کد خبر: ۵۵۸۵۷
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۱
نایب رئیس مجلس گفت: مسکن لوکس و مسکنی که بانک‌ها ساخته‌اند امروز بلای جان اقتصاد است، اکثریت این مسکن‌ها را اگر به بازار ارائه دهند جامعه هدف ما قدرت خرید مسکن متری ۶۰ میلیون و ۷۰ میلیون را ندارند لذا دو و نیم میلیون تا ۳ میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد.

به گزارش آرانیوز، علی نیکزاد نایب رئیس مجلس با اشاره به این‌که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به این فکر افتاده‌اند که طرح دو فوریتی برای جهش تولید مسکن را ارائه کنند گفت: این طرح با اکثریت آرا به تصویب رسید، این موضوع دو پیام بر جامعه و کشور دارد، ما در فکر این هستیم تا تولید انواع مسکن را ریل گذاری کنیم لذا در کنار تولید مسکن باید از تجربیات دنیا استفاده کنیم.

او ادامه داد: مسکن لوکس و مسکنی که بانک‌ها ساخته‌اند امروز بلای جان اقتصاد است، اکثریت این مسکن‌ها را اگر به بازار ارائه دهند جامعه هدف ما قدرت خرید مسکن متری ۶۰ میلیون و ۷۰ میلیون را ندارند لذا دو و نیم میلیون تا ۳ میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد.

نیکزاد با اشاره به وضعیت گرانی زمین و مسکن در کشور گفت: مسکن نباید گران شود و این گرانی‌ها از قصور دولت است.

او افزود: اگر شورای‌ عالی مسکن به‌ریاست شخص رئیس جمهوری ‌هر ۱۵ روز یک بار تشکیل می‌شد ‌و به تولید مسکن اهمیت می‌دادند و از رانت‌های این حوزه جلوگیری می‌کردند به‌طور یقین به این وضع نمی‌رسیدیم و این‌که این روزها ‌دولت به‌فکر ساخت مسکن افتاده است چاره‌ساز نیست.‌

نایب‌رئیس مجلس حل مشکل مسکن را در دو بخش دانست و عنوان کرد: اول این‌که ما بتوانیم تولید انبوه مسکن را که در قانون داریم و منسوخ هم نشده است انجام دهیم و دوم همکاران من مصوباتی داشتند که ان‌شاءالله قانون خواهد شد که یکی بحث مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات معاملات مکرر، مالیات بر عائدات مسکن و مالیات بر زمین‌های بایر است.

او با اشاره به این‌که ۶ میلیون مستاجر در کشور داریم بیان کرد: ۲۰ میلیون در حاشیه شهرها و بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند،سن ازدواج بچه‌های ما در دختران ۲۴ و در پسران به ۲۹ رسیده است و ۲ میلیون جوان سنشان از ۳۲ سال گذشته است که ازدواج نکردند.

نیکزاد با اشاره به این‌که سالانه باید طبق طرح جامع ۲۰۰ هزار در روستاها و ۸۰۰ هزار واحد در شهرها ساخته شود، بعد از سال ۹۲، ۳۰۰ هزار واحد ساخته شده است لذا این موضوع باعث شده تا هر روز به تعداد مستاجرین اضافه شود.

نائب رئیس مجلس با بیان این‌که مسکن آثار امنیتی، اجتماعی و اقتصادی دارد خاطرنشان کرد: مسکن هیچ ارزبری ندارد، اگر یک میلیون مسکن بسازیم حداقل یک و نیم میلیون شغل مستقیم و غیر مستقیم می‌توانیم ایجاد کنیم.

او با اشاره به این‌که دولت و وزارت راه و شهرسازی موظف می‌شوند سالانه حداقل یک میلیون واحد برای چهار سال آتی بسازند افزود: ۱۶۵ میلیون هکتار در کشور داریم، تسهیلاتی را باید در اختیار مردم قرار می‌دادیم تا خانه‌های مردم ساخته شود و اقساط آنها ۱۵ تا ۲۵ ساله باشد، باید از ظرفیت قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن استفاده می‌کردیم تا روند تولید مسکن ادامه پیدا کند.

نائب رئیس مجلس با اشاره به این‌که زمین از اهمیت زیادی برخوردار است گفت: ما به تسهیلات نیاز داریم، در این رابطه سیستم بانکی همراهی نکرده است.

نیکزاد با اشاره به این‌که در کنار تولید مسکن باید مانند سایر کشورها تلاش کنیم تا مسکن به کالای سرمایه‌ای تبدیل نشود گفت: مسکن باید در درازمدت به کالای مصرفی تبدیل شود، با پرداخت انواع مالیات در سراسر کشور باید همه اقشار مردم بتوانند با هر سطح درآمد، از سرمایه مصرفی مسکن بهره‌مند شوند.

نایب رئیس مجلس تصریح کرد: در حال حاضر ۲۴ میلیون خانوار داریم که از این تعداد ۱۹ میلیون خانوار شهرنشین و پنج میلیون خانوار هم در روستا زندگی می‌کنند، در روستاهای ما پنج و چهار دهم میلیون مسکن وجود دارد که از این رقم ۴۰۰ هزار واحد مسکن خالی است.

او با اشاره به این‌که دو میلیون مسکن از خانه‌های موجود در روستاهای کشور نوسازی و مقاوم‌سازی شده است ادامه داد،: سه میلیون مسکن باقی مانده روستایی اگر مقاوم‌سازی نشود در زلزله‌ها دچار مشکلات اساسی خواهند شد، به این منظور باید سالانه ۲۰۰ هزار واحد روستایی نوسازی شود.

نیکزاد با اشاره به این‌که آغاز نوسازی‌های روستایی در دولت نهم و دهم صورت گرفت و در کوتاه مدت به رکورد جدیدی دست یافت اظهار کرد: روند این حرکت به گونه‌ای بود که در هشت سال؛ حدود دو میلیون واحد مسکونی روستایی نوسازی و مقاوم‌سازی شد.

او با اشاره به این‌که در شهرهای کشور حدود ۲۱/۶ میلیون مسکن وجود دارد گفت: وقتی می‌گویند حدود دو و نیم میلیون مسکن خالی در کشور وجود دارد واقعیت دارد و متأسفانه بلای جان بازار مسکن، همین دو و نیم میلیون واحد خالی است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار