کد خبر: ۵۵۶۱۱
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۴
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب خبر داد؛
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: پالایشگاه بید بلند ۲ که به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های گاز جهان و منطقه محسوب می‌شود که روزانه می‌تواند ۲ میلیارد فوت مکعب گاز را جمع‌آوری و فراورش کند.

آرانیوز-اهواز-احمد محمدی  به مناسبت هفته دولت در نشست خبری عصر روز گذشته، با اشاره به اهمیت شرکت‌های نفتی اظهار کرد: دشمنان ما هرگز در توقف کشور از مسیر پیشرفت موفق نبوده‌اند. اکثر تحریم‌ها علیه شرکت‌های نفتی رغم خورده و باوجود اینکه صنعت نفت یک صنعت بین‌المللی است، اکنون نه‌تنها به کشورهای دیگر وابسته نیستیم بلکه نزدیک به ۸۰ درصد کالا و مواد اولیه موردنیاز صنعت نفت را در داخل کشور تولید می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب بیان کرد: قبل از انقلاب ۸۰ درصد از گازها، به همراه نفت سوزانده می‌شد اما اکنون گاز مشعل‌ها در مناطق مختلف خوزستان، جمع‌آوری می‌شوند و بقیه آن می‌سوزد. گاز فلرها دارای ارزش حرارتی و قابل تبدیل به محصولات دیگر است و می‌توان از آن‌ها به‌عنوان مواد اولیه پالایشگاه‌ها استفاده کرد.

او بابیان اینکه حدود ۲۰ درصد از گازهای همراه نفت در مناطق نفت‌خیز خوزستان سوزانده می‌شود، افزود: برای جمع‌آوری این ۲۰ درصد باقیمانده، طرح‌های مهمی تعریف شده است که یکی از آن‌ها احداث پالایشگاه بید بلند ۲ است.

محمدی با اشاره به احداث پالایشگاه بید بلند ۲، گفت: این پالایشگاه یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های گاز جهان و منطقه است و روزانه می‌تواند ۲ میلیارد فوت مکعب گاز را جمع‌آوری و فراورش کند. پالایشگاه بید بلند ۲ به‌زودی و در نزدیکی شهرستان بهبهان به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، تصریح کرد: باهدف جمع‌آوری گازهای همراه نفت در سال ۹۷، دو قرارداد با هلدینگ خلیج‌فارس به امضا رسید که گازهای شرق استان را از منطقه رامشیر جمع‌آوری و به‌عنوان خوراک به سمت پالایشگاه بید بلند خلیج‌فارس ارسال کند. همچنین یک قرارداد هم با پتروشیمی مارون منعقد شده است تا گازهای مرکز خوزستان را جمع‌آوری کند.

امضای قرارداد با شرکت پتروپالایش بختیاری در شمال خوزستان، از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود که به دنبال آن قرارداد، مقرر شده است که تا دو سال و نیم آینده ۹۰ تا ۹۵ درصد گاز فلرهای خوزستان، جمع‌آوری شود.

محمدی در ادامه به حادثه انفجار در بیروت اشاره کرد و در توضیح علت آن گفت: تاکنون حادثه انفجار نفتی، بطوری که در بیروت اتفاق افتاد، در خوزستان رخ نداده است چراکه حداکثر سخت‌گیری در رعایت موارد HSE و ایمنی در همه مراحل تولید نفت انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تأکید کرد: اگر نفتی در خوزستان تولید می‌شود، باید مسئولیت‌های اجتماعی آن نیز در اولویت موردتوجه قرار بگیرد چراکه نفت یک صنعت ملی است. توسعه زمانی شکل می‌گیرد که سه بعد اشتغال، انتفاع اقتصادی و محیط‌زیست موردتوجه قرار بگیرند.

وی افزود: شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، تعداد ۵۹ دکل را در ملی حفاری جای داده است که از این تعداد، سالانه حدود ۴۰ دکل در مناطق نفت‌خیز در حال فعالیت هستند.

وی در ادامه از طرح ۲۸ مخزن گفت و خاطرنشان کرد: باوجود تحریم‌ها و تمام مشکلاتی که وجود دارد، مناطق نفت‌خیز بزرگ‌ترین طرح صنعت نفت با اجرای طرح ۲۸ مخزن را اجرایی کرده است.

وی در پایان اضافه کرد: این طرح دارای ۲۷ بسته قراردادی است، که تاکنون وضعیت ۱۹ قرارداد آن مشخص شده و ۱۷ قرارداد به امضا رسیده است. از این ۱۷ قرارداد، شش قرارداد کار خود را از سال ۹۷ آغاز کرده‌اند و ۱۱ قرارداد دیگر نیز به‌تازگی شروع به کار کردند. همچنین برای اجرای طرح ۲۸ مخزن در مناطق نفت‌خیز جنوب، تاکنون حدود ۱.۵ میلیارد یورو قرارداد منعقد شده است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار