کد خبر: ۵۴۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۳
سه تن از نمایندگان مجلس برای دیدار و پیگیری مطلبات کارگران معترض هفت تپه به خوزستان سفر کردند.

 به گزارش آرانیوز، با تداوم عدم رسیدگی به مطالبات و درخواست‌های کارگران معترض هفت تپه، صبح امروز 3 تن از نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی (سید نظام الدین موسوی عضو کمیسیون اصل نود، علی خضریان عضو کمیسیون اصل نود و احمد نادری عضو کمیسیون آموزش مجلس) برای دیدار با کارگران و رسیدگی به مطالبات آنها به استان خوزستان سفر کردند.

** کارگران به چه چیزی معترضند؟

اعتراضات کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه از اواخر خرداد ماه سال خاری آغاز شد و عمده این اعتراضات روبروی فرمانداری شوش بود و معترضان و کارگران خواستار خلع ید اسدبیگی‌ها و لغو فوری قرارداد واگذاری شرکت و جلوگیری از هرگونه خصوصی‌سازی دیگر، پرداخت کامل حقوق سه ماهه اول امسال و حق بیمه‌ها، بازداشت امید اسدبیگی، محاکمه و اشد مجازات غارتگران بیت المال، بازگشت به کار کارگران اخراجی، قطع همکاری و بیرون رفتن تمامی مدیران بازنشسته از شرکت و پرداخت مزایای عرفی برابر به تمامی پرسنل شدند.

بیشتر بخوانید

روابط عمومی شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در روز 16 تیرماه در اطلاعیه‌ای از طرف نماینده سهامدار شرکت، اعلام کرد: تأخیر ناخواسته در پرداخت حقوق همکاران باعث تأسف و تأثر شد اگرچه تلاش بر این است که شرایطی برای پرداخت منظم حقوق همکاران ایجاد شود. همکاران در شرایط بحرانی کنونی تلاش خود را بکار گیرند تا فرصت‌های زمانی برای تولید از دست نروند و مانند سال قبل شرکت دچار افت شدید محصول نشود.

حسین آمیلی، نماینده تام الاختیار شرکت نیشکر هفت تپه نیز در این باره، اعلام کرد: حقوق آن دسته از کارگران که اخیرا یک ماه حقوق را دریافت نکرده‌اند 17 تیرماه واریز می‌شود. حقوق فرودین ماه کارگران بخش کشاورزی، حراست، کارخانه و نیرو‌های قراردادی شرکت هفت تپه، هفته گذشته واریز شده است.

در ادامه معاون روابط کار وزارت کار اعلام کرد که کارفرمای شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه متعهد شده حقوق و مزایای اردیبهشت و خرداد 99 را نیز بلافاصله پس از رفع مسدودی حساب شرکت و حداکثر تا دهم مرداد ماه پرداخت کند.

اما دیروز خبری منتشر شد که نه تنها حقوق معوق کارگران هفت‌تپه مربوط به ماه‌های اردیبهشت و خرداد واریز نشده بلکه حقوق تیر هم پرداخت نشده است و به این ترتیب حقوق معوق کارگران این شرکت به سه ماه رسیده است.

** گوش کارگران هنوز شنوای حرف حق است

سیدنظام الدین موسوی در گزارشی از حضور در میان کارگران معترض، با اشاره به عدم پرداخت حقوق 3 ماه اخیر کارگران و 49 روز حضور اعتراض آمیز آنها در گرمای خوزستان و در مقالب فرنانداری شوش، نوشت: «این کارگران از وعده های توخالی عصبانی بودند اما گوششان هنوز شنوای حرف حق است و به عدالت امید دارند. تا آخربرای احقاق حقوق قانونی اشان در کنارشان خواهیم ماند.»

موسوی با اشاره به جلسه 5 ساعته با کارگران، در توئیت دیگری نوشت: «امروز در شهر شوش بیش از 5ساعت با #کارگران_هفت_تپه گفتگو کردیم و مفصلاً اعتراضات و مطالباتشان را شنیدیم. در حوزه نظری همیشه منتقد خصوصی سازی بی دروپیکر شرکتها و کارخانه های ملی بوده ام. اما امروز عمق فاجعه ای که به اسم خصوصی سازی و واگذاری در این سالها ببار آمده را به چشم دیدم.»

موسوی در جمع کارگران هفت تپه نیز گفت: ما نه برای نمایش و نه برای وعده آمدیم و خود کارگر‌زاده هستیم و درد کارگر را می‌دانیم. برای گفتگو و حل مسئله کارگران بین شما حضور پیدا کردیم.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حل مسئله حقوق کارگران و پرداخت معوقات این کارگران عزیز دغدغه و کارویژه ما در مجلس است. چرا باید کارگران نیشکر که یکی از اقشار عزیز و زحمتکش کشور هستند، این‌گونه 49 روز در این گرما برای حق خود تجمع کنند؟

وی افزود: هیچ‌کس حق ندارد کارگرانی را که به حق تجمع پیدا کردند، مورد مواخذه قرار دهد و اگر قرار است کسی برای یک اعتراض به حقی دستگیر و یا مواخذه شود، منِ نماینده هستم.

موسوی افزود: برای حل ریشه‌ای مسائل کارگری در کشور باید چاره‌اندیشی کنیم؛ در وهله اول باید با کسانی که به اسم خصوصی‌سازی شرکت‌ها را تاراج کردند برخورد شود. این افراد شرکت‌هایی هفت‌تپه که روزگاری یکی از صنایع پردرآمد بود را چوب حراج زدند. مسئله خصوصی‌سازی نیشکر هفت تپه را در مجلس پیگیری می‌کنیم.

‌نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: همین هفته پیش رو نمایندگان کارگران معترض را به کمیسیون اصل 90 دعوت می‌کنیم تا کارگران در کمیسیون حرف‌های خود را بیان کنند.

** با رئیس قوه قضائیه دیدار می‌کنیم

احمد نادری دیگر نماینده تهران و عضو کمیسیون آموزش مجلس نیز در توئیتی، وضعیت کارگران را غم انگیز توصیف کرد و نوشت: «این روزهای هفت تپه محصول سیاست‌های ‎نئولیبرال و خصوصی‌سازی‌های بی‌ضابطه و کاملاً رابطه ای است و بایستی فکر جدی به حال عاملان آن کرد.»

وی همچنین گفت که برای رسیدگی به مشکلات کارگران شرکت هفت تپه و وضعیت واگذاری این شرکت از قوه قضائیه پیگیری جدی خواهند کرد.

نادری شرط بازگشت اوضاع به روال سابق را توقف «خصوصی سازی رابطه‌ای» دانست و هشدار داد که دولت نئولیبرال باید صدای کارگران را بشنود.

بماینده تهران همچنین در بین کارگران طی سخنانی گفت: مجلس تمام قد حامی و پشتیبان کارگران است؛ حتما تلاش می‌کنیم این مشکل را حل کنیم و امیدوارم به‌زودی حل شود. اگر حل نشد خودمان هم بین این کارگران در تجمع حضور خواهیم داشت.

 نادری گفت: برای پیگیری تداوم تولید و پرداخت معوقات این کارگران با آیت‌الله رئیسی جلسه خواهیم گذاشت تا قوه قضاییه به این مسئله ورود جدی داشته باشد و با عاملان این وضعیت برخورد قاطع کند.

وی افزود: اینکه یک کارگر زحمتکش 3 ماه حقوق نگیرد، زیبنده نیست و در این شرایط واقعا خانواده این کارگران در مشقت هستند و امیدواریم بتوانیم این مشکلات را حل کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در مسئله واگذاری شرکت متاسفانه روند درست طی نشده و اسدبیگی اهلیت لازم را نداشته است.

وی گفت: در همان واگذاری، قیمت درست کارشناسی نشده و این مجموعه به قیمت ناچیز فروخته شده و از طرفی نزدیک به 400 میلیارد تومان بدهی داشته که خریدار باید مکلف به پرداخت آن می‌شده که این اتفاق نیز رخ نداده است .

نادری ادامه داد: باید این شرکت به یک مجموعه متخصص که دارای اهلیت لازم است واگذار شود. نیشکر یک محصول مهم و استراتژیک است و تقویم زراعی این محصول بایستی در کاشت و برداشت عادی شود.

به گزارش تسنیم، بد شدن حال این نماینده مجلس به دلیل شدت گرمای هوا در شوش، ازجمله حواشی این دیدار بود که در فضای مجازی بسیار مورد توجه قرار گرفت.

** هفت تپه نماد سیاست‌های خصوصی‌سازی رانتی

علی خضریان دیگر نماینده حاضر در جمع کارگران معترض نیز در صفحه اینستاگرامی خود، «هفت تپه‬⁩» را نماد سیاست‌های شکست خورده خصوصی‌سازی رانتی دانست که به گفته وی از دهه 70 شروع شد و در دولت روحانی با قوت تمام ادامه یافت.

خضریان می گوید: کارگران معترض جز مطالبه دریافت حقوق معوقه‌شان و توقف پروسه ظالمانه نابودی هفت تپه و بازگشت آن به آغوش ⁧‫خوزستان، خواسته دیگری ندراند.

خضریان همچنین در گفتگو با تسنیم، اظهار داشت: متاسفانه به دلیل نحوه غلط خصوصی سازی از سال 94 این مجموعه به نحوی به بخش خصوصی واگذار شده که مشکلات عدید‌ه‌ای را برای کارگران و خانواده‌های آنها ایجاد کرده است. علاوه بر این در امر تولید آمار و ارقام گویا آن است که کارخانه هفت تپه روند مناسبی را نیز طی نکرده است.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس گفت: امروز به همراه برخی از همکارانم در مجلس شورای اسلامی به جمع کارگران آمدیم و بعد از آن در خدمت مسئولان شورای تامین  شهرستان شوش بودیم و بحث‌های مفصلی انجام شد و جلسه طولانی مدتی را نیز با تعدادی از فعالان کارگری کارخانه  هفت تپه داشتیم.

خضریان گفت: در مجموع قرار شد در هفته جاری موضوع هفت تپه را به شکل ویژه در مجلس پیگیری کنیم  و انشاالله بتوانیم به راه حل‌های خوبی برسیم. همچنین مقرر شد پیگیری را با قوه قضاییه صورت دهیم تا ماجرای هفت تپه در دو وجه پرداخت سریع بخشی از معوقات کارگران و تعیین تکلیف وضعیت هفت تپه با توجه به برخی اقداماتی که در 5 سال گذشته انجام شده و یک جوری نااهلی را در کسانی که کارخانه به آنها واگذار شده نشان می‌دهد که این مسئله می‌تواند به مراتب از ساماندهی حقوق کارگران نیز در برخی بخش‌ها  مهم‌تر باشد. چرا که آینده تولید نیشکر این منطقه و اشتغال پایدار این منطقه به این کارخانه وابسته است.

وی خاطرنشان کرد: تلاش ما بر این است بتوانیم همه دستگاه‌های مسئول در حوزه خصوصی سازی و دولت را دعوت کنیم و  در جلسه ای مشترک گزارش طرفین ماجرا شنیده شود و در آنجا تصمیم گیری صورت گیرد و امیدواریم که در آن جلسه اقدامات سازنده و خوبی انجام شود.

بیشتر بخوانید

‬⁩ در همین رابطه حجت‌الاسلام پژمانفر رئیس کمیسیون اصل نود نیز اظهار داشت: گزارش نمایندگان حاضر در جمع کارگران هفت تپه پیرامون نحوه واگذاری و معوقات کارگران زحمت‌کش کارخانه، در هفته جاری پیگیری خواهد شد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار