کد خبر: ۵۵۲۶۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
رئیس جهاد کشاورزی لرستان مطرح کرد؛
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به توسعه کاشت درخت پسته در این استان گفت: ۱۴ هزار تن گیاه دارویی در لرستان برداشت می شود.

آرانیوز-خرم آباد-اسفندیار حسنی مقدم امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به ظرفیت گیاهان دارویی در لرستان اظهار داشت: شرایط اقلیمی و آب و هوای مطلوب سبب شده لرستان از ظرفیت مناسبی برای کشت گیاهان دارویی برخوردار باشد.

کاشت گیاهان دارویی در سطح ۱۰ هزار هکتار

وی افزود: در استان تاکنون حدود ۳ هزار هکتار گیاه دارویی کشت شده که از این سطح ۱۴ هزار تن محصول برداشت می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به تنوع قابل توجه پرورش و تولید گیاهان دارویی، گفت: با این ظرفیت و بستر مناسب و با برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده همچون تشکیل ستاد توسعه کشت گیاهان دارویی قرار است در یک برنامه پنج ساله سطح زیر کشت گیاهان دارویی را تا ۱۰ هزار هکتار افزایش دهیم.

حسنی‌مقدم تصریح کرد: بخشی از هزینه کاشت و یارانه برای اندام‌های تکثیری توسط سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان در اختیار بهره‌برداران قرار داده می‌شود، همچنین کشاورزانی که علاقمند به کشت گیاهان دارویی هستند برای دریافت تسهیلات بانکی به بانک کشاورزی معرفی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه کشت گیاهان دارویی توجیه اقتصادی بسیار مناسبی دارد، عنوان کرد: یک هکتار کشت گیاهان دارویی مخارج یک خانواده را تأمین می‌کند، بنابراین ما توسعه کشت گیاهان دارویی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

توسعه کاشت درخت پسته در لرستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه درختان پسته کشت شده در باغ گیاه شناسی زاگرس خرم آباد به بار نشسته و عملکرد بسیار خوبی دارند افزود: تاکنون نزدیک به ۳۰۰ هکتار درخت پسته در استان کشت شده ولی هنوز وارد مرحله باردهی نشده‌اند، اما با توجه به سازگاری خوب درخت پسته با شرایط اقلیمی استان قصد داریم کشت این گونه درختی را در لرستان توسعه دهیم.

حسنی مقدم گفت با توجه به عملکرد اقتصادی بهتر و بیشتر و همچنین نیاز آبی کمتر درخت پسته نسبت به سایر درختان، کشت این گونه را در استان لرستان توسعه می‌دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان تصریح کرد: از آنجا که درخت پسته بعد از غرس نهال، باید در داخل باغ پیوندک زده شود، دو باغ سازگاری برای تأمین پیوندک باغداران استان احداث شده و ارقام مختلف پیوندک به طور رایگان به باغدارانی داده می‌شود که قصد احداث باغ پسته دارند.

وی گفت در همین راستا و به منظور افزایش دانش فنی باغداران آموزش‌های فنی و تخصصی لازم به باغداران ارائه می‌شود تا بتوانند باغات خوب و با صرفه اقتصادی احداث کنند.

ایجاد ۱۰۰۰ فرصت شغلی در حوزه پرورش آبزیان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان همچنین با اشاره به پروژه پرورش آبزیان سپپد دشت اظهار داشت: این پروژه با مساحت ۱۱ هکتاری و ظرفیت ۶۰۰۰ هزار تنی که اشتغال مستقیم هزار نفر را به دنبال دارد یکی از پروژه‌های بزرگ استان محسوب می‌شود.

حسنی مقدم با اشاره به حجم سرمایه‌گذاری انجام شده برای پروژه سپپد دشت گفت: ٢٨ میلیارد تومان برای احداث این پروژه هزینه شده، اما برای تکمیل آن نیازمند حمایت سرمایه‌گذار هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی پروژه سپید دشت گفت: با وجود زیرساخت‌های مناسب این پروژه ظرف یک سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

حسنی مقدم بیان کرد: قرار است این پروژه در قالب ماده ۲۷ به بخش خصوصی واگذار و با احداث حوضچه‌ها تولید شروع شود.

وی افزود: بند انحرافی احداث شده، کانال و همچنین لوله انتقال آب از بند انحرافی تا اجرای سایت ۲۴۰۰ متر است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار