کد خبر: ۵۵۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴
امکان جایگزینی بیش از پیش سوخت CNG با سوخت بنزین در ناوگان حمل و نقل سبک کشور وجود دارد و با توجه به خودکفایی در تأمین بنزین، هر چه بیشتر مصرف این فرآورده استراتژیک بهینه تر شود، درآمدزایی صادراتی آن بیشتر خواهد شد.

به گزارش آرانیوز، مسئله مهم استراتژی گازی که به معنای تخصیص بهینه منابع گازی است برای کشوری چون ایران که دومین دارنده ذخایر جهانی گاز با دارا بودن سهم 18 درصدی از ذخایر گاز جهان بوده، موضوعی غیرقابل انکار است. در واقع باید بتوان بیشترین ارزش‌افزوده را از این منبع انرژی به‌دست آورد.

بند «15» سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نیز بر استفاده از منابع گاز در بخش‌های با ارزش‌افزوده بیشتر تأکید می‌کند، در این بند آمده‌ است: «افزایش ارزش‌افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز، توسعه تولید کالاهای دارای بازدهی بهینه (براساس شاخص شدت مصرف انرژی) و بالا بردن صادرات برق، محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی با تأکید بر برداشت صیانتی از منابع».

یکی از کاربردهای گاز در جهت افزایش بهره‌وری و تخصیص بهینه منابع گازی، استفاده از آن به عنوان سوخت خودرو و جایگزینی بیشتر با بنزین است. در واقع بر اساس سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی، هرآنچه بتوانیم بر صادرات فرآورده‌های نفتی بیفزاییم، بازدهی بیشتر اقتصادی را شاهد خواهیم بود.

تنوع دهی به سبد سوخت ناوگان حمل و نقل کشور با افزایش سهم CNG، به معنای کاهش سهم فرآورده‌های استراتژیکی چون بنزین و گازوئیل در سبد مصرفی سوخت بوده و می توان این فرآورده‌های پرتقاضا در بازار جهانی را به جای مصرف در باک خودروها به صادرات اختصاص داد.

در حال حاضر روزانه حدود 24 میلیون مترمکعب گاز CNG در کشور مصرف می شود که این مقدار، جایگزین مصرف حدود 24 میلیون لیتر بنزین شده و بنزینی که با مصرف CNG در باک خودروها مصرف نشده، به بازار مصرف دیگر کشور صادر شده می شود.

طبق اعلام رئیس کل گمرک، در 5 ماه نخست امسال، بیش از یک میلیارد دلار بنزین از طریق گمرک به کشورهای دیگر صادر شده؛ این درحالی است که امکان جایگزینی بیشتر سوخت CNG با سوخت بنزین در ناوگان حمل و نقل سبک کشور وجود دارد و با توجه به خودکفایی در تأمین بنزین، هر چه بیشتر مصرف این فرآورده استراتژیک بهینه تر شود، درآمدزایی صادراتی آن بیشتر خواهد شد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار