کرد. راه حل های که شما می‌آورید راه حل‌هایی نیست که در شرایط عادی تصمیم بگیریم. این راه حل در شرایط فعلی پرفایده است. این طرح قرار بود به شکل دیگری بیرون بیاید اما سران قوا نقطه نظراتی داشتند که مورد بحث است. اما این طرح کماکان در دولت در دستورکار است‌.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با جلسات استماع برای رسیدگی به ایرادات مقدماتی ایالات متحده و ملاحظات و پاسخ ایران در خصوص صلاحیت دیوان بین المللی دادگستری در پرونده شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه که در حال برگزاری است و اینکه ارزیابی دولت از نشست دادگاه لاهه که در روز دوشنبه آغاز شد و اینکه ایران توانست موضوع آمریکا را در این دادگاه مطرح کند، چیست؟ چقدر این موضوع را موفقیت حقوقی برای ایران می‌دانید؟ گفت: آمریکا فقط به روش حقوقی برخورد نکرد و ابتدا فشار روانی آورد و حتی روی قضات مختلف در جاهای مختلف که رای علیه آمریکا می‌دهند فشار زیادی وارد کرده است‌. در این مرحله آمریکا به دنبال اثبات عدم صلاحیت دادگستری بین المللی، عدم ارتباط برجام با عهدنامه مودت، عدم قابلیت پذیرش دعوی، ارتباط موضوع با صلح و امنیت آمریکا است و اینکه اقدامات دولت‌های ثالث در چارچوب عهدنامه قرار نمی‌گیرد.

ربیعی افزود: ایران عهدنامه را لازم الاجرا می‌داند و موضوع دعوی را تنها مربوط به برجام نمی‌داند و به علاوه معتقد است که وجود روش حل اختلاف در یک سند مانع از طرح همان موضوع در مرجع حل اختلاف دیگر نمی‌شود. این استدلال هم استدلال قابل قبولی بوده و روش آمریکا در تحریم و فشار حداکثری موجب نقض تجارت آزاد و عادلانه است و ادعای آمریکا در مورد عدم شمول عهدنامه بر اقدام کشورهای ثالث صحیح نیست.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: گرچه نتیجه دعوی به ارزیابی دادگاه از ادله طرفین بستگی دارد ولی ایران مواضع خود را قابل اتکا و دفاع می‌داند. از نظر حقوقی‌های بین المللی نیز دیدگاه ایران قابل اتکا است و امیدوار هستیم در این مرحله هم علیه شانتاژ آمریکا فائق بیاییم و حقانیت ایران را به اثبات برسانیم.

مذاکرات آمریکا با طالبان به معنای مذاکرات صلح افغانستان نیست

ربیعی در رابطه با اینکه با توجه به کارنامه آمریکا در افغانستان، کاخ‌سفید شایسته اظهارنظر و هدایت صلح افغانستان است؟ گفت: جمهوری اسلامی ایران از شروع گفتگوهای بین الافغانی بین دولت افغانستان، گروه‌های سیاسی و طالبان استقبال می‌کند و امیدوار است این گفتگوها بدون مداخله خارجی و در یک تفاهم جامع میان تمام افغان‌ها به نتایج مطلوب خود برای استقرار صلح و ثبات دائمی در افغانستان و امنیت در منطقه منجر گردد. دستگاه اداری ترامپ نگران مردم افغانستان و آینده این کشور نیست و فقط به دنبال توافق برای فروختن به مردم آمریکا در انتخابات ماه نوامبر است.

وی اضافه کرد: آمریکا با بهانه ایجاد امنیت و مبارزه با مواد مخدر به افغانستان حمله کرد ولی به اعتراف فرماندهان و مسئولان آمریکائی و شرکای اروپائی آنها در هر دو ماموریت شکست خورده‌اند و اکنون شاهد حضور و فعالیت روز افزون داعش در آن کشور هم هستیم. جمهوری اسلامی ایران حضور نیروهای خارجی در افغانستان را یکی از دلایل اصلی ادامه جنگ در آن کشور می‌داند و معتقد هستیم خروج مسئولانه این نیروها یکی از گام‌های اساسی برای ایجاد صلح و امنیت در افغانستان است. ما اساساً مذاکرات آمریکا با طالبان را به معنای مذاکرات صلح افغانستان نمی‌دانیم اما به هرحال با اقداماتی که به ایجاد صلح در افغانستان کمک کند نیز مخالفت نمی‌کنیم.

سخنگوی دولت بیان کرد: اعتقاد ما این است که البته آمادگی داریم در چارچوب درخواست دولت افغانستان و سایر طرف‌های درگیر از حداکثر ظرفیت‌مان برای پیشبرد روند صلح استفاده کنیم و ایران از هر طرحی در این راستا حمایت می‌کند.

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه رئیس‌جمهور در سخنان اخیر خود اعلام کرد که برخی از کشورهای همسایه در برابر بازگردانی پول‌های ایران به کشور از این کار خودداری می‌کنند، این کشورها کدامند و دولت چه تمهیداتی برای بازگردانی پول‌های بلوکه‌شده اتخاذ کرده است؟ اظهار داشت: آنچه که بیان شد یک واقعیت در فضای بین المللی امروز بود. آمریکا فشار آورد و برای تنگ کردن حلقه بین المللی همه کشورهای منطقه را درگیر کرده و حتی به مجامع ورزشی هم فشار آورده است. خیلی وقیح هم دروغ پردازی می‌کند که ما به مردم ایران کاری نداریم. همانگونه که مستحضر هستید ما منابع ارزی خوبی داریم که در کشورهای دیگر وجود دارد. ما انتظار داریم که مقاومت کنند و دسترسی ما به این منابع را مسدود نکنند و اجازه دهند از این منابع استفاده کنیم. آمریکایی‌ها با تهدید و به نحو خفت گیری نمی‌گذارند کشورهایی که می‌خواهند به ما کمک کنند، کار خود را انجام دهند.

وی افزود: این فقط تنبیه یکجانبه آمریکا است و ما شیوه‌های مختلفی را اتخاذ کردیم و کشوری که می‌خواهد به ما کمک کند، آمریکایی‌ها به صورت خصوصی به آنها مراجعه کرده و تهدید می‌کنند که اگر به ما کمک کنند، با اینکه کار کردن با ما طبق قطعنامه‌های سازمان ملل متحد مجاز است، آنها مورد تنبیه قرار خواهند گرفت.

سخنگوی دولت بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران استفاده از پول محلی، تهاتر، کار مشترک و بانک مشترک را به عنوان مکانیسم‌های جدید در دستور کار قرار داده است. امروز همسایگان و همه کشورهایی که تحریم هستند در مورد مبادله با ارز محلی صحبت می‌کنند یا هنگامی که با تهدید تحریم سوییفت روبه‌رو می‌شوند به دنبال راه‌اندازی سوییفت جدید و ملی خود و بدون آمریکا می‌روند. اینها همه و همه تهدیدی برای دلار است. اجازه دهید از ذکر نام کشورها خودداری کنم اما به کشوری مانند کره که ما احساس می‌کنیم در حال کارشکنی است متذکر شدیم اما در بقیه موارد در حال بحث هستیم و امیدواریم این مسیر را باز کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اینکه اتصال شبکه برق ایران، آذربایجان و روسیه چه زمانی اتفاق می‌افتد و از نظر هزینه و تجهیزات چگونه برآورد شده است؟ چه مزایایی برای ایران دارد؟ آیا هزینه برق را کاهش می‌دهد؟ عنوان کرد: در حال حاضر پروژه مزبور توسط مهندسین مشاور ایرانی که مورد تایید هر سه کشور قرار گرفته در حال مطالعه است. ان شاءالله این مطالعه در سال جاری به اتمام می‌رسد و کار اجرایی شامل هزینه‌ها و تجهیزات براساس نتایج مطالعه تعریف می‌شود.

ربیعی اضافه کرد: ما فکر می‌کنیم یکپارچه شدن سیستم برق ایران با روسیه که ظرفیت نصب شده آن حدوداً سه برابر ظرفیت ایران است و تجارت برق و پایداری شبکه از فواید و نتایج این کار است. پایداری شبکه در فصول مختلف به گونه‌ای است که گاهی مازاد است و گاهی کفاف مصرف ما را می‌دهد که می‌تواند به ما کمک کند. ما خوشحالیم که مقدار برق تولیدی ما در این هشت سال بسیار چشمگیر بوده که به کشورهای همسایه صادرات برق داشته باشیم که تا چند سال پیش این‌ها ناممکن بود.


سخنگوی دولت در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران استان اصفهان به صورت تلفنی مبنی بر اینکه یکی از وعده‌های رئیس جمهور در دور دوم انتخابات احیای تالاب گاوخونی بود و با توجه به تجربه نسبتاً موفق دریاچه ارومیه چه اقدامات عملی در خصوص احیای گاوخونی صورت گرفته و آیا تا پایان دوره ریاست جمهوری روزهای خوش این تالاب فرا می‌رسد؟ گفت: ما برخی دستاوردهای‌مان بسیار مهم بوده و متاسفانه در مشکلات کشور کمتر دیده شد. احیای دریاچه ارومیه و تاثیر آن روی محیط زیست کار عظیمی بود. اساساً با توجه به شرایط اقلیمی حوضه آبریز زاینده رود و این واقعیت که در منطقه خشک و کم آب قرار گرفته به دستور رئیس جمهور محترم کارگروه ملی احیای زاینده رود تشکیل شده است زیرا زندگی بخشی از مردم منطقه با زاینده رود مرتبط است.

وی ادامه داد: در آبان سال گذشته این گارگروه با حضور جناب آقای دکتر جهانگیری معاون اول محترم رئیس جمهور طرح‌های ابقای جریان پایدار از جمله طرح انتقال آب را تصویب و در نقشه راه که از سوی استان‌های حوضه آبریز زاینده‌رود به وزارت نیرو ارسال شده احیای زاینده رود و تالاب گاوخونی به عنوان هدف اصلی تعریف شده است که امیدواریم فرآیندهای اجرایی طرح با همدلی و دیدن نیازهای استان‌ها، وفاق و فهم مشترک استان‌های ذیربط از مساله به سرعت به پیش برود و به بهره برداری برسد.

ربیعی تاکید کرد: لازم به ذکر است که علیرغم کاهش بارز میانگین بارش در حوضه زاینده رود خوشبختانه با برنامه ریزی وزارت نیرو و هماهنگی استانداران مربوطه در قالب برنامه‌های سازگاری با کم آبی پس از حدود یک دهه در دو سال گذشته تقریباً در تمام طول سال آب در رودخانه زاینده رود جاری و تالاب گاوخونی نیز بهره مند شده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری با این توضیح که با وجود اینکه رئیس‌جمهور از بهبود فضای اقتصادی کشور در مراسم بازگشایی سال تحصیلی دانشگاه‌ها سخن گفتند، اما به نظر می‌رسد همچنان سفره‌های مردم روز به روز کوچک‌تر می‌شود. ناراحت کننده تر اینکه اقلام و کالاهایی گران می‌شوند که مردم متوسط و یا متوسط به پایین از ان استفاده می‌کنند. این روزها هم تخم مرغ و کره یا نیستند یا گران شده‌اند. بفرمایید دولت در یک سال پایانی چه برنامه‌ای برای جبران وضع موجود دارد؟ برخی می‌گویند دولت همچنان منتظر اتفاقات بیرونی است تا شاید مشکلات تورمی خود را کاهش دهد؟ گفت: من اجازه می‌خواهم از قسمت پایانی سوال شما شروع کنم. اگر منظور از اتفاق بیرونی را به منزله انتظاری برای رابطه یا مسائلی از این قبیل می‌دانید به صراحت اعلام می‌کنم به هیچ وجه دولت نه چنین بنا و نه چنین انتظاری دارد بلکه با هزار جان کندن به دنبال ثبات است. برخی تحلیل‌ها شنیدم که کاملاً نادرست است و این تحلیل به حق نیست. اما در آن سو مایلم بیان کنم که عده‌ای چشم خود را بر ظلم‌های آمریکا بسته‌اند، گویی هیچ تحریمی وجود ندارد.

ربیعی ادامه داد: تمام اتفاقات داخلی را منهای تحریم نقد می‌کنند، اتفاقاً این نوع نگاه به مسائل کشور، به نفع قلدری دولت آمریکا است. گویی این رژیم، هیچ جنایتی علیه مردم ایران انجام نمی‌دهد، آمریکا با اعمال تحریم‌ها در حال جنایت است، این نوع نگاه یعنی اینکه گویی آمریکا هیچ جنایتی علیه جان، نان و سلامت ایرانیان انجام نمی‌دهد. این روزها نقدهای ۱۰ صفحه‌ای در مورد اقتصاد ایران خوانده‌ام اما یک کلمه به تحریم اشاره نشده است. این یعنی ندیدن واقعیت‌های امروز ایران. ندیدن تحریم‌ها یا پنهان کردن تحریم‌ها در نقد و بررسی اقتصاد امروز ایران یعنی ندیدن جنایت‌های آمریکا.

سخنگوی دولت تاکید کرد: هر فرصتی در فضای بین الملل ایجاد شود دولت حتماً از آن استفاده هوشمندانه می‌کند و سراغ آن می‌رود. در پاسخ به سوال شما، علت اصلی فشار بر مردم و زندگی مردم تحریم‌های ظالمانه می‌دانم. اگر از برنامه و سیاست دولت می‌پرسید، ما دلبسته خارج نیستیم اما همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، اگر در فضای بین الملل، تصمیم خوب و درستی بگیرند، دولت هم برای کسب منافع ملی و مردم حتماً استفاده هوشمندانه خواهد کرد. دولت قطعاً نگاه به داخل دارد و ما دلبسته تحولات داخلی هستیم و انشاالله با انسجام و همبستگی ملی، تعامل همه قوا و مشارکت ملی بر مشکلات فائق می آییم.

ربیعی خاطرنشان کرد: همچنین همواره از این تریبون گفته‌ام نگرانی مردم و سفره‌های مردم نگرانی هر روزه ما هست و دولت برای کاستن از تنش‌های ظالمانه آمریکا بر زندگی مردم و بهبود شرایط در حال تلاش شبانه روزی است. در خصوص قیمت کره لازم به ذکر است سالیانه ۴۰ تا ۴۵ هزار تن کره وارد می‌کردیم. با تلاش‌های صورت گرفته کارخانجات داخلی اقدام به تجهیز دستگاه‌های کره‌گیری کردند و به طور کامل می‌توانند نیاز داخل کشور را تامین کنند و صادرات هم داشته باشند. از شهریور ماه تولیدات داخلی کره وارد بازار می‌شود و چنانچه ارز نیمایی نبود قطعاً قیمت چند برابر می‌شد. قیمت‌های جدید هم توسط ستاد تنظیم بازار ارائه می‌شود. ما ظرفیت واردات کره را در داخل به دست آوردیم و ممکن است در میان مدت صادرات هم داشته باشیم.

وی افزود: ستاد تنظیم بازار مکلف به قیمت گذاری در مورد کره شدند تا تولید داخلی مقرون به صرفه باشد. در زمینه تخم مرغ هم به دلیل صدور بی رویه مجوز صادرات، قیمت تخم مرغ افزایش یافت، صادرات علت اصلی این افزایش است و برخی نیز با سوء استفاده از اهرم صادرات قیمت‌ها را به شکل کاذب بالا می‌برند. حق با شماست، من رفتم شش تخم مرغ تهیه کنم دیدم قیمت‌ها به شکل مشخصی تفاوت داشت. مطمئن باشید رنج مردم و سفره مردم با تک تک سلول‌های اعضای دولت دیده و احساس می‌شود و این فضایی نیست که دولت در جای دیگری حکمرانی کند و مردم جای دیگری زندگی کنند. دولت تعطیل است و امثال آن جملات و کلمات خوب و مناسبی در شرایط فعلی کشور نیست‌.

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه صبح شنبه نوید افکاری که احتمالاً همه ما می‌شناسیم، اعدام شد. بنا بر توضیحات وکلایی که این پرونده را بررسی کرده و کسانی که از جزئیات آن با خبر بودند نقص‌های واضحی در فرآیند دادرسی و حتی اعدام او وجود داشته است و با توجه به اینکه هم وزارت اطلاعات اینجا به نوعی ضابط محسوب می‌شده و هم با توجه به مسئولیت رییس‌جمهور در قانون اساسی و البته واکنش‌های بین‌المللی چرا دولت و شخص اقای روحانی پیش از اعدام نوید افکاری و حتی پس از آن سکوت کرده و هیچ واکنشی نداشتند؟ اظهار کرد: اولاً این موضوع در حیطه وظایف قوه قضاییه است. آن چنان که قوه محترم قضاییه اعلام کرده اساساً جرم این فرد مربوط به سال ۱۳۹۷ بوده و این پرونده شاکی خصوصی داشته است. بنابراین فرآیند پیگیری پرونده هم در حیطه اختیارات دولت نبوده و از اختیارات و وظایف قوه قضاییه است.

وی در پایان افزود: از کم و کیف مطالبی که بیان کردید و بیانات شما اطلاعی ندارم و قوه قضاییه کار خود را انجام می‌دهد و حتماً اطلاع رسانی کامل خواهد داشت. برای آنها که بیشتر به مغشوش کردن داخل می‌پردازند می دانم که این پرونده شاکی خصوصی داشته است.

سخنگوی دولت ادامه داد: امیدواریم تفاهم عمومی پیرامون آن صورت گیرد. اشکالاتی که من می دانم اشکالات جزئی در اصل طرح بوده است و اشکالات کلی نیز مورد نظر سران قوای دیگر بوده است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار