کد خبر: ۵۵۸۶۸
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
با حضور امام جمعه ارومیه؛
مرکز تخصصی کلام شامل دوره تخصصی با ۲۴ نفر پذیرش با حضور حجت الاسلام قریشی نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه به بهره برداری رسید.

آرانیوز-ارومیه-امام جمعه ارومیه ظهر جمعه در آئین افتتاح مرکز تخصصی کلام سطح ۳ در استان علم کلام را یکی از علوم ضروری برای ارتقای دانش حوزوی عنوان کرد و گفت: علم کلام باید در حوزه‌های علمیه عمق بخشی شده و مباحث مختلف کلامی توسط پژوهشگران و محققان مورد مباحثه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه علم کلام را یکی از محورهای تقریب مذاهب در اسلام است، خاطرنشان کرد: با توجه به وجود مذاهب مختلف در استان آذربایجان غربی و ضرورت مباحث تقریبی می‌توان از ظرفیت این مرکز برای وحدت هر چه بیشتر مباحث دینی در میان علمای اهل تشیع و تسنن بهره جست.

امام جمعه ارومیه در ادامه به به ضرورت جدیت در تحصیل و پژوهش در علم کلام تاکید کرد و افزود: امیدواریم دانش آموختگان و علمای بزرگوار با جدیت در مباحث حضور داشته باشند و زمینه‌های لازم را برای تأسیس مراکز تخصصی دیگر در استان را نیز فراهم کنند.

حجت الاسلام قریشی گفت: این مبحث باید توسط محققان مورد بحث قرار گرفته و برای وحدت بیش از پیش مذاهب، در میان علمای شیعه و اهل سنت در مورد مسائل دینی مباحثه شود و مرکز تخصصی کلام سطح ۳ این ظرفیت را برای این امر فراهم می‌کند.

مدیر حوزه علمیه آذربایجان‌غربی نیز در این مراسم اظهارکرد: در قرآن از علم کلام به حکمت یاد شده و علم کلام از حکمت بوده که خداوند دانشمندان الهی را مورد ستایش قرار داده و جایگاه آن‌ها را والا دانسته است‌.

سطح تخصصی دو کلام و تبلیغ بزودی در آذربایجان غربی افتتاح می‌شود

حجت‌الاسلام صفدر محمدی، افزود: علم کلام اهمیت ویژه‌ای دارد که از اهداف بالایی همچون ارشاد، هدایت دیگران، دفاع از عقاید دینی و پاسخ به شبهات دینی برخوردار است و این علم ارزش بسیار بالایی دارد.

وی یادآور شد: برخی علما دفاع از عقاید و پاسخ به شبهات را از مهم‌ترین جهاد قلمداد کرده‌اند و امام صادق (ع) بین همه شاگردان خود به هشام بن حکم که از شاگردان کلامی حضرت بود، جایگاه بالایی را قائل می‌شدند.

وی با بیان این‌که تخصصی سطح دو کلام و تبلیغ از دیگر مصوبات سفر آیت الله اعرافی به آذربایجان غربی است که در آینده افتتاح خواهد شد و با توجه به تمرکز زدایی در برنامه ۵ ساله، در دیگر شهرستان‌ها هم مراکز تخصصی راه‌اندازی خواهد شد و از محضر عالمان و متکلمین ساکن در قم، در آذربایجان غریی استفاده خواهد شد و بنا بر این است که پایان‌نامه‌ها هم در استان با نظارت حوزه علمیه آذربایجان‌غربی نگارش شود.

مدیر مرکز تخصصی کلام واحد ارومیه نیز در این آئین گفت: علمای شیعه در طول تاریخ برای مباحث کلامی جایگاه خاصی قائل بودند. امام خمینی (ره) در عصر حاضر برای پاسخ دادن به شبهات دشمنان دین کتاب کشف اسرار را تألیف کردند و حضرت آیت الله سبحانی و دیگر علما هم به این مباحث می‌پردازند.

مجوز رشته کلام امامیه با گرایش تطبیقی بین مذاهب در سطح ۳ خرداد ماه امسال صادر شد

حجت‌الاسلام وحید پورعلی افزود: با توجه به وضعیت آذربایجان‌غربی، مجوز رشته کلام امامیه با گرایش تطبیقی بین مذاهب در سطح ۳ خرداد ماه امسال صادر شد و بعد از آن ثبت‌نام‌ها صورت گرفت و ۳۸ نفر به مصاحبه فراخوانده شدند و از بین آن‌ها ۲۴ نفر مورد پذیرش نهایی قرار گرفتند و دوره تخصصی کلام در ارومیه سه سال تحصیلی برگزار خواهد شد و کلاس‌ها در استان برگزار و پایان‌نامه در قم دفاع خواهد شد.

حجت‌الاسلام پورعلی ادامه داد: مرحوم طبرسی در کتاب احتجاج ۱۸ روایت در اهمیت علم کلام نقل می‌کند و از امام صادق (ع) بیان می‌کند که، متکلمین از مرزبانان شیعه هستند و از تسلط شیطان و سربازان او بر شیعه ممانعت می‌کنند و مدافعین از عقیده اسلام هزاران برابر از مجاهدین در میدان جنگ افضل هستند.

کلام اولین مؤسسه تخصصی در استان آذربایجان‌غربی است و از مصوبات سفر آیت الله اعرافی به استان بود و با توجه به وضعیت حوزه علمیه استان صدور این مجوز با موافقت همراه شد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار